تبعات رسوب کالا در بنادر؛ اشغال ظرفیت‌های موجود

صنعت حمل و نقل آنلاین: روانبخش بهزادیان، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در راستای کاهش مدت زمان ماندگاری کالا در بنادر و اقدامات انجام شده از سوی سازمان بنادر در این مورد گفت: ماندگاری کالا در بنادر تبعاتی به همراه دارد، یکی از آن تبعات ایجاد مشکل در پذیرش کالاهای وارداتی و صادراتی و اشغال ظرفیت‌های موجود بنادر است.

کاهش میزان ماندگاری کالا

از اقدامات اساسی این سازمان، تسهیل خروج کالا از بنادر و کاهش میزان ماندگاری کالا است.

در بسیاری از موارد عوامل ماندگاری کالا به عملکرد سازمان ارتباطی نداشته و شامل مواردی نظیر مشکلات تجاری صاحبان کالا، تبادلات ارزی، اختلاف بین فروشنده و خریدار و سایر موارد است.

سازمان بنادر و دریانوردی با ایجاد بالغ بر۲۴۶ میلیون تن ظرفیت جهت واردات، صادرات و ترانزیت کالا توانسته است پاسخگوی نیاز کشور در ورود و خروج کالا از بنادر باشد که این میزان ظرفیت با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بنادر مهم ایران از جمله بنادر چابهار، شهیدرجایی، بوشهر و بنادر شمالی کشور افزایش خواهد یافت.

تبعات ماندگاری زیاد کالا

بهزادیان در ادامه تصریح کرد: علاوه بر اقدامات سخت افزاری و ظرفیت سازی، اقدامات دیگری برای تسهیل در خروج کالا از انبارهای بنادر توسط سازمان بنادر صورت گرفته است، یکی از تبعات ماندگاری زیاد کالا در بنادر اشغال ظرفیت‌های موجود در بندر و ایجاد مشکل در پذیرش کالاهای وارداتی و صادراتی است.

یکی از کارهای که با هدف کاهش ماندگاری کالا در بنادر انجام شده، تدوین شیوه نامه حمل یکسره کالا از بندر است.

این امر با همکاری و هماهنگی گمرک صورت گرفته و به تصویب ستاد تنظیم بازار نیز رسیده است.

بر این اساس  عملیات حمل یکسره کالا با سرعت و هماهنگی بیشتری صورت می‌گیرد و می‌تواند در تسریع خروج کالا از محوطه‌های بندری موثر باشد.

وی تاکید کرد:  تحت کلید قراردادن انبارهای بخش خصوصی در خارج از بندر نیز یکی از دیگر اقدامات سازمان بنادر است.

این اقدام به منظور جلوگیری از افزایش زمان ماندگاری کالا در بندر صورت گرفته که بر اساس آن امکان انجام فرآیند تشریفات گمرکی در انبارهای بخش خصوصی در خارج از محوطه‌های بندری فراهم شده.

صاحبان کالا می‌توانند کالاهای خود را به انبارهای مذکور انتقال دهند.

تبعات رسوب کالا در بنادر؛ اشغال ظرفیت‌های موجود

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ