الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

تاخیر 8 ساعته در پرواز تهران به شیراز به دلیل نقص فنی

صنعت حمل ونقل آنلاین: برای همه ما پیش آمده که در سفرهای هوایی دچار تاخیر پرواز شده باشیم؛ تاخیرهایی که ممکن است ساعت‌ها طول بکشد. رعایت حقوق مسافران حین تاخیر پروازهای داخلی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه ویژه داشت، به دلیل 4 دهه تحریم‌های بین‌المللی و در نتیجه فرسوده بودن ناوگان هوایی شاهد تاخیرهای چندساعته و حتی لغو پروازها هستیم که آگاهی مسافران از حقوق خود در این شرایط، کمک بیشتری به آن‌ها خواهد کرد.

خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین در مورد تاخیر 8 ساعته پرواز دیروز هواپیمای تابان که از مبداء تهران به مقصد شیراز بود، گفتگویی با کاپیتان اصغر عبداله پور مدیرعامل شرکت هواپیمایی تابان داشت.

کاپیتان عبداله پور در خصوص زمان پرواز پس از رفع نقص فنی بیان کرد: پرواز شماره 6281 هواپیمای تابان از تهران به مقصد شیراز از ترمینال 4 فرودگاه مهرآباد با حدود 8 ساعت تاخیر به دلیل نقص فنی، ساعت 2:14 دقیقه صبح روز بعد پرواز کرد.

وی با تاکید بر این نکته که مسافران حتی با نیم ساعت تاخیر نیز ناراحت خواهند بود گفت: سرویس‌های لازم به مسافران در این 8 ساعت تاخیر داده شده و مسافران پس از رفع نقص فنی سوار هواپیما شدند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی تابان در خصوص دلیل نقص فنی هواپیما بیان کرد: لاستیک هواپیما از بین رفته بود و تا لاستیک را برای تعویض به هواپیما برسانند و همچنین انجام بررسی‌های لازم، مدت زمانی مسافران در ترمینال منتظر بودند.

متاسفانه در پیگیری‌هایی که از سوی خبرنگار در خصوص تاخیر پرواز 6281 هواپیمای تابان صورت گرفت روابط عمومی مهرآباد پاسخگو نبودند و سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این مورد اطلاعاتی نداشتند و پیشنهاد دادند از روابط عمومی شرکت هواپیمایی تابان پیگیری انجام شود. اطلاعات این پرواز در سایت شرکت هواپیمایی تابان موجود نیست. در کجای این فرایند عذرخواهی از مسافر و یا جبران حق او انجام شده است؟

آگاهی از حقوق مسافر در حمل و نقل هوایی

مطمئنا در این 8 ساعت تاخیر که مسافران در ترمینال بودن نیاز به جایگاهی برای استراحت داشته‌اند.

حقوق مسافر مجموعه‌ای از سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست‌اندرکاران امور پروازی را تدوین می‌کند و هدف از آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت‌های هوایی است. رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری و ماده ۱۹ کنوانسیون ورشو مصوب ۳۱ خردادماه سال ۱۳۵۴ مجلس شورای اسلامی برای کلیه شرکت‌های هواپیمایی لازم‌الاجرا و شامل کلیه پروازهای داخلی است.

در صورت بروز تأخیر در انجام پرواز بر اساس ساعت پرواز مندرج در بلیت مسافر، اقداماتی باید توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام شود که شامل اقدامات عمومی و خصوصی است. در اقدامات عمومی تعریف شده آمده است که نماینده شرکت هواپیمایی باید با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص پرواز اقدام کند و شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع‌رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر فعالیت نماید.

 تأخير بيش از يكساعت و تا دوساعت

درصورت تأخير بيش از يكساعت و كمتر از دو ساعت، از مسافران پذيرائي نوع اوّل بعمل خواهد آمد.  ارائه اين پذيرائي مشروط به وجود زمان كافي جهت پذيرايي و عدم افزايش تأخير بيشتر مي‌باشد.

تأخیر بیش از دو ساعت و تا چهار ساعت

تأخیر بیش از دو ساعت و تا چهار ساعت شامل انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع‌رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی در صورت درخواست مسافر و نیز در صورت وجود پرواز در همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین به جز مسیر درج شده در بلیت است و علاوه بر این باید استرداد کامل وجه بلیت در صورت انصراف مسافر از پرواز مدنظر قرار گیرد.

تأخیرهای بیش از چهار ساعت 

در مورد تأخیرهای بیش از چهار ساعت نیز شرکت حمل‌کننده موظف است علاوه بر رعایت مفاد بند قبلی نسبت به جبران خسارت به میزان مقرر اقدام نماید و در صورت ابطال پرواز شرکت حمل‌کننده موظف است به استرداد کامل وجه و جبران خسارت به میزان مقرر عمل کند.

گفتنی است در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی و یا فورس‌ماژور فرودگاه مبدا، مقصد و مسیر دچار تأخیر و یا ابطال بیش از دو ساعت می‌شوند، شرکت‌های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی نوع اول از مسافران صرفاً موظف به استرداد کامل وجه به آنها هستند.

همچنین در صورتی که پرواز بر اساس ساعت مندرج در بلیت مسافر حرکت نماید و یا به دلیل فنی و عملیاتی به رمپ باز گردد، در این حالت میزان تأخیر تا پرواز مجدد از زمان بازگشت به ترمینال محاسبه خواهد شد. علاوه بر این شرکت‌های هواپیمایی در صورتی که در زمان حرکت تعیین شده در بلیت، مسافران را از طریق سایر خطوط هواپیمایی به مقصد منتقل کنند مشمول پرداخت خسارت و یا جریمه تأخیر و ابطال نخواهند شد.

هرگونه اقدام اهانت‌آمیز، توهین، رفتار غیرمسئولان و غیره متعارف توسط کارکنان و یا مسافرانی که باعث بروز وضعیت ناهنجار در محیط فرودگاه، هواپیما، ترمینال و یا سایر اماکن مرتبط شود، مشمول پیگرد عمومی از سوی مراجع انتظامی و قضائی است. نکته دیگر اینکه شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند، جرایم مقرر در دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی را بر اساس امکانات موجود در قالب پرداخت‌های عمل، الکترونیک، اعتباری، حواله و غیره به نحوی که از سوی مسافران قابل بهره‌برداری جهت ابتیاع بلیت در مسیر دلخواه داخلی باشد با ذکر مبلغ به مسافران تحویل دهند.

برای مشاهده دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی اینجا کلیک کنید.

 

 

 

مطالب رپورتاژ