بندر چابهار، دروازه­ طلایی ترانزیت

صنعت حمل و نقل آنلاین: بندر چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان در بخش شمالی دریای عمان قرار دارد و به دلیل بهره­ مندی از موقعیت استراتژیک برای ترانشیپ و ترانزیت کالاهای بنادر حوزه­ خلیج فارس، افغانستان و آسیای میانه می­تواند نقش ویژه­ای ایفا کند. موقعیت ممتاز استراتژیک این بندر و قرار گرفتن آن در محور توسعه، آن را در قالب برنامه­های میان­مدت و دراز مدت در دستور کار قرار می­دهد. این بندر دارای تجهیزات پیشرفته و مدرن تخلیه و بارگیری توانایی ارایه خدمات به انواع کالاهای عمومی، کانتینری، فله، مواد نفتی، آب­رسانی به شناورها و نگهداری و پردازش کالا را دارد. مهندس محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی بازدیدی که از طرح­های توسعه­ای بندر شهید بهشتی چابهار به­عمل آورد، از افتتاح فاز اول این بندر با حضور دکتر روحانی رییس جمهور و وزرای حمل و نقل 17 کشور در نیمه اول آذر ماه خبر داد.

مهندس محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه چابهار دارای ظرفیت­های تجاری و اقتصادی و ترانزیتی بالایی است خاطر نشان کرد این بندر می­تواند به قطب اقتصاد در منطقه تبدیل شود و افزود: زیرساخت­هایی که در این بندر احداث شده شامل 203 هکتار استحصال اراضی بوده و بالغ بر 15 میلیون متر مکعب لایروبی انجام شده و طول اسکله­هایی که در قالب این طرح احداث شده بالغ بر یک هزار متر بوده است. همچنین 5 فروند کشتی می­تواند به طور همزمان در اسکله­های این بندر پهلو بگیرد که دو پست برای کشتی­های کانتینر بر و سه پست برای کشتی­های حامل کالای عمومی در نظر گرفته شده است. محوطه­ بارانداز بندر شهید بهشتی چابهار بالغ بر 63 هکتار است که در قالب فاز اول توسعه­ این بندر به بهره­برداری خواهد رسید و در مجموع برای توسعه زیرساخت­ها و تجهیزات آن بالغ بر یک میلیارد دلار سرمایه­گذاری صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور نام برد و تصریح کرد: این بندر قابلیت پهلودهی به کشتی­های غول پیکر با آبخور حداقل 5/16 متر را دارد که بالاترین آبخور بین بنادر کشور محسوب می­شود. همچنین بندر چابهار در خارج از محدوده خلیج فارس و تنگه­ هرمز قرار گرفته و با اولین فرودگاه بیش از40 کیلومتر فاصله ندارد که این امر مزیت مناسبی برای این بندر به شمار می­آید. بندر شهید بهشتی چابهار دارای یکی از بزرگترین ترمینال­های مسافری بین­المللی منطقه است که با زیربنایی بیش از چهار هزار متر مربع قابلیت پذیرش بیش از 600 نفر را به طور همزمان دارد. علاوه بر اینها بندر چابهار نزدیکترین مسیر دریایی به کشورهای جنوب شرقی آسیا، اروپا و آفریقا را به شمار می­آید و بهینه­ترین و ارزان­ترین بندر برای ترانزیت کالا به کشورهای CIS و افغانستان محسوب می­شود. از سوی دیگر این بندر دارای قابلیت منحصر به فردی در بانکرینگ و خدمات­رسانی به کشتی­هاست و نفتکش مهمی را در کریدور شمال ـ جنوب ایفا می­کند.

مهندس بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به موقعیت ویژه ترانزیتی و ترانشیپی بندر چابهار از آن به عنوان دروازه­ ورود به کشورهای آسیایی و CIS نام برد و افزود: تکمیل و بهره­برداری از پروژه­ احداث خط آهن چابهار ـ ایرانشهر ـ زاهدان و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور موجب خواهد شد علاوه بر روان­سازی عملیات در بندر، باعث می­شود که جاده­های مواصلاتی ترانزیتی در این منطقه نیز روان­سازی شود و به دنبال آن افزایش ایمنی و صرفه­جویی­های اقتصادی فراهم آید و همچنین تسهیل تجارت در بخش­های ریلی و جاده­ای ایجاد گردد. از سوی دیگر تقویت خطوط ریلی بنادر و اتصال بندر چابهار به شبکه­ ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی نیز قرار گرفته که تقویت این اهداف را در پی خواهد داشت.

عبدالرحیم کردی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از افزایش عملیات توسعه­ زیر ساخت­های منطقه آزاد و بندر چابهار در دولت دوازدهم خبر داد و تاکید کرد: طبق هدف­گذاری­های صورت گرفته صنایع بالادستی فولاد و پتروشیمی در حال استقرار در منطقه هستند و پروژه گازرسانی به چابهار کمتر از 30 ماه دیگر به بهره­برداری خواهد رسید. همچنین اتصال به شبکه سراسری راه آهن در حال پیگیری است که با این طرح­های توسعه­ای ظرفیت این بندر تا 8 میلیون تن افزایش خواهد یافت. امروز شرکت­هایی از اروپا، شرق آسیا و کشورهای منطقه در حوزه­هایی مانند صنایع بالا دستی و پایین دستی فولاد و پتروشیمی، شیلات، محصولات گلخانه­ای، هتل و مجموعه­های اقامتی و غیره فعالیت خود را در منطقه­ آزاد چابهار آغاز کرده­اند که آینده­ درخشانی را برای این منطقه رقم خواهد زد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار مسیر ترانزیتی این بندر را کوتاه­ترین و امن­ترین مسیر برای دستیابی کشورهای آسیای میانه به آب­های آزاد عنوان کرد و گفت: با همه­ این پیشترفت­های تکنولوژیک هنوز هزینه­های حمل و نقل مواد اولیه و محصولات، سهم بالایی در قیمت تمام شده­ کالاها دارند به همین دلیل هر اقدامی که بتواند هزینه­ حمل و نقل را کاهش دهد، می­تواند به قدرت رقابت کشور صاحب کالا در بازارهای جهانی بیافزاید. تقریبا در تمامی مطالعات داخلی و خارجی صورت گرفته برای چابهار ماموریت ترانزیت و بارانداز منطقه ­ای پیش­بینی شده است.

 

 

مطالب رپورتاژ