تاکسی آنلاین

بررسی آسیب های احتمالی اسنپ و تپ‌سی در جلسه شورای عالی ترافیک

بحث ها مربوط به فعالیت های رو به گسترش تاکسی های آنلاین هنوز هم بسیار داغ است. هفته گذشته در جلسه شورای عالی ترافیک به پیشنهاد اتحاديه تاکسیرانی، طرح محدودسازی تاکسی‌های آنلاین مورد بحث قرار گرفت که در این جلسه پیشنهاد شد شهرداری و سازمان تاکسیرانی به عنوان سازمان‌‌ رگولاتوری حضور داشته و اخذ مجوزهای جدید و طرح رتبه‌بندی تاکسی‌های آنلاین توسط این نهاد رگولاتوری اجرایی شود.

مسعود طبیبی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در این مورد گفت: حمایت اینجانب از تدوین چارچوب برای فعالیت اسنپ و تپ‌سی یک ضرورت حقوقی با حفظ اصول شهروندی برای شاغلان حرفه‌ای این عرصه و یک ضرورت برای حفظ منافع شهروندان بر پایه تجربیات جهانی قبلی در این زمینه است و نه صرفا یک دیدگاه صنفی.

طبیبی افزود: معتقدم هرگونه انحصارگرایی، مستقل از محل سرور، دارای اشکال است. بنابراین خوب است بدانید که اینجانب با مدل تاکسیرانی تهران نیز موافق نیستم. به‌نظر می‌آید مدل صحیح آن باشد که مجموعه‌ای از شرکت‌های تامین کننده این خدمات فعال باشند اما برای فعالیتشان همگی مسئولیت جابه‌جایی را بپذیرند.

مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی نیز با تاکید بر این به عنوان فردی که مسئولیت اجرایی دارد نظر می‌دهد و نه از نظر آکادمیک، تکنولوژیک و حمایت از فناوری‌ها، اظهار داشت: نکته مهم این است که ما باید این سیستم تاکسی‌های آنلاین را با سیستم مسافربرهای شخصی مقایسه کنیم نه با تاکسی‌ها و آژانس‌ها. در حال حاضر سیستم مسافربرهای شخصی چقدر قابل اطمینان هستند؟ چه آسیب‌های اجتماعی درمورد آن وجود دارد؟ کجا اطلاعاتشان ثبت شده است؟

وی با بیان این که هیچ زمانی هیچ نظارتی در مورد مسافربرهای شخصی اعمال نشده و قابل اعمال هم نبوده است، افزود: پلیس هم می‌گوید امیدی به ساماندهی آنها نیست در حالی که بسیاری از مردم فکر می‌کنند خطی که روی آنها کشیده شده دلیل بر این است که آنها شناسنامه دار و قابل کنترل هستند و شجره‌نامه‌شان ثبت شده است در حالی که از این خبرها نیست.

تقی‌زاده تاکید کرد: ضمن این که این سیستم‌ها باعث می‌شوند یکسر خالی حرکت آژانس‌ها و مسافربرهای شخصی کمتر بشود و در کشورهایی که تاکسی‌ها هم به این سیستم پیوستند به نفع‌شان شده برای این که تاکسی‌‌ها دایما در شهر سرگردان بوده و دنبال مسافر هستند و همه جا ترمز می‌کنند- منظور تاکسی های خطی نیست، تاکسی‌های گردشی است-  این تاکسی‌ها  وقتی از این سیستم استفاده می‌کنند، درآمدشان بالا می‌رود، یکسر خالی حرکت نمی‌کنند، مسافت‌ها بهینه می‌شود و جالب این است که هم مسافر حق انتخاب دارد و هم تاکسی و این خیلی فوق‌العاده است و ما باید از این که بخش خصوصی آمده این کار را انجام داده، حمایت کنیم.ا گر هم اشکالات و آسیب‌های احتمالی وجود دارد باید به نحوی حرکت کنیم که منجر به تضعیف آن نشود.

 

مطالب رپورتاژ