برای خرید لکوموتیو نباید دست به رقابت غیرمنطقی زد!

صنعت حمل و نقل آنلاین: توسعه شبکه مدرن ریلی به واسطه منافعی چون امنیت، سرعت، هزینه کم انرژی، درآمدزایی، توزیع عادلانه امکانات و ده­ها مزیت ویژه دیگر، همواره در برنامه­های بالادستی حمل و نقل دیده شده است. به منظور توسعه حمل و نقل و مدرن سازی در بخش حمل و نقل، قوانین بسیاری مصوب و بر اجرای آنها تاکید شده است. از آنجایی که پشتیبانی از حمل و نقل ریلی از چشم اندازهای توسعه کشور است و همانگونه که مردم برای توسعه بخش ریلی از دولت انتظاراتی دارند و فعالان اقتصادی این بخش نیز با تمام توان در این حوزه مشارکت می کنند، از دولت نیز انتظاراتی در راستای بهبود فضای کسب و کار و توسعه زیربناهای حمل ونقل ریلی، حمایت از نوسازی ناوگان های فرسوده و تبیین برنامه­ریزی­های دقیق در اولویت قرار دادن توسعه بخش ریلی وجود دارد. در رابطه با این موارد با مهندس جواد طاهر افشار، مدیرعامل شرکت راه­آهن کشش گفت و گویی داشتیم که در زیر می­خوانید:

 

نخست ممنون خواهم شد مختصری از فعالیت­های شرکت راه­آهن کشش را توضیح بفرمائید.

شرکت راه­آهن کشش یکی از 5 شرکت خصوصی مالک لکوموتیو کشور است. موضوع اصلی فعالیت شرکت طبق ماده دو اساسنامه عبارتند از تعمیر، نگهداری و بهره­برداری از انواع لکوموتیوهای باری، مسافری و مانوری، انعقاد قراردادهای تعمیر و نگهداری و راهبری ناوگان ریلی، مهندسی ساخت و طراحی و تعمیر تجهیزات ناوگان ریلی. در واقع حدود 80 درصد از سهام شرکت متعلق به شرکت راه­آهن حمل و نقل و حدود 20% متعلق به موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه­آهن است. در حال حاضر این شرکت 21 دستگاه لکوموتیو 5000 اسب از نوع DF8BI چینی دارد. در سال1396 این شرکت موفق به حمل بیش از 2.5 میلیارد تن کیلومتر بار شد.

وضعیت صنعت ریلی کشور را در ارتباط با فعالیت شرکت خود چگونه ارزیابی می­کنید؟

به طور کلی یکی از شاخص­های مهم توسعه کشورها، حمل ونقل ریلی است. توسعه این بخش نیازمند توجه ویژه دولت و مجلس می باشد. توسعه حمل و نقل ریلی محدود به خرید لکوموتیو نیست. همه پارامترهای مهم از جمله خط، علائم و ارتباطات، امکانات و تجهیزات بارگیری و تخلیه بار و واگن هم باید در یک برنامه­ریزی هماهنگ مورد توجه قرار گیرد. خرید لکوموتیو به تنهائی نمی­تواند در افزایش حمل بار شرکت ما نقش ایفا کند و به تبع آن به نسبت سرمایه گذاری انجام شده منجر به توسعه حمل و نقل ریلی کشور هم نمی­شود. برای تحقق هدف توسعه همه زیرساخت­های لازم باید هم­زمان مورد توجه قرار گیرند. به نظر می­رسد در حال حاضر شرکت­ها تلاش می­کنند تا برای خرید لکوموتیو از یکدیگر سبقت بگیرند. توجه به موارد پیش گفته و هدایت سرمایه گذاری­ها برای بهره­برداران صنعت ریلی کشور از جمله خود راه­آهن، وضعیت بهتری را ترسیم خواهد کرد. بخشی از صنعت ریلی، شرکت­های تولید کننده تجهیزات ریلی هستند که سفارش انبوه به این شرکت­ها موجبات رشد و رونق آنها را هم فراهم خواهد کرد. سخت­گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پیشگیری از ثبت سفارش خرید از شرکت­های خارجی ممکن است در نظر اول، موجب آزردگی بهره­برداران شود، ولی در درازمدت، با چابکی شرکت­های داخلی و کاهش قیمت تمام شده آنها، شتاب توسعه صنعت بیشتر خواهد شد.

دستاورد پنج نمایشگاه ریلی سال­های گذشته از نظر شما چگونه ارزیابی می­شود و از ششمین نمایشگاه سال جاری چه انتظاری دارید؟

حضور همه آحاد صنعت ریلی اعم از سازندگان داخلی و خارجی، شرکت های مالک لکوموتیو یا واگنی بهره­بردار، فرصت مناسبی برای اطلاع از آخرین وضعیت شرکت­ها و انجام مذاکرات فشرده و نهایتاً تصمیم­سازی در کوتاه مدت را فراهم می­نماید. نمایشگاه در دوره­های گذشته دستاوردهای خوبی حداقل برای شرکت ما داشته است که مهمترین آن، آشنایی با تأمین کنندگان جدید قطعات و مجموعه­های ریلی بوده است.

 

قوانین و مقررات جاری در ارتباط با فعالیت­های شرکت خود را تا چه حد تسهیل کننده کارها و یا مانع توسعه می­دانید؟

قوانین و مقررات به شرطی که جامع و مانع و با دوام باشند در هر صورت مناسب و کارگشا هستند. موضوع تعرفه­های گمرکی، ثبت سفارش در سیستم ثبت وزارت صنعت، معدن و تجارت و مالیات بر ارزش افزوده، از موارد مهمی هستند که شفافیت و ثبات رویه آنها در دوره­های میان­مدت مشوق سرمایه­گذاری بیشتر در این صنعت خواهد بود.

متقاضیان فعالیت شرکت شما چه افراد یا سازمان­ها و نهادهای ذیربط هستند؟

در حال حاضر، نیروی کشش راه­آهن مشتری مستقیم و شرکت­های صاحب بار و مالک واگن مشتریان غیر مستقیم شرکت ما محسوب می­شوند.

 

نقش حمل و نقل ریلی را در توسعه پایدار کشور تا چه حد مهم و مؤثر می­دانید؟

اگر توسعه پایدار، ایجاد تعادل میان توسعه و محیط زیست فرض شود، بدون شک توسعه صنعت ریلی و استفاده از حمل و نقل ریلی، با توجه به نرخ مصرف سوخت بخش ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده­ای نقش مهمی را در توسعه پایدار ایفا می­نماید. در نظر بگیرید که مصرف سوخت بخش ریلی (در بخش بار) حداقل شش برابر کمتر از بخش جاده­ای است.

در رابطه با فعالیت شرکت در بخش حمل و نقل ریلی با چه چالش هایی در بخش حاکمیت مواجه هستید؟

تأمین منابع مالی برای همه طرح­ها از جمله طرح­های توسعه ریلی از داخل و یا خارج کشور بخش اصلی همه پروژه­ها است. از آنجایی که در شرایط حاضر، تحریم، محدودیت­های زیادی برای استفاده از منابع مالی خارجی ایجاد نموده، به­طوریکه استفاده از آن را یا ناممکن و یا پرهزینه و زمان­بر نموده، لذا استفاده از منابع داخلی کم­بهره می­تواند توجیه­پذیری اجرای طرح­های توسعه را افزایش دهد. انتظار این است که برای رونق اشتغال و توسعه این صنعت، دولت محترم با اهتمام ویژه­ای حمایت از این بخش را در دستور کار خود قرار دهد.

 

برای خرید لکوموتیو نباید دست به رقابت غیرمنطقی زد!

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ