بدون رویت صاحب خانه و ملک هیچ وجهی پرداخت نکنید

 

صنعت حمل و نقل آنلاین: کلاهبرداران از طریق فروش اینترنتی و یا چاپ آگهی با اسامی غیرواقعی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

دکتر سیدجلال ابراهیمی رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه به آن‌هایی که می‌خواهند در ترکیه خانه خریداری کنند و یا خانه و محل کار اجاره کنند و یا زمینی برای ساخت خریداری نمایند هشدار داد که مواظب کلاهبرداران حرفه‌ای ترکیه باشند.

او ضمن اشاره به هشدار اتحادیه املاک ترکیه اعلام کرد: با توجه به باز شدن دانشگاه‌ها و مدارس و بازگشت خانواده‌ها به شهرها، کرایه اماکن و مسکن به‌طور فاحش افزایش یافته است و عده‌ای با معرفی مناطق غیرواقعی از مراجعه‌کنندگان به‌عنوان پیش‌کرایه و بیعانه کلاهبرداری می‌کنند.

هم اکنون کرایه منازل و مسکن 1000 لیری به 2500 لیر و در بعضی از محلات استانبول و بعضی از کلانشهرها تا 300 درصد افزایش کرایه داشته است. به‌عنوان مثال در رومالی حصار استانبول تا 290 درصد و در بشیکتاش 218 درصد و در کمترین حالت افزایش 50 درصدی کرایه‌ها را شاهد هستیم.

کلاهبرداران با توجه به افزایش قیمت‌ها با معرفی مناطق غیرواقعی از طریق اینترنت و نشان دادن فیلم‌های ساختگی از داخل ساختمان، قیمت‌هایی با درصدهای خیلی کمتر از قیمت واقعی اعلام و برای رویت منازل درخواست واریز یک ماه پیش پرداخت را طلب و اعلام می‌کنند حین تنظیم قولنامه مبلغ دریافتی را کسر خواهند کرد.

این کلاهبرداران حتی خودشان منازل معرفی شده را ندیده‌اند و فقط از طریق اینترنت و حتی آگهی در روزنامه به طرزی که صاحب ساختمان متوجه نشود، با چهره‌‌های مشخص و مقبول خود را مدیران آژانس‌های املاک معرفی می‌کنند و با چاپ کارت ویزیت به‌نام‌های غیرواقعی اعلام می‌کنند چون به علت شرایط فصل خیلی مشغول‌اند، خودشان به خواهان تلفن کرده و قرار خواهند گذاشت.

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه اعلام کرد: لزوما بدون رویت صاحب خانه و دیدن ملک و تطبیق آن با گفته‌ها و دیدن سندهای مالکیت و یا پرسش از دفترخانه‌ای که سند تنظیم کرده است، هیچ‌گونه وجهی به کسی نپردازید و از دادن اطلاعات بانکی و حساب بانکی خودداری نمایید.

دکتر سیدجلال ابراهیمی گفت: خریداران می‌توانند از طریق مدیران ساختمان‌هایی که می‌خواهند اجاره و یا خرید کنند، صاحب ملک را بشناسند و حتما با صاحبان املاک رو در رو مذاکره کنند و در غیر این صورت از مرکز اسناد توسط اینترنت یا مراجعه حضوری از صحت سند آگاه شوند. او گفت حتما سعی کنید از طریق بنگاه‌های املاک رسمی که کد اشتغال آن‌ها در اینترنت وجود دارد، اقدام به معامله کنید.

لونت کوجک رئیس اتحادیه مصرف‌کنندگان ترکیه اعلام کرد: افزایش قیمت‌ها فرصت کلاهبرداری را زیاد کرده است. او گفت: این عده با چاپ آگهی‌ها برای مناطق با درصد افزوده بهای بیشتر در مطبوعات و سایت‌های ملکی که خلق‌الساعه هستند و حتی کارت‌های شناسایی قلابی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

طبق اعلام رئیس اتاق املاک استانبول، کمبود محل‌های کرایه و نیاز فوری به‌خاطر باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها زمینه کلاهبرداری را زیاد شده است.

او گفت: گول قیمت‌های پایین را نخورید و شخصا و یا توسط یکی از کسان خود از محل ساختمان مورد نظر بازدید و از شرایط آن آگاه شوید.

دکتر ابراهیمی در خاتمه توصیه کرد: هر کسی را با یک کیف رسمی یا چند کاتالوگ و چند عکس از ساختمان‌ها و نشان دادن آن‌ها در انترنت و یا تلفن همراه خود به‌عنوان صاحب بنگاه املاک یا صاحب ساختمان قبول نکنید و قبل از هر اقدام از اتحادیه املاک استانبول قیمت مساکن را با توجه به متراژ، تعداد اتاق خواب‌ها و… سوال کنید.

او اضافه کرد: از سایت‌های رسمی اتحادیه املاک در هر شهر و سایت ثبت اسناد و املاک می‌توانید صاحبان اصلی ساختمان‌ها و فروشندگان را شناسایی کنید.

مطالب رپورتاژ