ایرلاین‌ها در وضعیت بحرانی به سر می‌برند

صنعت حمل و نقل آنلاین: یونس دقیق‌کیا در نشست خبری «تشریح فعالیت‌های انجمن شرکت‌های هواپیمایی» با بیان اینکه شرایط این شرکت‌ها در وضعیت بحرانی است، گفت: علاوه بر کرونا صنعت هوانوردی از چند جهت دیگر نیز در حال ضربه خوردن و تحت فشار است.

وی افزود: تحریم‌ها، مشکلات ترانسفر مالی، انتقال قطعات هواپیما، افزایش بی‌رویه قیمت ارز و … فشار مضاعفی بر شرکت‌های هواپیمایی وارد کرده است.

دقیق‌کیا ادامه داد: در سال ۹۸، ایرلاین‌ها ۱۷۰ هزار و ۳۸۹ سورتی پرواز داخلی داشتند و ۱۸ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۵۱ مسافر جابجا کرده‌اند. همچنین شرکت‌های هواپیمایی ۳۴ هزار و ۲۵۶ پرواز خارجی انجام داده و پنج میلیون و ۱۷۸ هزار و ۲۱۷ مسافر در پروازهای خارجی جابجا کرده‌اند.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: این در حالی است که در ۶ ماهه اول سال ۹۹، تعداد پروازها ۳۵ درصد کاهش داشت اما تعداد مسافران پروازهای داخلی ۴۷ درصد کاهش پیدا کرد؛ نشانگر این است که هواپیماها خالی تردد می‌کردند که هزینه بالایی برای ایرلاین‌ها دارد.

دقیق‌کیا با بیان اینکه مهمترین منبع درآمد ارزی ایرلاین‌ها، انجام پروازهای خارجی است، گفت: به دلیل کرونا، ۹۶ درصد کاهش مسافر پروازهای خارجی داشتیم درحالی‌که ۶۲ تا ۶۹ درصد هزینه ایرلاین‌ها به صورت ارزی است.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا، دولت‌ها کمک‌های بلاعوض به ایرلاین‌ها داشته‌اند اما در کشور ما اتفاقی نیفتاده است، اظهار داشت: دو هزار میلیارد تومان درخواست کمک بلاعوض به دلیل خسارت‌های وارده به ایرلاین‌ها درپی کرونا داشتیم که تاکنون پاسخی به ما داده نشده است.

وی ایرلاین‌ها را سربازان گمنام جنگ اقتصادی دانست و افزود: در پی ابلاغ مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر فروش ظرفیت پروازهای داخلی تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتیم که این مصوبه را ابطال کند ولی هنوز پاسخی از سوی دفتر رئیس‌جمهور به ما داده نشده است.

دقیق‌کیا بیان کرد: در لایحه بودجه امسال، برخی نمایندگان با حمایت سازمان اورژانس کشور پیشنهاد کرده‌اند تا دو درصد از فروش بلیت هواپیما، کسر و به تجهیز اورژانس کشور داده شود. درحالی‌که ما تلاش کردیم تا هزینه‌های اضافی برای افزایش قیمت بلیت رفع شده و نرخ بلیت هواپیما، رقابتی شود. صبح امروز دیداری با رئیس مجلس داشتیم که درخواست کنیم این پیشنهاد به تصویب نرسد.

وی دیگر هزینه‌های وارد شده بر شرکت‌های هواپیمایی را عوارض شهرداری‌ها دانست و گفت: بر اساس قانون، شهرداری‌ها پنج درصد از فروش بلیت را از ایرلاین‌ها طلب می‌کنند. در حال حاضر حساب ۱۲ شرکت هواپیمایی توسط شهرداری مشهد بسته شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: مواد ۴۶ و ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده که در آن به عوارض شهرداری از محل فروش بلیت اشاره شده، با هم متعارض است. در ماده ۴۶ شهر محل استقرار ایرلاین به عنوان شهرداری اخذ عوارض ذکر شده و در ماده ۴۷ شهرداری محل فروش بلیت را به عنوان اخذ کننده عوارض ذکر می‌کند. به طور مثال در قزوین درحالی‌که پرواز و فرودگاه نداریم، شهرداری این شهر از ایرلاین‌ها عوارض طلب کرده است. چرا ما باید به هر دو شهرداری عوارض پرداخت کنیم؟ شهرداری‌ها چه خدماتی به ایرلاین‌ها یا مسافران هوایی می‌دهند؟ اجرای این قانون مشکلات زیادی برای ایرلاین‌ها ایجاد کرده؛ آن هم در شرایطی که ما به دلیل مسائل اجتماعی از تعدیل نیرو خودداری کرده‌ایم.

وی افزود: تا قبل از تصویب مصوبه شورای عالی هواپیمایی مبنی بر «افزایش نرخ بلیت در آبان ماه امسال»، قیمت فروش بلیت‌ها تا ۳۰ درصد زیر قیمت تمام شده بود و ما فقط می‌توانستیم حقوق پرسنل را پرداخت کنیم.

به گفته دقیق‌کیا، قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال اصلاح است و شورای نگهبان آن را برگشت داده بنابراین از دولت و مجلس خواستیم که در جریان بررسی این قانون، مشکل تعارض عوارض شهرداری‌ها در مواد ۴۶ و ۴۷ این قانون رفع شود.

وی درباره اجرای قانون ۶۰ درصد فروش بلیت ظرفیت هواپیما گفت: چرا شرکت‌های هواپیمایی خارجی مانند ترکیش‌ایر، سلام، امارات و قطر می‌توانند در خاک کشور ما و فرودگاه امام، کل ظرفیت هواپیما را به فروش برسانند ولی ما در پروازهای داخلی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و باید هواپیما به ۴۰ درصد ظرفیت خالی تردد کند؟ سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه از ما حمایت نکرد.

دقیق‌کیا درباره قیمت فروش بلیت هواپیما گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، قیمت بلیت هواپیما آزادسازی شده و این مصوبه به قانون برنامه ششم هم تسری داده شده که فروش بلیت بر اساس عرضه و تقاضا باشد.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ ایرلاینی اعلام ورشکستگی نکرده و همه آنها فعال است، گفت: وام کرونایی به دو تا سه ایرلاین هنوز پرداخت نشده و شرکت‌هایی که توانسته‌اند این تسهیلات را دریافت کنند، فقط بخشی از بدهی‌های انباشته خود را با این تسهیلات تسویه کرده‌اند.

دقیق‌کیا ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی درحالی‌که طبق قانون از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند، اما برای واردات هواپیما و قطعات ۹ درصد مالیات ارزش افزوده اخذ می‌شود.

به گفته رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی، ۳۲۸ فروند کل ناوگان هوایی کشور است که تنها ۱۵۸ فروند آن فعالیت دارند، مابقی یا زمین‌گیر هستند یا مشکل نبود موتور دارند و در حال چک و بررسی هستند.

وی با تکذیب شکایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی از مصوبه شورای عالی هواپیمایی در خصوص نرخ بلیت به دیوان عدالت اداری گفت: در حال حاضر صرفاً برای تعارض قانونی در اخذ عوارض شهرداری‌ها به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌ایم. معتقدیم قانون عوارض شهرداری از محل فروش بلیت هواپیما باید حذف شود.

 

مطالب رپورتاژ