محمد-راستاد-سازمان-بنادر-و-دریانوردی-روز-جهانی-دریانوردی
الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

ایران می تواند هاب ترانشیپی منطقه شود

صنعت حمل و نقل آنلاین: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ظرفیت خالی موجود در بنادر تجاری و ناوگان ملی، گفت: با رفع تحریم‌ها این ظرفیت وجود دارد که به هابِ ترانشیپی برخی بنادر منطقه تبدیل شویم و سهم خود را از حمل و نقل کانتینری ارتقا دهیم.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، «محمد راستاد» عصر  امروز (سه‌شنبه) در مراسم جهانی روز دریانوردی افزود: دولت سیزدهم به توسعه اقتصاد دریا پایه توجه ویژه دارد و در این زمینه در مسیر توسعه قرار داریم.
وی ادامه داد: در برخی زمینه ها ظرفیت بالقوه قابل توجهی داریم و از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم جزو کشورهای رده بالا هستیم.

راستاد با بیان اینکه ظرفیت بالقوه دریایی کشور از نظر ناوگان اقیانوس پیما قابل توجه است، ادامه داد: در عین حال ظرفیت پایانه های بندری کشور نیز ۲۶۰ میلیون TEU است که تنها از ۱۵۰ میلیون تن آن در سال استفاده می شود.

وی گفت: چنانچه مرداودات تجاری با رفع تحریم ها که دور از انتظار هم نیست، افزایش یابد، باید با کنترل نرخ ارز و تقویت اقتصاد کشور به گونه ای عمل شود که بتوانیم از ظرفیت بالقوه خالی بنادر تجاری و ناوگان ملی تحت پرچم استفاده کنیم.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه در حال حاضر از همه ظرفیت بنادر تجاری و ناوگان ملی استفاده نمی شود و افزود: با رفع تحریم ها می توانیم سهم خود را از بازار بگیریم.

مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه ظرفیت بنادر تجاری فراتر از مراودات بین المللی فعلی است، گفت:بابد به دنبال این باشیم که در شرایط مناسب جذب کالای ترانزیتی بیشتری داشته باشیم و هم بنادر و پایانه های کانتینری ایران به آب های ترانشیپی بنادر منطقه تبدیل شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی اکنون کشتی های کانتینر بر بزرگ از تردد در پایانه های کانتینری ایران منع هستند در حالی که در شرایط معمول این قابلیت را داریم که به هاب ترانشیپی برخی بنادر منطقه تبدیل شویم و سهم خود را از اقتصاد منطقه بگیریم.

مطالب رپورتاژ