الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

انتقال صنایع آب‌بر به نوار ساحلی ضروری است

صنعت حمل و نقل آنلاین؛ رییس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه دریایی و بندری از مزایای فوق العاده‌ای برای انتقال صنایع آب‌بر به نوار ساحلی برخوردار است، گفت: کاهش هزینه حمل‌و‌نقل، اشتغال آفرینی و کاهش تنش آبی، از مهم ترین مزایای بندری و دریایی کشور است.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین مجتبی یوسفی در رابطه با مزایای انتقال صنایع بزرگ یا گسترش فازهای توسعه‌ای صنایع، همچون فولاد در پسکرانه بنادر، اظهار داشت: کشور ما از مزیت فوق العاده دریایی و بندری برخوردار است و استفاده مطلوب از این پتانسیل می‌تواند به کاهش هزینه حمل و نقل، اشتغال آفرینی، کاهش تنش آبی و تبدیل شدن بنادر به هاب منطقه کمک شایانی داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه صنایع آب بر به مناطق مرکزی و کویری منتقل شده‌اند در حالی که کشور ما به صورت خدادادی از ظرفیت دریایی در جنوب کشور برخوردار است و باید طی این سال‌ها، صنایع آب بر نظیر فولاد به نوار ساحلی کشور منتقل می‌شد.

رییس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت دریایی و بندری کشور و نیز ظرفیت پسکرانه بنادر، در راستای فعالیت‌های تولیدی و صنعتی، ارزش افزوده‌ای و صادراتی بهره‌مند شویم، بیان کرد: اولویت کشور باید صادرات باشد و قطعا مسیری بهتر از پسکرانه بنادر و حمل و نقل دریایی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت انتقال کالا در حوزه صادرات وجود ندارد.

یوسفی افزود: کشور در صادرات سیمان رتبه اول دنیا را دارد و در حوزه تولید سیمان جزء ۵ کشور اول دنیا است و ما در حال حاضر در بخش فولاد و سیمان تا ۲ برابر ظرفیت کشور تولید می‌کنیم، بنابراین چه دلیلی وجود دارد تا صنایع و تولید کشور در پسکرانه بنادر مدنظر قرار نگیرد.

وی با اشاره به اینکه باید فعالیت‌های صنعتی آب بر نظیر فولاد در نوار ساحلی مدنظر قرار گیرند، عنوان کرد: آب دریاها بهترین ظرفیت برای استفاده در بخش صنایع آب بر است و در کشوری قرار داریم که شمال و جنوب آن دریا است و می‌توانیم از این پتانسیل به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و شرایط را به گونه‌ای رقم بزنیم که با استفاده از آب دریا، مانع از هدر رفت آب در کشور شویم.

رییس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از ظرفیت برنامه پنج ساله هفتم توسعه استفاده کرد، گفت: مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون عمران از تمامی صاحب نظران در حوزه دریایی و بندری دعوت به عمل می‌آورد تا از فرصت طلایی موجود در تدوین هرچه بهتر برنامه هفتم توسعه در راستای توسعه بنادر و استفاده از ظرفیت‌های دریایی کشور استفاده کند.

 

مطالب رپورتاژ