ارتقای ایمنی، دغدغه سازمان راهداری است

صنعت حمل و نقل آنلاین: معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ارتقای ایمنی حمل و نقل و نهادینه‌سازی فرهنگ ایمنی را از برنامه‌ها و دغدغه‌های مهم این سازمان برشمرد.

به گزارش صنعت حمل ونقل آنلاین، داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان با بیان این مطلب و ضمن گرامیداشت هفتم اردیبهشت روز ملی ایمنی حمل و نقل گفت:

باتوجه به اهمیت موضوع ایمنی در حمل و نقل و تأثیر آن در توسعه اقتصادی، نامگذاری این روز به عنوان روز ایمنی حمل و نقل در راستای تأکید بیش از پیش بر رعایت نکات ایمنی در شقوق مختلف حمل و نقل و از جمله بخش حمل و نقل جاده‌ای بوده‌ است تا از این طریق، موضوع حیاتی و مهم ایمنی هر ساله مورد توجه آحاد مختلف جامعه به ویژه دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد و اهمیت آگاه‌سازی جامعه، آموزش و انجام اقدامات مؤثر در زمینه ارتقای ایمنی مورد توجه قرار گیرد.

امانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت افزایش ایمنی حمل و نقل جاده‌ای کشور اظهار داشت:
به منظور اصلاح و رفع نقاط پرحادثه در طول محورهای مواصلاتی کشور، این نقاط شناسایی شده و طی تفاهم صورت گرفته با پلیس راه، بخش زیادی از نقاط مذکور تاکنون رفع شده است و امیدواریم سایر نقاط شناسایی شده نیز تا پایان سال جاری رفع شود و تا زمان رفع نقاط مذکور، پیش‌بینی لازم برای آشکارسازی این نقاط و اطلاع‌رسانی لازم به رانندگان در طول مسیرها صورت گرفته است.
وی احداث مجتمع‌های خدماتی – رفاهی در طول راه‌ها را از اقدامات بنیادین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در جهت ایجاد امکان استراحت کاربران جاده‌ای و پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی برشمرد و افزود:
در حال حاضر 877 مجتمع خدماتی – رفاهی در راه‌های کشور در حال بهره‌برداری است، 496 مجتمع‌ خدماتی – رفاهی در حال احداث و 850 مجتمع خدماتی رفاهی در مرحله اخذ استعلام است و به طور میانگین در هر 96 کیلومتر یک مجتمع خدماتی – رفاهی وجود دارد که با بهره‌برداری از مجتمع‌های در حال احداث، این رقم به طور میانگین به هر 61 کیلومتر یک مجتمع خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص اقدامات نرم‌افزاری در جهت افزایش ضریب ایمنی راه‌های کشور خاطرنشان کرد: باتوجه به تأثیر دوربین‌های نظارت تصویری و دوربین‌های ثبت تخلفات حمل و نقل جاده‌ای در رعایت نکات ایمنی تردد توسط رانندگان و کاربران جاده‌ای، برمبنای فراخوان صورت گرفته، مقرر است قریب به 2000 دستگاه دوربین‌ نظارت تصویری و دوربین ثبت تخلفات به تعداد فعلی اضافه شود که پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی دوربین‌های مذکور، قدرت نظارت و به تبع آن ضریب ایمنی در جاده‌های کشور به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

وی اجرای اقداماتی نظیر خط‌کشی، نصب نیوجرسی و گاردریل را در راستای ایمن‌سازی راه‌ها عنوان کرد که در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار دارد.

امانی از افزایش تعاملات با معاونت راهور نیروی انتظامی به منظور همراهی و همدلی بیشتر بین دو دستگاه در جهت افزایش ایمنی خبر داد و گفت: احداث پاسگاه‌های منسجم از سالیان قبل آغاز شده و در سال‌جاری پیش‌بینی برای احداث 40 پاسگاه در طول راه‌های کشور به منظور افزایش نظارت پلیس صورت گرفته است.

وی افزود: با راه‌اندازی برنامه تلویزیونی «رو به راه» از شبکه یک سیما و همچنین برنامه «با من راه بیا» از شبکه رادیویی جوان تلاش شده است از ظرفیت رسانه ملی در جهت دریافت دیدگاه‌ها و گزارش‌های مردمی و ترویج فرهنگ ایمنی در این بخش استفاده شود، همچنین از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط مطلوب با مخاطبان و اطلاع‌رسانی‌های لازم درخصوص ایمنی بهره‌برداری شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی آموزش رانندگان فعال در بخش حمل و نقل جاده‌ای را از دیگر رویکردهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ذکر کرد و گفت: در دوره شیوع ویروس کرونا این دوره‌های آموزشی به صورت مجازی برای رانندگان برگزار می‌شود.

وی تحقق ایمنی پایدار را در گرو مشارکت همگانی و تعامل و همکاری تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط دانست و ابراز امیدواری کرد مجموع برنامه‌های پیش‌بینی شده، منجر به افزایش ایمنی و کاهش تصادفات در بخش حمل و نقل جاده‌‌ای شود.

مطالب رپورتاژ