الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

احداث یک هزار و 117 کیلومتر و بهره‌برداری از 884 کیلومتر انواع راه در سال 1401

 صنعت حمل و نقل آنلاین: مسعود جهانی طول انواع راه‌های احداث شده در سال گذشته را یک هزار و 117 کیلومتر و انواع راه‌های بهره‌برداری شده را 884 کیلومتر اعلام کرد.

در حوزه طرح‌های ریلی طی سال گذشته 114 کیلومتر زیرسازی، 120 کیلومتر ریل‌گذاری و10هزار متر مربع احداث ساختمان‌های ایستگاه‌های راه‌آهن صورت گرفته است و 154 کیلومتر از این طرح‌ها در مسیر ریلی چابهار-زاهدان محدوده زاهدان تا خاش به بهره‌برداری رسید.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در بخش راه و بزرگراه‌های کشور احداث 800 کیلومتر مسیر و بهره‌برداری 730 کیلومتر و همچنین احداث 173 کیلومتر مسیر آزادراهی بخشی از اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور در سال1401 است.
رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی با اشاره به 31 میلیون متر مکعب عملیات خاکی صورت گرفته در سال گذشته اظهار داشت: 19.1 میلیون متر مکعب خاکبرداری، 11.8 میلیون متر مکعب خاکریزی، بیش از 1.7 میلیون متر مکعب بتن ریز ی بخشی از احجام عملیات اجرایی در بخش راه و بزرگراه، آزادراه و راه‌آهن کشور است.
جهانی افزود: در سال گذشته 20 هزار و 307 متر حفاری تونل و 14 هزار و 915 متر لاینیگ در تونل‌ها صورت گرفته است که از نظر عملیات اجرایی نسبت به سال های گذشته رکورد محسوب می‌شود.
رشد 2 برابری ریل‌گذاری در کشور نسبت به 12 سال گذشته
رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این گزارش طول شبکه ریلی کشور را 14 هزار و 984 کیلومتر اعلام کرد و افزود: در طول سال‌های برنامه پنجم و ششم توسعه کشور متوسط سالانه ریل‌گذاری صورت گرفته رشد قابل توجهی داشته است به نحوی که از سال 1390 تا 1395 سالانه 130 کیلومتر ریلگذاری انجام شده است که این رقم از سال 1395 تا 1401 به 263 کیلومتر در هر سال رسیده است.
جهانی همچنین از افتتاح 407 کیلومتر راه‌آهن در قالب 4 پروژه مهم کشور در سال‌جاری خبر داد و اظهار داشت: متوسط احداث خطوط ریلی طی 12 سال گذشته 199 کیلومتر بوده است که با بهره‌برداری از پروژه‌های راه‌آهن بستان آباد- خاوران، همدان- سنندج، رشت- انزلی و میانه-اردبیل در سال‌جاری، بهره برداری شبکه ریلی در کشور 2 برابر نسبت به متوسط 12 سال گذشته رشد خواهد داشت.
وی تاکید کرد: در صورت تامین بیش از 25 هزار میلیارد تومان اعتبار بالغ بر هزار کیلومتر دیگر از طرح های ریلی در حال احداث کشور تا پایان دولت سیزدهم آماده بهره‌برداری می‌شود.
رشد 3 برابری بهره برداری از آزادراه ها در دولت سیزدهم
رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور طول شبکه آزادراهی در دست بهره برداری را 2793 کیلومتر اعلام کرد و از افتتاح 293 کیلومتر مسیر آزادراهی تا پایان سالجاری خبر داد و گفت:آزادراه های ایزدخواست- شیراز به طول 210 کیلومتر، منجیل- رودبار به طول 8 کیلومتر، یک باند از منطقه دو آزادراه تهران – شمال به طول 22 کیلومتر، مراغه – هشترود به طول 29 کیلومتر و تبریز-صوفیان به طول 24 کیلومتر تا پایان سالجاری به بهره برداری می‌رسد که با در نظر گرفتن بهره برداری 93 کیلومتر متوسط سالانه در 12 سال گذشته عملکرد دولت سیزدهم در بخش آزادراهی 3 برابر رشد خواهد داشت.
وی متوسط طول احداث خطوط آزادراهی کشور را از سال 1390 تا 1395، 80 کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: این رقم از سال 1396 تا 1401 به 105 کیلومتر در سال ارتقا یافته است.
جهانی طول شبکه آزادراهی قابل بهره برداری تا پایان دولت سیزدهم را 415 کیلومتر دانست و یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای تامین سهم دولت در احداث این 9 پروژه آزادراهی حدود 17 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
رشد متوسط سالانه احداث راه و بزرگراه
رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی در ادامه این گزارش طول شبکه بزرگراهی کشور را 45 هزار و 170 کیلومتر اعلام کرد و گفت: در سالجاری 750 کیلومتر بزرگراه در قالب 90 پروژه با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی در حال اجرا است که در قالب پروژه های شاخص در کریدورهای بزرگراهی جنوب، غرب و شرق کشور با اولویت بندی در حال ساخت است.
جهانی با اشاره به احداث متوسط سالانه 820 کیلومتر راه و بزرگراه در سال های 1390 تا 1395 اظهار داشت: از سال 1396 تا 1401 به طور متوسط سالانه 903 کیلومتر راه و بزرگراه در کشور به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: تا پایان دولت سیزدهم 1800 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در قالب 115 طرح به اتمام می رسد که با توجه به برنامه تحولی بخش بزرگراهی کشور در کریدورهای ترانزیتی مهم منتهی به مرزهای رسمی با هدف توسعه مناطق کم برخوردار و گلوگاه های ترافیکی قرار دارد.
رتبه نخست در جذب اعتبارات از سایر مدل های تأمین منابع
رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی بهره گیری از مدل های جدید تامین اعتبار مورد نیاز تکمیل زیرساخت های حمل و نقل کشور را در چند سال اخیر اقدام قابل توجهی دانست و ادامه داد: در سال های گذشته برای 33 طرح، تسهیلات بانکی به مبلغ بیش از 34 هزار میلیارد ریال از محل ماده 56 اخذ شده است که این شرکت با جذب بیش از 2177 میلیارد تومان در سال 1401 در میان کلیه دستگاه های اجرایی دولت با اختلاف در رتبه نخست قرار گرفت. همچنین به منظور حفظ قدرت مالی پیمانکاران و مشاوران فعال در عرصه راهسازی، با استفاده از مدل های تهاتر مالیاتی و بانکی بخش عمده ای از مطالبات آنان به مبلغ 1500 میلیارد تومان طی سه سال گذشته تسویه قطعی شد که در این روش نیز شرکت ساخت موفق ترین شرکت دولتی محسوب شد.
جهانی در پایان دستاوردها و موفقیت های حاصله را مرهون ثبات مدیریت در سطوح عالی و میانی طی سالهای اخیر، بهره گیری از توانایی کارشناسان جوان، متخصص و مجرب دانست و تاکید کرد: برنامه ریزی اصولی، اولویت بندی پروژه ها، تأمین منابع مورد نیاز طرح ها از محل سایر منابع اعتباری، همسویی و همراهی شرکت های مهندسین مشاور، پیمانکاران و سرمایه گذاران از دیگر عوامل موثر در ارتقاء سطح کمی و کیفی پروژه های راهسازی کشور محسوب می شود.

مطالب رپورتاژ