الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

اتصال ریل رشت به بندر کاسپین، دومین مسیر ارتباط دریای خزر به خلیج فارس و دریای عمان

 

صنعت حمل و نقل آنلاین: مدیرعامل را‌ه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از تکمیل شاخه‌های میانی کریدور شمال-جنوب با افتتاح راه آهن رشت-کاسپین خبر داد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، در حاشیه مراسم افتتاح راه آهن رشت- بندر کاسپین گفت: اتصال قطعه رشت به بندر کاسپین، دومین مسیر ارتباط دریای خزر به خلیج فارس و دریای عمان هست و شمال و جنوب کشور از مسیر ریلی به هم متصل شده است.

راه‌اندازی راه‌آهن رشت- کاسپین، راهی‌ست برای تکمیل شاخه‌های میانی کریدور شمال جنوب

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: با توجه به این اتصال پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم افزایش خوبی در حوزه ترانزیت بار ریلی داشته باشیم و با توجه به هماهنگی که صورت دادیم از هفته آینده ترانزیت گوگرد ترکمنستان را از این مسیر خواهیم داشت. یعنی از بندر ترکمن باشی به بندر کاسپین خواهد آمد و از اینجا به طور ریلی از کشور ما عبور خواهد کرد.

معاون وزیر راه افزود: از ۶ کریدور شمال_جنوب یعنی دو کریدور در شرق دریای خزر، دو کریدور در میان دریای خزر و دو کریدور در غرب دریای خزر، مسیر بندر کاسپین، چهارمین کریدوری بود که در مسیر شمال جنوب بین کشورهای شمال ایران و جنوب ایران برقرار شد و یک گام مهم در افزایش مزیت رقابتی جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.

ظرفیت حمل 8 میلیون تن بار از بندر کاسپین

صالحی درباره ویژگی‌های این مسیر گفت: قاعدتا با این افتتاح،‌ مسیر بارهای روسیه که از مسیر دریای سیاه، دریای سرخ و اقیانوس هند به سمت هند حرکت می‌کرد را می‌توانیم از این مسیر حمل کنیم و از مسیر حدود ۵۰ روزه به مسیر زیر ۲۰ روز یعنی حدود یک سوم کاهش بدهیم.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت موجود در بندر کاسپین که حدود ۲.۵ میلیون تن هست، می‌توان بخش عمده بار را بصورت ریلی حمل کرد که در صورت افزایش ظرفیت این بندر، می‌توانیم تا ۸ میلیون تن کالا را حمل کنیم.

اتصال ریل رشت به بندر کاسپین، دومین مسیر ارتباط دریای خزر به خلیج فارس و دریای عمان

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ