آیا ارزهای دیجیتال می توانند سلطه دلار را از میان بردارند؟

صنعت حمل و نقل آنلاین: در ماههای منتهی به بهمن ماه سال جاری خبر از افزایش بهای بیت کوین به عنوان مشهورترین ارز دیجیتال، مرکز توجه رسانه ها قرار گرفت. این در حالی بود که بسیاری از شرکت های معتبر و شخصیت های صاحب نظر با نگاه خوشبینانه ای در مورد این رمز ارزها اظهار نظر کردند و همین موضوع نیز بازار ارزی چون بیت کوین را حسابی داغ کرد.

سوالی که در اینجا مطرح است این است که این پدیده نوظهور چطور و به چه طریق توانست نظر اقتصاد جهان را به خود جلب کند و آیا می توان امیدوار بود که این ارزها بازار دلار را تصاحب کنند و یک قرن سیطره آمریکا را بر اقتصاد جهان از میان بردارند؟

برای پاسخ به این سوال سراغ محمد حسینی کارشناس و صاحب نظر حوزه ارزهای دیجیتال رفتیم تا ضمن معرفی هر چه بیشتر این پدیده‌، پاسخ های خود را نیز دریافت کنیم.

محمد حسینی در این باره اظهار داشت: ما باید باور داشته باشیم که آینده متعلق به ارزهای دیجیتال است. چرا که همواره یکی از آرزوهای اقتصاددانان این بوده است که بتوانند راهکاری برای رهایی حوزه پول از دولت‌ها پیدا کنند. این رویا به نظر می رسد که در حال تحقق یافتن است. چرا که امروز با کمک رشد تکنولوژی اتفاقات خارق العاده ای در حال به وقوع پیوستن است. نباید فراموش کنیم که تسلط دولت‌ها به پول، همیشه مشکلات زیادی را به وجود آورده است.  زیرا دولت‌ها با توانایی که در چاپ و انتشار اسکناس دارند قادر هستند که برای کسری بودجه های خود پول چاپ کنند  و همین سیل نقدینگی باعث تورم می شود. در کل آرزوی ایجاد پول غیردولتی و البته خصوصی همیشه یکی از آرمانهای اقتصاددانان بوده است.

جایگاه ارزهای دیجیتال در مراورادات اقتصادی؟

در حال حاضر بیت کوین مشهورترین ارز دیجیتالی است که در معاملات اقتصادی توانسته است برای خود جایگاه معتبری دست و پا کند.  در این میان برخی نیز برای تخریب آن مسائلی را مطرح می کنند که ارزهای دیجیتال هیچ گونه پشتوانه ای ندارد. به نظر من این ادعاها بیشتر از ناحیه افرادی است که این ارزها می توانند منافع آنها را به خطر بیندازند. در پاسخ به این ادعا هم می توان گفت هر چیزی که از طرف مردم موجودیت دارد و می تواند به عنوان ابزاری برای مبادلات استفاده شود، پول به حساب می آید.

چه ویژگی هایی باعث تقویت ارزهای دیجیتال شده است؟

هر واحد پولی می بایست ویژگی‌هایی چون دوام و غیرقابل جعل بودن را داشته باشد. برخی از ارزهای دیجیتال توانسته‌اند این ویژگی‌ها را خیلی خوب داشته باشند. یکی از دلایلی که ارزی چون بیت کوین توانسته است نظر شرکت های بزرگی چون مایکروسافت را به خود جلب کند همین دلیل است. فراموش نکنیم پول در اقتصاد چند نقش مهم را ایفا می کند. از جمله آنها وسیله‌ای برای مبادله، حفظ ارزش سرمایه و واحدی برای شمارش است. از این رو اگر ارزی نوسان زیادی داشته باشد، قدرت ایفای نقش سازنده خود را از دست می‌دهد و عمدتا ابزاری در اختیار سفته‌ بازی خواهد شد.  آفتی که برخی ارزهای دیجیتال به ویژه بیت‌کوین تا حدودی درگیر آن شده و این lموضوع می‌تواند به عنوان یک نقطه ضعف برای آن به حساب آید.

آیا قیمت ارزهای دیجیتال واقعی است؟

حقیقت امر این است که کسی نمی تواند به صراحت در این مورد اظهار نظر بکند. برای فهم این موضوع ناگزیر هستیم که ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد. شاید این قضیه مهمترین چالشی است که از سوی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاران را تهدید می کند. چرا که این احتمال وجود دارد، خریداران و دارندگان این ارزها کمی تحت هیجانی که رسانه ها درست می کنند، رفتار کنند. متاسفانه ها رسانه ها نقش محرک در پدیده های نوظهور را بازی می کنند و تا حدودی رفتار مردم را تحت تاثیر قرار می دهند. از طرفی ممکن است تا حدی طرف تقاضا، دست‌کاری شده باشد و به همین دلیل احتمال ریزش قیمت‌های فعلی دور از انتظار نیست.

چرا ارزهای دیجیتال به وجود آمد؟

همان طور که به خوبی می دانید در اواخر جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۴ بنا به دلایلی، قدرت‌های جهانی دلار را به عنوان ارز مشترک بین‌المللی پذیرفتند. این موضوع باعث شد که ارزش ارزهای جهانی در مقایسه با دلار مشخص شود. از طرفی ارزش دلار هم با برابری ۳۵ دلار معادل یک انس طلا قیمت‌گذاری شد. این سیستم سی سال بیشتر دوام پیدا نکرد. در آن زمان همه منتظر بودند به خاطر سیاست های جنگ طلبانه آمریکا دلار جایگاه خود را از دست بدهد. ولی دلار همچنان توانست بر مبادلات جهانی سلطه داشته باشد. از مهمترین دلایل برتری دلار می توان به فقدان رقیب مهمی نام برد. به همین دلیل اقتصادانان به فکر یک رقیب مهم افتادند و در نتیجه سالها تلاش ارز دیجیتال را به وجود آوردند.

مهمترین دست آورد ارزهای دیجیتال چه می تواند باشد؟

کاهش سلطه ارزهایی مانند دلار و یورو مهمترین دست آوردی است که با وجود آمدن ارزهای دیجیتال می توان انتظار داشت. از این رو دولت های زیادی از این طرح حمایت می کنند و شاید به همین خاطر است که برخی کارشناسان آینده را متعلق به این ارزها بدانند. در سال‌های اخیر دلار آمریکا به شدت تضعیف شده و در حال واگذار کردن میدان رقابت به ارزهای دیجیتال است. چرا که دیگر آمریکا قدرت بلامنازع اقتصادی در جهان نیست. سوءاستفاده‌های زیاد دولت آمریکا از تسلط دلار بر مبادلات جهانی از طریق اعمال انواع و اقسام تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه دولت‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های جهانی امری بود که در این دوران، فعالان اقتصادی را آزار می‌داد.

 

امکان قدرت گرفتن ارزهای دیجیتال در مقابل دلار وجود دارد؟

رواج ارزهای دیجیتال این امیدواری را می دهد که سرانجام انحصار دلار در جهان از میان برداشته شود. این امید در ماه‌های اخیر با طرح ارز دیجیتالی دولت چین که مراحل پایانی دوره آزمایشی خود را گذرانید بیشتر شد. گرچه ارز دیجیتال چین، همچنان یک ارز دولتی است، اما به دلیل فرصت‌هایی که ارزهای دیجیتالی به وجود آورده است می توان انتظار داشت ضربه مهلکی به دلار وارد کند. شکست انحصار طلبی آمریکا به وسیله دلار می‌تواند در آینده زمینه را برای تقویت بیشتر ارزهای خصوصی و غیرملی فراهم نماید.

 

 

مطالب رپورتاژ