تجارت دریایی
الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

موتور توسعه و تعاملات جهانی بنادر ایران روشن شد

خسرو-سرایی-مدیرکل-ترانزیت-لجستیک-و-موافقت-نامه-های-سازمان-بنادر-و-دریانوردی-بنادر-ایران

صنعت حمل و نقل آنلاین:  تاثیرات اقتصادی و بازرگانی الحاق ایران به پیمان‌ شانگهای، از حیث به کارگیری همه ظرفیت‌های بندری و ترانزیتی کشور تاچه اندازه می‌تواند سودمند باشد؟ مدیرکل ترانزیت، لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است که هم اکنون در ایران شرکت‌های خصوصی قدرتمندی وجود دارند که می‌توانند در تعاملات این همکاری تازه نقش آفرین باشند.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین: خسرو سرایی، با بیان اینکه”بنادر ایران آمادگی کامل برای ارائه خدمات به تجارت‌های منطقه‌ای و جهانی را دارند”، گفت: سازمان همکاری شانگهای، راه ادغام اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی و بهره‌مندی از تجارت آزاد را هموار می‌سازد که این امر به معنای موتور توسعه بنادر کشور است.

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر، با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۴ در بنادر جنوبی کشور ۲۶۵ میلیون تن و در بنادر شمالی ۲۵ میلیون تن ظرفیت قابل بهره‌برداری ایجاد می‌شود، تاکید کرد: باید با شناخت کامل از ظرفیت‌های سازمان شانگهای و ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی و صنعت بندری ایران به استقبال این الحاق رفت.

وی با بیان اینکه می‌توان سازمان همکاری شانگهای یا SCO را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار داد، گفت: مسلما کشورهای جهان در قالب اتحادیه‌ها، پیمان‌های منطقه‌ای و بعضا فرامنطقه‌ای به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی و گسترش روابط اقتصادی و خصوصا تجاری بین یکدیگر هستند و از این طریق هدف ارتقای رفاه ملت‌های خود را دنبال می‌کنند.

وی افزود: سازمان شانگ‌های نیز یک سازمان بین‌المللی است که با پذیرش ایران تعداد اعضای آن به ۹ کشور افزایش یافت؛ شاید تعداد کشورهای عضو این سازمان در مقایسه با برخی از پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی چشم‌گیر نباشد اما به لحاظ اقتصادی و امنیتی کشورهای عضو هر یک نقش برجسته‌ای در جهان امروز بازی می‌کنند.

 

الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای اتفاق مبارکی است

مدیرکل ترانزیت و لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر، با بیان اینکه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگ‌های اتفاق مبارکی است، تاکید کرد: هیچ معاهده‌ای به خودی خود نفعی را متوجه کشور عضو نمی‌کند؛ کشورهای عضو باید ظرفیت برخورداری خود از منافع معاهدات را از درون خود توسعه دهند.

وی اظهار داشت: الحاق به معاهدات منطقه‌ای و جهانی می‌تواند فرصت بازآفرینی اقتصادی و شکل‌دهی مجدد ارتباطات اقتصادی با کشورهای دیگر را نصیب ایران سازد و این دقیقا فرصتی است که سازمان شانگ‌های با پتانسیل بسیار قوی‌ای که از آن برخوردارست در اختیار ایران قرار می‌دهد.

وی افزود: آمارهای عملیات بنادر کشور نشان می‌دهد، در شش ماهه اول سال جاری، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ترانزیت کالاهای غیر نفتی ۳۴ درصد، صادرات ۱۱درصد و واردات ۹ درصد رشد داشته است.

 

۷۰ میلیون تن در خدمت مبادلات منطقه‌ای و تجارت کشورهای دیگر

 

مدیرکل ترانزیت و لجستیک و موافقت‌نامه‌های سازمان بنادر اظهارداشت: تا سال ۱۴۰۴ در بنادر جنوبی کشور حدود ۲۶۵ میلیون تن و در بنادر شمالی کشور حدود ۲۵ میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد که برآورد شده است حدود ۷۰ میلیون تن آن می‌تواند در خدمت مبادلات منطقه‌ای و تجارت کشورهای دیگر قرار گیرد، بنابراین مشاهده می‌شود که به لحاظ ظرفیت بنادر آمادگی الحاق رسمی به این سازمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ایران در صنعت بندری(در ایجاد زیرساخت و طراحی ساخت)، قابلیت صادرات خدمات مهندسی را دارد، گفت: حمل و نقل دریایی ما امروز رتبه ۱۴ جهان را در اختیار دارد و ظرفیت‌هایی که می‌تواند در اختیار کشورهای عضو شانگ‌های قرار دهد، در طراحی بنادر سیاست سازمان بنادر همواره این بوده که ۲۵ درصد از ظرفیت بنادر را در اختیار ترانزیت و عبور کالاهای خارجی از قلمروی ایران قرار دهد.

این کارشناس ترانزیت و لجستیک بندری تاکید کرد: در صورت مبادله خدمات بندری و دریایی با کشورهای عضو سازمان شانگ‌های، شرکت‌های خصوصی قدرتمندی در ایران وجود دارند که می‌توانند در بنادر کشورهای خارجی به ارائه خدمت بپردازند.

 

حذف موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای 

 

سرایی اضافه کرد: در مورد کالاهای ترانزیتی همواره تلاش سازمان بنادر، بر این بوده تا موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه را حذف کند.

وی تصریح کرد: پر واضح است که در حمل و نقل دریایی و صنعت بندری در مواجهه با الحاق ایران به سازمان همکاری شانگ‌های دست خالی نیستیم؛ لازم است با شناخت پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این سازمان و کشورهای عضو در صورت نیاز ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شود.

مدیرکل ترانزیت و لجستیک و توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر، گفت: در سال‌های اخیر بنادر کشور نقش ارزنده‌ای در توسعه صادرات غیر نفتی داشته‌اند؛ به‌طوری‌که هم اکنون صادرات غیر نفتی از واردات پیشی گرفته است.

 

مطالب رپورتاژ