صنعت حمل و نقل آنلاین: این روزها واژه اقامتگاه بومگردی آنچنان که چند سال پیش برای فعالان گردشگری بیگانه بود، ناشناخته نیست. خانههای سنتی ایرانی با مهماننوازی به شیوه سنتی ایرانی در گوشه و کنار کشور شکل گرفتند و نظر گردشگران را به خود جلب کردند. با وجود آنکه در اوایل امر هر یک از علاقهمندان در صدد احیای خانه خود برای تبدیل شدن به واحد بومگردی بر میآمد اما منیر تقدیسی از جمله فعالان گردشگری است که اقامتگاه بومگردی خود را در روستایی بنا کرد که اهل آنجا نبود و در واقع به عنوان یک غیر بومی وارد روستای قلعه بالا شد.
منیر تقدیسی میگوید: “به دلیل علاقهمند بودن به سفر به این دام افتادم” و صحبتهایش را اینگونه ادامه میدهد: تدوینگر فیلم هستم و سالها کارمند صدا و سیما بودم. از آنجا که سفر را دوست دارم برای اینکه بتوانم سفرهای مختلف انجام دهم، دورههای مختلف گردشگری را پشت سر گذراندم. البته همیشه این دغدغه را داشتم که بتوانم امکاناتی برای پذیرایی از مهمان داشته باشم.
او میافزاید: پس از گذراندن دورههای گردشگری و آغاز تورگردانی، متوجه شدم دلم میخواهد جایی داشته باشم که بتوانم از مهمان پذیرایی کنم. از آنجا که به بافتهای قدیمی علاقهمند بودم، در سال1390 به قلعه بالا رفتم و در آنجا خانهای خرابه را به قصد ساکن شدن و پذیرایی از مهمانان، انتخاب کردم. اما در آن منطقه خانه را نمیفروختند و ناچار شدم به صورت اجاره در آنجا فعالیتم را آغاز کنم. در آن سالها موضوع خانههای بومی و بومگردی به آن اندازه که اکنون جدی است، مطرح نبود. با وجود آنکه حرفهام چیز دیگری بود اما به دلیل علاقهام به گردشگری، سفر و مهماننوازی، در صدد راهاندازی خانه بومگردی در قلعه بالا بر آمدم. اوایل نگران بودم که آیا میتوانم از پس کار برآیم یا نه، چراکه یکجا ماندگار نبودم و دایم به سفر میرفتم.
نورخانه در روستای قلعه بالای شاهرود از توابع سمنان را یکی از اعضای خوشهسار به منیر تقدیسی معرفی کرده است. او با اشاره به این مساله ادامه میدهد: اجاره کردن خانهای که از سرنوشت آن مطلع نیستید چالش دیگری بود که در قلعه بالا با آن روبهرو بودم. در ابتدای امر با این تفکر که قرار نیست ماندگار شوم کار را آغاز کردم اما پس از ورود به این حوزه، به آن علاقهمند شدم و در صدد تعمیر و مرمت خانه برآمدم. دیگر فراموش کردم که آن خانه مال من نیست و با وجود آنکه میتوانستم در آن زمان با هزینهای که صرف مرمت خانه کردم، چندین خانه دیگر بخرم، اما وارد ساخت و ساز آن خانه و تبدیل آن به واحد بومگردی شدم.
تقدیسی یادآور می شود: اوایل اهالی روستا با نگاه شک آلود به من مینگریستند که چرا باید خانمی از تهران بیاید و در خانهای خرابه که برایشان ارزش نداشت، تا این اندازه هزینه کند. به من مشکوک بودند. اما با گذر زمان، اعتمادها بیشتر شد. من با مردم روستا زندگی کردم. رفت و آمد کردم و مرا پذیرفتند. به دلیل آنکه کارم تدوین فیلم بود، فیلمها و عکسهای بسیار زیادی از روستا و مردم روستا گرفتم و پس از 5 سال تصویربرداری، اکنون درحال مونتاژ این فیلمها هستم. دوربین من واسطه خوبی برای نزدیک شدن به مردم بود. من نیز بسیار علاقهمند بودم و توانستم اعتماد آنها را جلب کنم.
تقدیسی اظهار میکند: در ادامه، خانه را با صنایعدستی روستاییان تزیین کردم و کمکم با پایان ساختوساز خانه، رفتوآمد مهمانان آغاز شد. حتی مهمانانم را برای صرف شام و ناهار به خانه اهالی روستا میبردم و آنها را در این امر شریک میکردم. برای گشتها از اهالی روستا استفاده کردم و محصولاتشان را به مهمانانم فروختم. ارتباط خوبی با مردم ایجاد کردم و با آنها زندگی کردم. کمکم، با افزایش تعداد مهمانان، سایر روستاییان نیز در صدد آمادهسازی خانههایشان برای پذیرایی از مهمانان برآمدند و در این راه کمکشان کردم.
او با تاکید بر آنکه روابط با روستاییان بر اساس اعتماد و دوستی بود میافزاید: حتی زمانی که مهمانان من بیش از ظرفیت اقامتگاه بومگردیام بود، آنها را به خانههای اهالی روستا میبردم. ارتباط خوبی بین من و اهالی روستا برقرار بود. با رفتوآمد مهمانان خارجی و بینالمللی شدن این خانه، صاحبان خانه تصور کردند این خانه پول زیادی نصیب من میکند از این رو در صدد پس گرفتن خانه از من برآمدند، این درحالی است که حتی هزینه هایی که برای خانه انجام داده بودم، بازنگشت چرا که تمام خدمات را از روستاییان دریافت میکردم و درآمد را به آنها میدادم. در نهایت تصمیم گرفتم جایی داشته باشم که از آن خودم باشد و بتوانم برای آینده آن تصمیمگیری کنم. مسوولان میراث و گردشگری استان سمنان بسیار اصرار داشتند تا در این استان اقامتگاه بومگردی خود را بنا کنم. از اینرو با معرفی روستای پاوه در منطقه گرمسار، خانهای خریداری کردم و از نوروز 96 با افتتاح آن پذیرای مهمانان هستم. درست کردن این خانه سبب شد تا حرکتی در این منطقه شکل گیرد چنانکه در حال حاضر خانهای برای خرید در پاوه پیدا نمیشود و زمینها گران شدهاند.
تقدیسی این خانه را20 میلیون تومان خریداری کرده است و تاکنون بیش از 50 میلیون تومان صرف تعمیر و مرمت این امر کرده است و بیش از60 میلیون تومان نیز هزینه تجهیز این واحد بومگردی شده است. فرشهای دستبافت و گلیم و جاجیم و بهره جستن از صنایعدستی بومی هزینههایی است که در این واحد انجام شده است. این در حالی است که از هیچیک از تسهیلات دولتی نیز استفاده نشده است.