Picture of الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

کاهش یک سومی زمان حمل بار ریلی از چین به ایران و بالعکس

صنعت حمل و نقل آنلاین: قطار کانتینری دوسربار ایران-چین-ایران در مراسم امروز 31/04/1403 در بندر خشک ریلی آپرین راه‌اندازی شد. در این مراسم فاز اول کریدور ریلی شرق به غرب ” جین- ایران- اروپا ” به بهره برداری رسید. در این مراسم مدیرعامل راه‌آهن ج.ا.ا و معاونین ایشان همچنین سفیر قزاقستان و معاون سفیر چین و کاردار سفارت ترکمنستان در ایران و نمایندگانی از وزارت خارجه و گمرک و وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های دیگر حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین، مدیرعامل راه‌آهن در مراسم راه‌اندازی مجدد قطار کانتینری چین به ایران با اشاره به کاهش زمان حمل بار تا یک‌سوم گفت: هدف‌گذاری ما برای هفته‌ای یک قطار است که امید داریم با تثبیت این مسیر به‌عنوان کریدور ریلی به هفته‌ای 7 قطار یعنی روزی یک قطار برسیم.

میعاد صالحی مدیرعامل راه‌آهن در مراسم راه‌اندازی مجدد قطار کانتینری چین به ایران و بلعکس که صبح امروز در اسلام‌شهر برگزار شد اظهار کرد: این قطار با عبور از کشورهای دوست و همسایه امروز حرکت خواهد کرد و حدود 10 روز قبل هم قطار حامل قطعات خودرو از چین حرکت کرده است و ظرف دو روز آینده در مرز اینچه‌برون این دو قطار تبادل خواهند کرد.

وی گفت: ما امروز راه‌اندازی فاز اول کریدور ریلی چین- ایران – اروپا را بهره‌برداری رسمی خواهیم کرد. باتوجه ‌به به‌صرفه بودن نسبت به دریا،‌ مورد استقبال صاحبان بار قرار خواهد گرفت و این کریدور به‌صورت تمام ریلی از چین،‌ قزاقستان، ترکمنستان و ایران است.

مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: دو کشور دوست و برادر ترکمنستان و قزاقستان همکاری‌های خوبی داشتند، برای مثال در کریدور شمال به جنوب که برای اولین ‌بار در تاریخ حمل‌ونقل ریلی ایران توانستیم محصول راهبُردی کود پتاس را از روسیه تا بندرعباس به طول 4800 کیلومتر به ‌صورت تمام ریلی منتقل کنیم.

صالحی افزود: امروز ما تجربه مسیر شرقی به غربی را تجربه خواهیم کرد که قطار از مبدأ ایران و مبدأ چین به شکل دوسربار حرکت و از کشورهای میانی قزاقستان و ترکمنستان عبور خواهد کرد.

وی ادامه داد: امیدوارم همان همکاری که در کریدور شمال به جنوب و در تفاهمات چهارجانبه ایران،‌ ترکمنستان،‌ قزاقستان و روسیه انجام شد به ‌خوبی پیش برود. این همکاری تجربه بسیار خوبی را در پی داشت به‌گونه‌ای که رئیس راه‌آهن روسیه چندین بار از ایران تشکر کرد.

وی با اشاره به یک سوم شدن زمان انتقال بار از روسیه به ایران افزود: تجربه سال گذشته کود پتاس و تجربه خرداد و تیرماه امسال که بیش از 9500 تن محصول ذغال سنگ طی 7 قطار،‌ تقریبا هفته‌ای یک قطار، از مبدأ روسیه از مسیر ریلی ایران به هندوستان ترانزیت شد، که مجموع زمان حداکثر 5 روز عبور کالا را از ایران مشاهده کردیم،‌ با استقبال صاحبان کالا این اتفاقات ادامه‌دار باشد.

صالحی بیان کرد: امروز از مبدا چین کالاهای شامل قطعات خودرو حمل می‌شود و از ایران محصولات مواد معدنی که بارگیری شده است و قطار آغاز به حرکت خواهد کرد که این می‌تواند باعث تبادلات تجاری خوبی بین ایران و چین باشد.

صالحی افزود: سالیانه یک میلیون تن ظرفیت حمل بار هدف‌گذاری شده که با استمرار حرکت قطارها و سرمایه‌گذاری‌هایی در این زمینه، ظرفیت می‌تواند بیشتر هم شود.

انجام مذاکرات پیوسته با راه‌آهن‌های چین، قزاقستان و ترکمنستان

مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهره‌برداری راه‌آهن ج.ا.ا در ابتدای مراسم طی سخنرانی بیان کرد: در خصوص کریدور شرق به غرب در فاز اول توانستیم قطار ایران به چین را راه‌اندازی کنیم و هفته گذشته قطار چین به ایران حرکت کرده و دو روز آینده به مرز اینچه برون در ایران خواهد رسید و در اینچه برون واگن‌های این دو قطار تبادل خواهد شد.

جعفری در ادامه بیان کرد: طی دو سه سال گذشته مذاکرات پیوسته با راه‌آهن‌های چین، قزاقستان و ترکمنستان انجام شد و امروز این مذاکرات به نتیجه رسید و هفته‌ای یک قطار دو سر بار از چین به ایران و مجدد بازگشت به چین انجام می شود.

معاون بازرگانی و بهره‌برداری راه‌آهن ج.ا.ا تاکید کرد: قرار است در آینده نزدیک از هفته‌ای یک قطار دوسر بار به روزی یک قطار برسیم.

این قطار از نظر زمان تقریبا نزدیک به 50 درصد زمان سیر جابه‌جایی کالا از طریق دریا است. از نظر تعرفه نیز با توجه به زمان کم، قابل رقابت است.

 

حرکت اولین قطار بین المللی باری از چین به مقصد ایران

معاون سفیر چین راه اندازی اولین قطار کانتینری فراملی از از یین چوان در منطقه خودمختار هوی نینگ شیا واقع در شمال غرب چین به بندر انزلی ایران در دو سال گذشته آمد که اولین مسیر باربری دریای خزر از نینگ‌شیا به کشورهای غرب آسیا بود.

خانم لیهوآفو در خصوص راه‌اندازی مجدد قطار کانتینری ایران- چین خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این قطار کانتینری ضمن اتصال چین به آسیای مرکزی و غربی، کانالی برای توسعه همکاری‌های چین و ایران و فرصتی برای همکاری‌های تجاری، صنعتی و فرهنگی دو کشور است.

وی در انتها گفت: همکاری دو کشور چین و ایران تاریخ دیرینه دارد و راه‌اندازی این مسیر نمونه نمایشی همکاری دو کشور در یک کمربند یک جاده است و فرصتی برای بدست آوردن دست‌آوردهای بیشتر دو کشور.

 

سفیر قزاقستان، اونتالاپ اونالبایف

راه اندازی قطار کانتینری ایران- چین موجب گسترش همکاری‌های کشورهای منطقه 

سفیر قزاقستان با استقبال از راه اندازی قطار کانتینری در مسیر ایران- چین با بیان این موضوع که از طریق دریای خزر با هم همسایه هستیم خبر از اتصال این مسیر ریلی به ترکیه و اتحادیه اروپا در آینده نزدیک داد.

اونتالاپ اونالبایف در ادامه بیان کرد: قزاقستان با ایران از طریق دریای خزر همسایه است و پروژه‌های زیربنایی را در بنادر انزلی، امیرآباد و کاسپین دنبال می‌کند.

خط جدید راه‌اندازی شده که نشانه همکاری و دوستی دیرینه این کشورهاست، برای کشورها و دولت‌های منطقه، آینده درخشانی به همراه داشته باشد و روابط و همکاری‌های این کشورهای دوست در منطقه، هر روز گسترش یافته و محکم‌تر شود.

تازه‌های کسب و کار