Picture of الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

چالش‌های مالی و نوسانات ارزی: راه‌آهن در دولت سیزدهم چه عملکردی داشت؟

سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری امروز (15 مردادماه 1403) از جابجایی بیش از 31 میلیون مسافر از طریق ریل در 33 ماه دولت سیزدهم خبر داد. وی تأکید کرد که این دستاوردها در شرایطی به دست آمده که شرکت راه‌آهن با چالش‌های عمده‌ای مانند کمبود بودجه عمرانی و افزایش هزینه‌های ناشی از نوسانات نرخ ارز مواجه بوده است.

چالش‌های مالی و نوسانات ارزی

صالحی در این نشست با اشاره به مشکلات مالی شرکت راه‌آهن، گفت: “یکی از بزرگترین چالش‌های ما در این دوره، تأمین منابع مالی برای تعمیرات و نگهداری ناوگان ریلی بود. با افزایش نرخ ارز، هزینه‌ها به طرز چشمگیری افزایش یافت، اما بودجه عمرانی راه‌آهن در سال‌های گذشته به میزان کافی افزایش نیافت.” وی افزود که بودجه عمرانی راه‌آهن از سال 94 تا 1400 نه تنها رشد نکرد، بلکه در برخی سال‌ها کاهش نیز داشت، در حالی که هزینه‌ها چند برابر شده بود.

تزریق منابع مالی از تهاتر نفت

صالحی از تزریق منابع مالی جدید از طریق تهاتر نفت به عنوان یک گام مهم برای توسعه شبکه ریلی یاد کرد. وی گفت: “از اسفند 1402، اولین نقدینگی تهاتر نفت به شرکت راه‌آهن تزریق شد و این منابع به توسعه و نگهداری زیرساخت‌های ریلی کشور اختصاص یافت.”

 

مطالب مرتبط: 

حرکت روی ریل با هدف حمل 100 هزارتن در ماه

کاهش یک سومی زمان حمل بار ریلی از چین به ایران و بالعکس

 

دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه ریلی

در ادامه این نشست، صالحی به دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه ریلی اشاره کرد. وی گفت: “در این مدت، 883 کیلومتر خط ریلی جدید احداث و بهره‌برداری شد. همچنین، 93 لکوموتیو باری نوسازی و بازسازی و 4058 واگن باری نو وارد شبکه ریلی کشور شد.”

آینده روشن برای توسعه خطوط ریلی

صالحی همچنین به برنامه‌های آینده راه‌آهن اشاره کرد و افزود: “پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1403، حدود 300 کیلومتر خط ریلی جدید بهره‌برداری شود.” وی همچنین از تلاش‌ها برای نوسازی لکوموتیوهای زیمنس و توسعه خطوط برقی و سریع‌السیر در کشور خبر داد.

پیش‌فروش بلیت قطارهای اربعین آغاز شد

مدیرعامل راه‌آهن از آغاز پیش‌فروش بلیت‌های قطار برای سفرهای اربعین از امروز خبر داد و تأکید کرد که تمام بلیت‌ها از طریق سکوهای اینترنتی به فروش می‌رسد.

جمع‌بندی

صالحی در پایان نشست به اهمیت شفافیت مالی در شرکت راه‌آهن اشاره کرد و افزود: “در سال‌های اخیر، تلاش‌های زیادی برای بهبود وضعیت مالی شرکت انجام شده است، اما هنوز چالش‌های بزرگی در این زمینه وجود دارد.

تازه‌های کسب و کار