طلسم آزادراه تهران- شمال بعد از 20 سال شکست

صنعت حمل و نقل آنلاین: قطعه‌ي يك آزادراه تهران شمال پس از ركود چندين ساله با تغيير پيمانكاران پيشرفت قابل توجهي داشته است. اين قطعه كه از منطقه‌ي كن آغاز و تا شهرستانك ادامه دارد حدود 32 كليومتر طول دارد كه در آن بزرگترين پل جاده‌اي و دومين تونل بزرگ كشور احداث مي‌شود، هم چنين مقرر شده براي اولين‌بار روكش بتني در اين قطعه اجرايي شود. گفتني است پيشرفت قطعه يك طي 19 سال فقط 34 درصد بوده اما با محدود كردن پيمانكار چيني و جايگزيني پيمانكاران جديد به ويژه مشاركت بنياد مستضعفان  در  سال های  94   و 95 بالغ بر 45 درصد پيشرفت فيزيكي در اين پروژه روي داده است. در حال حاضر تعداد 970 دستگاه ماشين‌آلات سنگين در 133 جبهه‌ي كاري فعال است و   3400 نفر بطور مستقيم در قطعه يك آزادراه تهران- شمال اشتغال دارند كه بيانگر اين مهم است كه مديريت جديد شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور عزم جدي در به سرانجام رساندن اين پروژه مهم و حساس ملي دارد.

دكتر خيراله خادمي معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت و توسعه‌ي زيربناهاي حمل و نقل روند پيشرفت قطعه‌ي يك آزادراه تهران – شمال را مطلوب ارزيابي كرده و گفت: آزادراه تهران به شمال يك پروژه‌ي منحصر به فرد در ميان ساير پروژه‌هاي كشور به شمار مي‌آيد و به عنوان بزرگ ترين پروژه راهسازي و عمراني كشور محسوب مي‌شود. قطعه‌ي اول اين آزادراه مراحل پاياني را طي مي‌كند و از جهاتي مي‌توان اذعان كرد به نوعي اولين روش‌هاي نوين مهندسي موجود در راه سازي در اين آزادراه به مرحله اجرا گذاشته شده است. در اين پروژه  برخي روش‌ها براي اولين بار در كشور   به ويژه در حوزه راه سازي  تجربه شده که مي‌تواند در آينده سرآمد مهندسي كشور باشد. بلندترين پل كشور، طولاني‌ترين تونل جاده‌اي كشور و روسازي بتوني با حجم انبوه در اين آزادراه ازجمله اولين در حوزه راه سازي كشور محسوب مي‌شوند. نوع كار به لحاظ جغرافيايي داراي وضعيت خاصي است و درواقع منبت‌كاري مهندسي در آن صورت مي‌گيرد، زيرا متر به متر اين پروژه بايد از قبل مورد بررسي قرار گرفته سپس طراحي و اجرا شود.

حجم كار در آزادراه تهران – شمال را بسيار عظيم عنوان كرد و گفت: از رسانه‌ها و همچنين مهندسان اين پروژه درخواست مي‌كنم موارد و نكات مهندسي كه در اين پروژه بكار گرفته شده است  براي كل جامعه مهندسان و مردم كشور انعكاس بدهند تا در آينده به عنوان تجارب و راهكارهاي مهندسي بهره‌برداري شود و تجربيات آن نيز در اختيار ساير پروژه‌هاي ديگر كشور قرار گيرد. در قطعه‌ي اول آزادراه تهران – شمال كه 32 كيلومتر است، تعداد 39 قطعه تونل وجود دارد كه همه‌ي حفاري‌هاي آن به جز 700 متر به اتمام رسيده كه اميدواريم طي سال جاري اين مقدار باقي مانده نيز اجرا شود. دستگاه جديد روسازي بتني براي اجراي بتن‌ريزي انبوه به تازگي خريداري و وارد شده كه بزودي در بزرگ ترين تونل كشور يعني تونل تالون بتن‌ريزي آغاز خواهد شد. عمليات و ساخت پل‌هاي اين قطعه نيز اجرا و در حال اتمام است.

دكتر خادمي موقعيت جغرافيايي قطعه‌ي يك آزادراه تهران – شمال را به دليل وجود روستاهاي متعدد در اين مسير، موقعيتي نادر و خاص ذكر كرد و افزود: چون   اين پروژه از روستاهاي متعددي عبور مي‌كند و آزادراه يا زيرپاي روستاها يا بالاي سر روستاها قرار دارد   هم زمان مي‌بايست علاوه بر ترافيك عبوري كه وجود دارد مسايل امنيتي و ايمني را نیز لحاظ كنيم كه اين امر محدوديت‌هاي كاري فراواني را در اين قطعه ايجاد كرده است. از سوي ديگر اقدام به روسازي بتني در اين آزادراه نيازمند طراحي جديد بوده و در برخي جاها نيز به لحاظ اين كه رشته كوه  هاي البرز جزو كوه هاي جوان محسوب مي‌شود با ريزش هاي انبوه و متعددي در اين قطعه مواجه بوده‌ايم كه جميع اين موارد موجب شده باز تعريف مجددي بر روي زمان‌بندي پروژه داشته باشيم. قابل توجه اين كه تا پايان سال 93در مدت 19 سال  در كل اين پروژه حدود 34 درصد پيشرفت فيزيكي وجود داشته است كه عموماً  شامل مكان هايي بوده كه عمليات مهندسي ساده‌تري صورت گرفته است، اما  در سال های  94 و 95 با همكاري و همراهي دولت و دستور شخص رياست محترم جمهوري و نشستي كه بين وزير راه و شهرسازي و رياست بنياد مستضعفان صورت گرفت تحول خوبي در اجراي اين پروژه پديد آمد.

معاون وزير راه و شهرسازي از ورود شش پيمانكار ايراني به قطعه يك آزادراه تهران – شمال خبر داد و تأكيد كرد: با ورود پيمانكاران داخلي فعاليت چيني‌ها در يك منطقه محدود شد و طي دو سال با پيشرفت فيزيكي بالغ بر 45 درصد روبرو بوده‌ايم و گفتني است بيشرفت فيزيكي در سال 95 تاكنون حدود 25 درصد بوده است، يعني اگر با روند اجرايي سال 95 كار مي‌شد طي چهار سال بايد قطعه يك به پايان مي‌رسيد. كل عمليات باقي مانده در قطعه‌ي يك حدود 23 درصد است كه با تعريفي كه از اين پروژه به عمل خواهيم آورد زمان‌بندي جديدي را به مردم و مسؤولان اعلام خواهيم كرد. در نهايت با تلاش‌هايي كه صورت گرفته خوشبختانه اين پروژه از ركود چندين ساله خارج شده و عمليات ويژه و منحصر به فردي در اجراي عمليات را شاهد هستيم. مهم ترين فعاليت ما در دو ماه گذشته ورود اولين دستگاه روسازي بتني بود كه گره‌ كار ما را در اين پروژه باز  مي‌كند. هم‌اكنون در مسافت 32 كيلومتري اين پروژه بالغ بر 970 دستگاه ماشين‌آلات سنگين در 133 جبهه‌ي كاري فعال است يعني در هر محدوده‌ي كاري ،عمليات در حال اجراست، هم چنين 3400 نفر در اين پروژه به صورت مستقيم مشغول به كار هستند و مديريت هم زمان اين حجم بزرگ كاري باتوجه به شرايط جغرافيايي كه در اين منطقه حاكم است كار بزرگي محسوب مي‌شود.

دكتر خادمي مديرعامل شركت ساخت و توسعه‌ي زيربناهاي حمل و نقل كشور بهره‌برداري از قطعه‌ي يك آزادراه تهران – شمال را بهار 96 عنوان كرد و افزود: با درخواست معاون اول رياست جمهوری مبني بر بازگشايي يك باند از اين آزادراه براي ايام نوروز 96 در تلاش هستيم اين مهم را در صورت امكان اجرايي كنيم البته اولويت‌ ما در وهله‌ي اول ايمني اين آزادراه است. در قطعه‌ي يك مسيرهاي پرشيب سه بانده و مسيرهاي استاندارد 4 بانده خواهد بود و طول تونل‌هاي اين مسير بالغ بر 32 كيلومتر است يعني دقيقاً 50 درصد مسير را تونل‌ها تشكيل مي‌دهند. هم چنين 2350 متر هم پل ويژه به جز آبراه ها احداث مي‌شود. براي اتمام اين پروژه حدود 500 ميليارد تومان اعتبار نياز است كه بخشي برعهده‌ي وزارت راه و شهرسازي است كه از محل اوراق مشاركت و اسناد خزانه اسلامي در حال كارسازي است و بخشي  از  تأمين منابع هم برعهده‌ي بنياد مستضعفان خواهد بود، به عنوان يك مهندس و نه به عنوان مجري اين پروژه بايد تأكيد كنم اجراي 25 درصد از پروژه‌ طي ده ماه واقعاً قابل تقدير و ستايش است آن هم در شرايط جغرافيايي خاص و ويژه‌اي كه در اين قطعه حاكم   است.

دکتر خادمی در پایان درخصوص قطعه دوم آزادراه تهران – شمال خاطرنشان كرد: قطعه دوم 22 كيلومتر است كه تمام مناقصات آن برگزار شده و تونل 5/6 كيلومتري آن نيز در حال حفاري است مابقي مسير به چهار پيمانكار واگذار شده و بخشي از پيمانكاران در حال تجهيز كارگاه هستند. هدف ما افتتاح قطعه‌ي اول اين آزادراه است چرا كه ترافيك محدوده‌ي كرج – چالوس را رفع مي‌كند. با افتتاح قطعه‌ي يك مسافت كرج به چالوس تا شهرستانك از 92 كيلومتر به 32 كيلومتر كاهش مي‌يابد. اعتبار موردنياز براي قطعه دوم اين آزادراه حدود دو هزار ميليارد تومان برآورد شده قطعه سوم نيز حدود 47 كيلومتر است كه با بررسي‌هاي جديدي كه در حال انجام است به 50 كيلومتر افزايش خواهد يافت چرا كه شيب‌هاي استاندارد مدنظر است و برآورد ريالي آن حدود 4 هزار ميليارد تومان محاسبه شده و در حال بررسي مسايل فني آن هستيم.

 

تازه‌های کسب و کار