Picture of الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

ضرورت تخصیص فاینانس داخلی به فعالان بخش ریلی

به عقب برنمی‌گردیم؛ به سوی توسعه پیش خواهیم رفت

صنعت حمل و نقل آنلاین: نشست هم‌اندیشی مدیرعامل راه‌آهن ج.ا.ا با نمایندگان شرکت‌های خصوصی و خصولتی حمل و نقل ریلی و تولید کنندگان واگن و لوکوموتیو با حضور روسا و دبیران انجمن‌های مربوطه در سالن غدیر شرکت راه‌آهن ج.ا.ا برگزار شد. در این نشست به تریتب آقایان سبحان نظری؛ رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی، ناصر بختیاری؛ رییس انجمن مسافری ریلی، سید ابوالفضل بهره‌دار؛ رییس انجمن مهندسی حمل و نقل، رحمت‌اله پوربابایی؛ دبیر انجمن صنایع ریلی ایران و جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سخنرانی داشتند.   

از مباحث مهمی که در این نشست از سوی نمایندگان بخش خصوص به آن پرداخته شد تغییر جدی در نوع تعامل مدیران شرکت‌راه آهن ج.ا.ا با بخش خصوصی، راهگشا بودن اجرایی شدن ماده 12و تبصره 18، بازنگری در قیمت‌گذاری دستوری بلیط قطارهای مسافری، ضرر و زیان چند هزار میلیاردی معافیت مالیاتی بر ارزش افزوده برای شرکت‌های ریلی، جای خالی داور مستقل در رسیدگی به سوانح و مسایل اقتصادی و مالی، رقابت ناعادلانه میان جاده‌ و ریل، ایجاد کارگروه‌های مختلف متشکل از نمایندگان بخش خصوص و نمایندگان شرکت‌راه‌اهن ج.ا.ا در مباحثی از جمله سرمایه‌گذاری، تعمیرات، آموزش و فناوری، تعرفه‌گذاری، پایش عملکرد و …، ایجاد فضای انگیزشی، فاصله‌گیری شرکت راه‌آهن ج.ا.ا از تصدی‌گری، استفاده از ظرفیت‌های تولید‌کنندگان داخلی و فراهم کردن بستر استفاده تولید کنندگان از فاینانس داخلی و تعامل بیشتر بانک‌ها با تولید‌کنندگان و فعالان بخش ریلی و رفع قوانین دست و پاگیر و اختصاص ارز به بخش ریلی بود. که به شرح‌کامل آن می‌پردازیم.  

جبار‌علی ذاکری؛ مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ به مشکلات و چالش‌های فعالان این بخش با تاکید بر نقش مهم راه‌گشا بودن همکاری و مشارکت بخش خصوصی و خصولتی در صنعت راه‌آهن جمهوری اسلامی در شبکه ریلی کشور تاکید کرد: نمایندگان بخش خصوصی باید در ارکان راه‌آهن به رسمیت شناخته شوند. 

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به هدف از برگزاری این نشست بیان کرد: این نشست برگزار شد تا دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی بخش خصوصی و راه‌آهن شنیده شود و این نشست‌ها به صورت حوزه‌ای و تخصصی برگزار خواهد شد. امیدوارم با همفکری هم بتوانیم گام‌هایی مهم را رو به جلو برداریم.

در ابتدا از زحمات مدیران پیشین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تشکر می‌کنم. با همدلی و همفکری این قافله را به سمت جلو پیش خواهیم برد و نباید به عقب برگردیم و در این راستا باید تلاش‌های مضاعفی صورت گیرد.

با همه ذینفعانی که در این حوزه فعالند دست به دست هم خواهیم داد تا به اهداف راه‌آهن برسیم.

در یک دوره گذار قرار داریم و الگوهای راه‌آهن دولتی باید به سمت کاهش تصدی‌گری حرکت کنند.

بهترین راه این است که نمایندگان بخش خصوصی در ارکان راه‌آهن به رسمیت شناخته شوند تا از نظرات تشکل‌ها و شرکت‌ها بهره گرفته شود و بخش خصوصی بتواند حضور مستمری در بخش‌های مختلف داشته باشد.

آماده به کاری لکوموتیوهای کشور حدود ۵۰ درصد است و ورود لکوموتیوهای جدید و استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی می‌تواند کارگشای کمبودهای موجود شود.

باید امری مشابه فاینانس خارجی برای فاینانس داخلی ایجاد شود. خرید لکوموتیو از شرکت‌های تولیدکننده خارجی با حدود ۱۵ درصد قیمت نهایی انجام می‌شود و مابقی مبلغ با استفاده از درآمدهای همان لکوموتیو پرداخت می‌شود؛ این در حالی است که برای خرید محصولات داخلی باید همه مبلغ را پرداخت کرد.

اگر خط آهن جدیدی توسعه پیدا می‌کند، قطاری از محور دیگری حذف و به خط جدید افزوده می‌شود؛ چرا که کمبود قطار همچنان در کشور جدی است.

بانک ملی ۱۲۰۰ میلیارد تومان از تبصره ۱۸ را پرداخت کرده و با مبلغی که مجموعه راه‌آهن پرداخت می‌کند به ۳.۶ همت می‌رسد و پرداخت مطالبات تبصره ۱۸ انجام خواهد شد. در خصوص ماده ۱۲ نیز گفت‌وگوهایی با وزارت نفت انجام شده و قول‌هایی نیز دریافت شده است که امیدوایم آثار آن را به زودی ببینیم.

باید با حرکت روبه‌جلو قطارهای مناسب و شایسته مردم تهیه شود و حمل‌ونقل مسافری در کنار حمل‌ونقل باری توسعه یابد.

 

آینده را روشن می‌بینیم

سبحان نظری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی، با ابراز امیدواری نسبت به حضور یک پیش‌کسوت در حوزه حمل‌ونقل ریلی در جایگاه مدیرعاملی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز روشنی را برای آینده صنعت ریلی کشور پیش‌بینی کرد.

فعال‌سازی دوباره اتوماسیون مشترک راه‌آهن با تشکل‌های بخش خصوصی از جمله پیشنهادات رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی بود که می‌تواند تعامل بهتری بین این فعالان و راه‌آهن ایجاد کند.

با توجه به مشکلات صنعت ریلی طی سه سال گذشته بای بگویم شاهد نزول شاخص‌های عملکردی حوزه حمل‌ونقل ریلی بوده‌ایم و فاصله بین بخش خصوصی و دولت افزایش یافته است، به طوری که در برخی موارد، نشست‌های مشترک به جای آن که در راه‌آهن و تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شود، به دادگاه‌ها کشیده شده است.

تشکل‌های ریلی همانند یک زنجیره به یکدیگر و به راه‌آهن متصل شده‌اند، یکی از چالش‌های اصلی پیش روی بخش خصوصی حوزه ریلی تاخیر در اجرای فرایند پرداخت یارانه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که باعث کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری در خرید ناوگان جدید شده است.

موضوع قیمت‌گذاری دستوری بلیت قطارهای مسافری از دیگر مسائلی است که باعث توقف سفارش ساخت واگن‌های مسافری شده است.

تفسیر نادرست از مشوق مالیات بر ارزش افزوده در بخش ریلی در عمل به یک جریمه برای بخش خصوصی تبدیل شده است.

نبود نهاد تنظیم‌گر مستقل در حوزه حمل‌ونقل ریلی علاوه بر کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری جدید، موجب هدررفت سرمایه‌گذاری‌های موجود نیز می‌شود.

رقابت ناعادلانه بین حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای بر خلاف اسناد بالادستی است اما با تمام این مشکلات و چالش‌ها با امید به بهبود شرایط همچنان بسیار قوی پیش خواهیم رفت.

 

نقش مهم و موثر بخش خصوصی در بهبود حوزه ریلی

ناصر بختیاری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری نیز در این نشست بر اهمیت بهره‌وری و نقش بخش خصوصی در بهبود حوزه ریلی تأکید کرد.

حضور مدیرعامل جدید و شناخت ایشان از ارکان مختلف حوزه ریلی، موجب امیدواریست زیرا منجر به افزایش بهره‌وری و توسعه بیشتر در راه‌آهن می‌شود.

در فرمایشات وزیر راه و شهرسازی، به نقش بخش خصوصی در حوزه ریلی تأکید جدی شده است و ظرفیت‌های بسیاری در بخش خصوصی و تشکل‌های مهندسی و مسافری وجود دارد که استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند منافع قابل‌توجهی به همراه داشته باشد.

امیدواریم راه‌آهن آغوشی باز برای پذیرش بخش خصوصی داشته باشد و بتوان از ظرفیت‌های خالی این بخش بهره‌برداری کرد.

تمامی دست‌اندرکاران حوزه ریلی باید با هم تلاش کنند تا سرعت و بهره‌وری در این زمینه افزایش یابد.

باید آئین‌نامه‌هایی که موانعی را برای پیشرفت حمل‌ونقل ریلی ایجاد کرده‌اند، بازنگری شوند. اصل بر افزایش سرعت است، اما سرعتی که ایمن باشد. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری، به موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی اشاره و بر ایجاد زمینه‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران خصوصی تأکید کرد.

حمایت‌ها از شرکت‌های حمل‌ونقل حوزه ریلی باید افزایش یابد و فضای انگیزشی برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود تا آن‌ها تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش پیدا کنند.

ضرورت ایجاد مکانیزم‌های روشن و مطمئن برای قیمت‌گذاری لازم است و مهم‌ترین چالش فعلی در حوزه ریلی، بخش لکوموتیو است.

امیدوارم با کاهش تصدی‌گری راه‌آهن و افزایش وظایف بخش خصوصی، بتوان از ظرفیت‌های خالی در حوزه ریلی به‌طور بهینه استفاده کرد و بر اهمیت حمایت از ارکان مختلف بخش خصوصی در این زمینه تأکید کرد.

 

ایجاد تحول، زمینه‌ساز رشد و توسعه بیشتر در بخش ریلی

ابوالفضل بهره‌دار، رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی نیز در این نشست به اهمیت قدردانی از تغییرات به سمت بهبود در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اشاره و بر لزوم ادامه این روند تأکید کرد.

دارایی‌های راه‌آهن کشور بسیار ارزشمند و بالاست در حالی که درآمد سالانه این بخش پایین است.

این درآمد می‌تواند با افزایش بهره‌وری و بهبود سرعت سیر در حمل‌ونقل ریلی به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

ایجاد تحول می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه بیشتری در این حوزه شود.

باید برای جذب بخش خصوصی و تشویق آن به فعالیت‌های گسترده‌تر در حوزه حمل‌ونقل ریلی، مشوق‌های متنوع و مناسبی ایجاد شود؛ چرا که این اقدامات می‌تواند نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت صنعت ریلی کشور ایفا کند.

 

مقایسه ای میان ارز مصرفی حوزه ریلی و خودرو

رحمت‌الله پوربابایی، دبیر انجمن صنایع ریلی ایران در خصوص کاهش فعالیت تولیدکنندگان ناوگان در کشور هشدار داد.

پوربابایی در ادامه تاکید کرد: تولیدکنندگان این بخش با ظرفیت‌های بسیار ناچیزی به فعالیت مشغول‌اند و اگر سرمایه‌گذاری و حمایت‌های لازم به صورت مشوق انجام نشود، احتمال تعطیلی کارخانه‌های این حوزه با 7 هزار کارگر وجود دارد.

آموزش در حوزه ریلی از اهمیت بالایی برخوردار است. در بخش آموزش باید جدیت بیشتری به خرج داده شود تا کارکنان این صنعت بتوانند در حوزه‌های مختلف عملکرد بهتری داشته باشند.

با بررسی تفاوت تخصیص ارز به صنایع مختلف باید متذکر شوم سال گذشته برای صنعت ریلی حدود ۱۳۰ میلیون دلار ارز مصرف شده، در حالی که صنعت خودروسازی ۱۳ میلیارد دلار ارز دریافت کرده است.

این تفاوت را به عنوان یکی از چالش‌های جدی در پیشرفت و توسعه صنعت ریلی کشور می‌دانم.

 

تازه‌های کسب و کار