تونل 12 کیلومتری برای رونق گردشگری

صنعت حمل و نقل آنلاین: در سفری که به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان به این کشور زیبا داشتم، ضمن دیدار از شهر تاشکند پایتخت و شهرهای سمرقند و بخارا و آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند و مراکز علمی مانند دانشگاه دولتی سمرقند، انستیتوی زبان های خارجی، مرکز نسخ خطی شرق ابوریحان بیرونی و بخش ایران شناسی آن، فرصتی پیش آمد که با آقای فرخ رضا اف  Farrukh M.Rizaev  رییس سازمان گردشگری ازبکستان NATIONAL COMPANY ((UZBEK TOURISM))  گفت و گویی داشته باشم که حاصل آن را می خوانید. این دیدار فرجام نیکویی داشت چون چند روز بعد از آن سازمان گردشگری ازبکستان به وزارتخانه ارتقاء یافت. پروژه ای که مقدمات آن در زمان رییس جمهور فقید آن کشور اسلام کریموف فراهم شده بود.

 وضعیت توریسم در ازبکستان چگونه است؟

دولت ازبکستان برای صنعت گردشگری اهمیت فراوانی قایل است و برای رونق بخشیدن به آن از هیچ کوششی دریغ نمی کند و به همین سبب صنعت توریسم در ازبکستان میان کشورهای مشترک المنافع وضعیت خاصی دارد. هر سال بیش از یک میلیارد دلار برای گسترش گردشگری کشور هزینه می شود و از همین صنعت اشتغال فراوانی برای مردم کشور فراهم شده است.

  • در مورد زیر ساخت ها و حمل و نقل و اقامتگاه ها چه اقداماتی انجام شده است؟

بیست سال پیش در ازبکستان تنها چند هتل وجود داشت. اکنون ما در کشورمان بیش از 600 هتل داریم که تعدادی از آنها 4 و 5 ستاره هستند. البته تلاش ما همزمان با احداث هتل های 4 و 5 ستاره به ایجاد هتل های زنجیره ای 3 و2  نیز قرار دارد. ما با فراهم ساختن مکان های اقامتی راحت و تمیز و زیبا سعی می کنیم به گردشگران آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعت چشم نواز کشورمان را نشان دهیم.

در زمینه توسعه صنعت گردشگری به ایجاد راه آهن در مسیرهای مواصلاتی توجه زیادی شده است و با همکاری اسپانیایی ها مراکز عمده کشور مانند تاشکند، سمرقند، بخارا، خیوه و قارشی(نسف قدیم) به وسیله راه آهن به یکدیگر وصل شده اند و خط آهن سریع السیر افراسیاب میان تاشکند، سمرقند و بخارا از همین اقدامات به شمار می آید.

در ماه اوت سال جاری با انجام یک پروژه بزرگ و احداث یک تونل به طول 20/19 کیلومتر که از میان کوه ها عبور می کرد شهر تاشکند به وسیله راه آهن به فراغانه متصل شد که در گذشته رفت و آمد با اتومبیل و به سختی در این راه میسر بود. پروژه تونل مذکور در جهان مقام هشتم را داراست.

در حال حاضر حدود هزار پروژه با هزینه 500 میلیون دلار برای ساخت هتل و مراکز گردشگری و بازسازی مجسمه ها و راه سازی در دست اقدام داریم. در زمینه حمل و نقل هوایی نیز پیشرفت هایی به دست آمده و دولت ازبکستان با خرید هواپیماهای نو از خود تولید کننده (شرکت های ایرباس و بوئینگ) خطوط هوایی کشور را سامان بخشیده است. خرید دو فروند هواپیمای 787 بوئینگ دریم لاینز و سفارش سه فروند از این نوع هواپیما از جمله اقدامات درزمینه حمل و نقل هوایی است.

  • چه تدابیری برای آموزش فعالان صنعت توریسم و جذب گردشگران خارجی انجام می شود؟

در دانشکده گردشگری دانشگاه دولتی اقتصاد تاشکند و دانشگاه اقتصاد و خدمات سمرقند و دانشگاه توسعه مدیریت سنگاپور در تاشکند در زمینه های بازاریابی، مدیریت گردشگری، ارایه خدمات توریسم بین المللی، مدیریت هتل و کسب و کار در رستوران به فعالان و متخصصان صنعت گردشگری آموزش داده می شود.

برای دستیابی به دانش های نوین توریسم با بسیاری از کشورها مانند ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، ژاپن، چین، انگلستان، روسیه، هلند، مجارستان و سنگاپور همکاری داریم. ازبکستان با شرکت در نمایشگاههای گردشگری بین المللی و برپایی نمایشگاه های بین المللی سالانه در فصل های پائیز و بهار با حضور بیش از 30 کشور جهان به جذب گردشگر از اقصی نقاط جهان در تاشکند فعالیت چشمگیری دارد.

سفارتخانه های ازبکستان در کشور های جهان نیز در زمینه معرفی جاذبه های کشور فعال هستند و تبلیغات موثری در شبکه های پر بیننده بین المللی داریم. تیزرهای تبلیغاتی شبکه های بین المللی در سال گذشته 9 برنامه بود که اکنون به 19 برنامه افزایش یافته است. وب سایت سازمان گردشگری هم به شش زبان اطلاعات لازم را در اختیار گردشگران قرار
می دهد.

  • بیشتر گردشگران ازبکستان از کدام کشور ها هستند؟

نخستین گروه،گردشگران کشورهای مشترک المنافع هستند و پس از آن از روسیه، فرانسه، ایتالیا، آلمان، چین، هند، کره و ژاپن گردشگر داریم.

  • برخی از جاذبه های ازبکستان را برای گردشگران بیان کنید؟

  ازبکستان با داشتن آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعت زیبا، سنت ها و آداب و رسوم اقوام مختلف و با طراحی و توسعه مسیر های توریستی جدید، احداث زیر ساخت های مدرن و ارایه خدمات با کیفیت در هتل ها و اماکن تفریحی یکی از مقصد های رویایی برای گردشگران جهان به شمار می آید. مجله معروف نشنال جئو گرافیک از میان ده مسیر گردشگری برتر جهان ازبکستان را در رتبه ششم معرفی کرده است.

شهر تاشکند پایتخت کشور به عنوان پل ارتباطی میان کشورهای آسیایی و اروپایی یک شهر توسعه یافته در تجارت و فرهنگ است که در سال چندین بار میزبان اجلاس های جهانی است. شهرهای تاریخی سمرقند، بخارا، خیوه و شهر سبز که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند آثار تاریخی و فرهنگی بیشماری را برای دیدار جهانگردان دارند. ازبکستان بیش از 7300 مجسمه تاریخی دارد که از این لحاظ مقام نهم را در جهان به دست آورده است.

مردمان ازبکستان از هر قوم و قبیله گردشگران جهان را برای یک سفر لذت بخش و به یاد مادنی دعوت می کنند.

 

 

تازه‌های کسب و کار