کمبود پارکینگ درآسمان­ خراش­ها نتیجه قصور شهرداری پایتخت

صنعت حمل و نقل آنلاین: رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه عدم تناسب تعداد پارکینگ با تعداد واحدهای ساخته شده در آسمان خراش­های مناطق شمالی تهران مشهود است گفت: متاسفانه مالکان بسیاری از این برج­ها و آسمان­خراش­های بلند با استفاده بهینه از کمیسیون ماده 100 شهرداری به نوعی قانون را دور می­زنند و به تعداد واحدهای ساخته شده، پارکینگ در ساختمان­ها تامین نمی­کنند. فرج الله رجبی در نشست خبری بیستمین اجلاس هیات­های سازمان نظام مهندسی ساختمان در پاسخ به سوال خبرنگار ماهنامه تصریح کرد: اگر شاهد عدم وجود مکان­هایی برای پارک خودرو در مناطق شمالی پایتخت هستیم به این علت است که بسیاری از برج­ها و آسمان­خراش­ها در مناطق یک تا پنج تهران به تعداد واحدهای اداری و یا مسکونی ساخته شده از پارکینگ لازم برخوردار نیستند و همین موضوع در تبدیل شدن کوچه­های باریک مناطق شمالی تهران به پارکینگ نقش موثری داشته است. وی افزود: عدم تامین پارکینگ لازم برای آسمان­خراش­ها و ساختمان­های بلند نتیجه قصور شهرداری است زیرا مهندسان ناظر بر اساس پروانه­های ساختمانی صادر شده از سوی شهرداری کار نظارت را انجام می­دهند.

رجبی اضافه کرد: فراموش نکنیم که پروانه ساختمانی، یک سند ساختمانی است و مهندسان سازمان نظام مهندسی بر اساس همین سند ساختمانی امور نظارت را انجام می­دهند. رجبی با اشاره به اینکه طی سال­های اخیر کمیسیون ماده 100 که تخلفات ساخت وساز در شهرهای مختلف کشور را با جریمه رفع و رجوع می­کند، برای شهرداری­های کلانشهرهای کشور به یک منبع درآمد مهم تبدیل شده است گفت: عدم تناسب تامین تعداد پارکینگ با تعداد واحدهای مسکونی یا اداری ساخته شده در آسمان­خراش­ها و ساختمان­های بلند از جمله مواردی است که در کمیسیون ماده 100  از سوی مالکان با پرداخت جریمه­های مختلف و متعدد چشم­پوشی می­شود و وقوع همین اتفاق در کمبود مکان لازم برای پارک خودروها در مناطق شمالی تهران نقش به­سزایی داشته است.

وی تصریح کرد: به نظر بنده باید برای شهرداری­ها راه­های درآمدزایی مناسب و پایداری تعریف شود تا این نهاد شهری، برای پرداخت حقوق کارکنان خود اقدام به تراکم فروشی و یا درآمدزایی از طریق اعمال ماده100 برای مالکان متخلف نکند. رجبی تاکیدکرد: شهرداری یک نهاد مهم شهری است و باید الگوی قانون­مداری شهری بر اساس اجرای طرح جامع شهری باشد ولی متاسفانه در کشورمان هیچ اثری از اجرای طرح جامع شهری در کلانشهرها مشاهده نمی­شود که خود این موضوع یک ضعف بزرگ است.

وی همچنین در خصوص قانون “مالیات بر ساخت و سازهای مسکونی” گفت: وضع قانون مالیات در شرایط فعلی که بخش مسکن نیاز به خروج از رکود دارد، نقض غرض است و ما هم معتقدیم برای هر فعالیت اقتصادی باید مالیات اخذ شود اما در حوزه مسکن که با رکود مواجه هستیم این قانون باید با تاخیر صورت گیرد و این تاخیر در اجرا می­تواند به عنوان یارانه دولت محسوب شود. وی افزود: باید برای خروج از رکود، انگیزه سرمایه­گذاران را بالا ببریم اما اخذ مالیات ممکن است از نظر روانی در سرمایه­گذاری تاثیرگذار باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه اگر قرار است در کلانشهرهایی همچون تهران گودبرداری­های عمیق صورت گیرد این گودبرداری­ها توسط چه کسانی باید انجام شود گفت: قطعا مجری ذیصلاح باید این کار را انجام دهد و ما در حال این پیگیری هستیم که گودبرداری­ها نیاز به طرح­های مهندسی، حفاظت فیزیکی، طرح مهندسی و نظارت مهندسی است و اگر این امور صورت گیرد مسوولیتش با ما است ولی اگر انجام نشود مسوولیت آن با کسانی است که انجام می­دهند.

وی با اشاره به این موضوع که ما در سازمان نظام مهندسی وظیفه­ای برای برنامه­ریزی مسکن نداریم ولی توقع ملی این است که جامعه مهندسی ما زیر یک چتر قرار گیرند و در این چتر مراقبت و پایش کنند تا جریان مهندسی در یک ریل مناسب قرار گیرد گفت: در کنار این مساله، بحران­هایی مثل ریزگردها، بحران آب و کم شدن آب­های زیرزمینی باید حل شود که اینها مسایل مهندسی است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به گسل­های شهر تهران گفت: اگر این گسل­ها فعال شود، ممکن است هزاران نفر در تهران از بین بروند و نگاه به این مسایل در حوزه فعالیت مهندسی است. وی افزود: در حوزه حمل و نقل و بازیافت نیز باید فعالیت مهندسی رعایت شود و تردید نکنید که در جریان توسعه کسانی که بار توسعه را بر دوش می­کشند قطعا مهندسان هستند و اگر مهندسان نتوانند این کار را انجام دهند، کشور با مسایل پیچیده­ای مواجه می­شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان کشور در مراحل نهایی قرار دارد گفت: ما سعی کردیم همه کارشناسان بتوانند نظر خود را در این خصوص اعلام کنند تا این قانون به صحن علنی مجلس بیاید.

رجبی بر ورود افراد واجد شرایط و صاحب صلاحیت در حوزه ساخت و ساز کشور تاکید کرد و گفت: صنعت ساختمانی یک مساله بزرگ ملی است و همه باید تلاش کنند که افراد واجد شرایط و متخصص ذیصلاح وارد این عرصه شوند و مسوولیت­های همه افراد در این بخش به خوبی مشخص شود. به گفته وی، ما سال گذشته شاهد حادثه ساختمان پلاسکو بودیم و این اتفاق نشان می­دهد که باید افراد واجد شرایط و حرفه­ای در این حوزه ورود کنند و اگر عده­ای در ارایه خدمات مهندسی قصور داشته باشند با نظارت بر عملکردها وضعیت آنها مشخص شود تا با وجود مجریان خطای انسانی و ریسک در این بخش بیش از پیش کمتر شود.
وی با بیان این که مبحث 22 مقررات ملی ساختمان ناظر برای نگهداری ساختمان­ها است گفت: همه باید الزمات فنی و ایمنی را در ساختمان­ها بر اساس این مبحث رعایت کنند و سازمان­های نظام مهندسی آمادگی دارند با اعزام گروه­های بازرسی به منظور افزایش عمر ساختمان­ها در این زمینه وارد شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: با این حال با وجود این که 22 سال از اجرای قانون نظام مهندسی گذشته، اما در این مدت در حوزه ساخت و ساز کشور شاهد تحولات خوبی بودیم و بسیاری از نقایص و ابهامات صنعت ساختمان برطرف شده است. رجبی تصریح کرد: ما نیازمند ایجاد انگیزش بیشتری در بازار ساخت و ساز مسکن در کشور هستیم تا این بازار که بخش خصوصی توان سرمایه­گذاری بیش از 100 هزار میلیارد تومانی در آن دارد و 3 برابر بودجه عمرانی کشور است، همچنان در این بخش فعال باشد.
وی در پایان از برگزاری بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ارومیه خبر داد و گفت: با حضور اعضای هیات مدیره 31 سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور این اجلاس طبق قانون روزهای21 و 22 تیرماه در این شهر برگزار می­شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: در این اجلاس خط مشی­ها، برنامه­ها و راهبردهای سازمان­های نظام مهندسی کشور مورد بحث و بررسی قرار می­گیرد تا تمام همکاران ما در سطح کشور بتوانند با طرح مسایل خود به یک وحدت رویه دست پیدا کنند.

 

تازه‌های کسب و کار

رسانه‌ی شیشه‌ای

دکتر رحمت‌ الله پوربابایی دبیر انجمن صنایع ریلی ایران  رسانه‌ی شیشه‌ای علاوه بر این که ترکیب دل‌نشینی است واجد معنی عمیقی نیز هست. به نظرم

از چانه‌زنی تا مطالبه‌گری

این روزها که آقای مسعود پزشکیان و شورای راهبردی ایشان به سرپرستی جواد ظریف در تکاپوی انتخاب وزرا هستند، سهم‌خواهی و لابی‌گری به شکل‌های مختلف