مزایا و معایب سفر با خودرو ، قطار و هواپیما

صنعت حمل و نقل آنلاین: سفر چشم انداز ما از جهانی است  که در آن زندگی می کنیم و اکثر مردم آن را دوست دارند .برای بعضی ها ،  سفر فرصتی است برای  استراحت و رهایی از کار و گرفتار های زندگی روزمره و  آشنایی با  فرهنگ ، آداب و رسوم و طرز فکر مردم دیار دیگر  . نظر  برخی افراد  هم این است که سفر بهترین راه لذت بردن است وفقط رستوران ها و  دیدن فروشگاه ها را ترجیح می دهند.

البته ، کسانی هم هستند که همیشه  از زندگی ناراضی و دلخورند و می گویند سفر لذتی ندارد و تدارک دیدن آن  پر از دردسر است . اما این دسته از مردم هم سرانجام با نشاط ، هیجان و لذت سفر آشنا می شوند.

در هر حال برای بسیاری از ما  سفر تغییری توام با نشاط است چون  تغییر آب و هوا ، تحرک زندگی ،  گویش ها و  فعالیت ها ی  مردم کشور یا شهر دیگری را  تجربه می کنیم. سفر طرز فکر و نگرش ما را هم تغییر می دهد  و  در مدتی کوتاه می توانیم  خودمان را دور از تنش ها  و کرنش های زندگی روزمره نگه داریم. البته در کنار  مزیت های سفر  درد سر هایی هم وجود دارد. باید توجه داشته باشید اگر مراقبت ها  و دقت لازم را نداشته باشید ممکن است در متمدن ترین کشور ها هم قربانی جیب بر ها و یا گرفتار آدم های شرور شوید.موارد زیادی از جمله دزدیدن چمدان ، کیف پول ، طلا  و سایر اشیاء قیمتی در انواع سفرها زیاد دیده شده است .حتی ممکن است تاکسی ها نیز در دریافت کرایه تقلب کنند. برای مثال ،  کسی که اولین بار به سفر خارج از کشور می رود باید از طریق آژانس های معتبر و قابل اعتماد مقدمات سفر خود را فراهم  و حد امکان  نباید تنها به مقصد های  نا آشنا سفر کند و قبل از آغاز سفر هم باید در مورد  شهر یا کشور مقصد اطلاعات کافی را جمع آوری کند.

کدام شیوه حمل و نقل را برای سفر کردن دوست دارید ؟

وقتی زمان  سفر فرا می رسد  ، بسیاری از ما دوست داریم سریع  وبدون دردسر به مقصد برسیم و کمتر به  روش حمل و نقل  توجه می کنیم. در صورتی که اولین  گام سفر ، در نظر گرفتن مسافت است که در انتخاب نوع حمل و نقل تاثیر زیادی دارد. اگر  قصد سفر به خارج از کشور را دارید  ، سریع ترین و بهترین گزینه  سفر هوایی است  اما اگر مقصد  سفر داخلی  و با 5- 4  ساعت رانندگی  به مقصد می رسید ،  سفر با خودرو  ارزان ترین و مناسب ترین است. البته بسیاری از افراد  دوست دارند در مسافت های طولانی داخل کشور هم با خودروی شخصی خود سفر کنند ولی این افراد باید مسایل اقتصادی و ایمنی  طول سفر را هم در نظر داشته باشند.

تدارکات سفر هم بستگی دارد که با وسیله نقلیه شخصی  باشد  یا  با  اتوبوس ، قطار ، هواپیما  و کشتی.  چون نحوه تدارک و آماده سازی ملزومات  سفر ،  در هریک از این روش ها متفاوت است. وقتی با وسیله نقلیه شخصی سفر می کنید ، مسئول مستقیم خود و سایر همراهان هستید وقبل از سفر باید همه اطلاعات مقصد سفرتان را جمع آوری و در مورد نواقص احتمالی وسیله نقلیه شخصی خود هم برنامه ریزی  کنید .اما اگر از شیوه های حمل و نقل عمومی برای سفر کردن استفاده می کنید نیازی به این تدابیرنخواهید داشت  چون  برنامه سفر تحمیلی و فقط محدویت توشه و یا چمدان دارید. برای مثال ، در سفر هوایی باید  چمدان های سبک حمل کنید چون محدویت وزن بار وجود دارد . این محدویت با توجه به  مقررات شرکت  های هواپیمایی ، در سفر های داخلی  20 و در مسافرت های خارجی حداکثر 30 کیلو گرم است . درحمل و نقل زمینی و دریایی هم  محدویت وجود دارد اما نه به اندازه سفر هوایی. برای پی بردن به وزن مجاز توشه قابل حمل در داخل هوا پیما ، قطار و یاکشتی می توانید مقررات شرکت های مسافربری زمینی را مطالعه نمائید.

در دوره ای ، مسافرت های داخلی با هواپیما هم راحت بود و همین که قیمت مناسب داشت اما با افزایش قیمت سوخت و بلیط  و نا کافی بودن وسایل نقلیه هوایی گرایش به سفر زمینی بیشتر شد. بنابراین در سفر های داخلی شما حق انتخاب دارید که زمینی سفر کنید یا هوایی ولی در مسافرت های خارج از کشور حق انتخاب محدود است و گزینه ای جز استفاده از هواپیما نخواهد بود. هر شیوه سفر مزایا و معایبی دارد  بنابراین ، وقتی تصمیم به سفر می گیرید لازم است همه عوامل را در نظر داشته باشید و بر اساس آن شیوه  حمل و نقل مناسب را برای سفرتان انتخاب کنید.

در هر حال انتخاب نوع  سفر می تواند یک تصمیم دشوار باشد در ادامه این نگارش به نکات مثبت و منفی سفر با خودرو ، قطار و هواپیما اشاره می شود.

سفر با خودرو

  • نکات مثبت

بطور کلی اگر سفر شما  خانوادگی و تعداد نفرات 3 نفر و یا بیشتر  و محدوده زمانی سفر نیز 6- 5- ساعت  باشد در مقایسه با هواپیما و قطار ،  سفر با خودرو ارزان ترین راه مسافرت است  به خصوص اگر خودروی شما  از نوع گاز سوز هم باشد.

در سفر با خودرو  می توانید خیلی از ملزومات مورد نیاز  را در آن جا سازی کنید. در صورتی در سفر با هواپیما و قطار برای وزن توشه همراه  محدویت دارید. البته با پرداخت هزینه می توانید بار بیشتری را با خود ببرید.

معمولا “وقتی کودک یا کودکانی همراه شما است  در  سفر شبانه  با هواپیما و یا قطار نگران هستید که بچه ها با گریه کردن سایر مسافرین را ااز خواب بیدار نکنند. در حالی که در سفر با خودرو این نگرانی وجود ندارد و شما می توانید تا آرام شدن بچه ها  خودرو را متوقف  کنید.

سفر با خودرو انعطاف پذیر است. ساعت حرکت و برنامه سفرقابل تغییر است هر زمان تصمیم بگیرید  می توانید خودرو را متوقف و مناظر و یا مکان های دیدنی  جاده را تماشا کنید.

  • نکات منفی

بدون در نظر گرفتن زمان رفتن به فرودگاه  و  پایش های فرودگاهی ،  زمان سفر با خودرو  طولانی تر از هواپیما است به خصوص اگر مسافت طولانی باشد .

در سفر با خودرو  خستگی بیشتر  است  چون عکس سفر با هواپیما و قطار نمی توان به راحتی خوابید و راننده باید مراقب سایر سرنشینان  هم باشد.

خودرو  در برابر حوادث  نسبت به قطار و هواپیما از ایمنی کمتری بر خوردار است.

سفر با هواپیما و قطار

  • نکات مثبت

یکی از مزیت های اصلی سفر هوایی کارآمدی زمان سفر است. معمولا” هواپیما ، سریع ترین راه دسترسی به نقاط مختلف دینا حتی فواصل کوتاه است.بنابر این کسانی که نزدیک به فرودگاه ها زندگی می کنند و نگرانی  دیر رسیدن به فرودگاه را ندارند  و دوست دارند که سریع تر به مقصد برسند ،  انتخاب هواپیما مناسب ترین  وسیله سفر است.

هنگام پرواز و یا سفر با قطار فرصت انچام  کار ، مطالعه ، خواب ،   نوشتن  را دارید و حتی  در زمانی که منتظر سوارشدن  هواپیما  ویا تغییر پرواز خود هستید می توانید ازاین فرصت برای انجام بعضی از کار ها  استفاده کنید.

زمان پرواز کوتاه است و سریع تر به مقصد می رسید .در طول مدت پرواز هم هزینه ندارید و با زودتر رسیدن به مقصد ، زمان تعطیلات هم طولانی تر می شود .

گرچه زمان سفر با قطار طولانی تر است اما برتری های سفر با قطار خیلی بیشتر از  هواپیما و خودرو  است. سفر با قطار چشم انداز بسیار خوبی دارد. شما می توانید استراحت و تماشا و انجام بعضی از کار های معوقه و مطالعه را با هم داشته باشید.

  • نکات منفی

سفر با هواپیما و قطار معایبی هم دارد. برای مثال ، قیمت بلیط  سفر با هواپیما و قطار  برای سفر ها ی کوتاه و کم فاصله گران تر از خودرو است .

در سفر های کوتاه  شما باید حداقل یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید. اگرچمدانی  داشته باشید که باید به  قسمت بار هواپیما تحویل داده شود، این مدت به  یک ساعت و نیم  افزایش خواهد یافت. مدت زمان رفتن به فرودگاه را هم باید در نظربگیرید. برای مثال ، برای رفتن به فرودگاه مهر آباد با توجه به انتخاب نوع وسیله نقلیه عمومی(تاکسی ، اتوبوس  و مترو) ،  فاصله  محل اقامت  تا فرودگاه ،  روزعادی یا تعطیل و ترافیک مسیر ،  چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت و نیم وقت نیاز است. بنابراین ، برای این که پرواز خود را از دست ندهید باید حداقل یک ساعت و چهل و پنج دقیقه و حداکثر سه ساعت را برای رسیدن به پرواز محاسبه کرده باشید.

در  سفر با قطار هم با کمی تعدیل  ، نیاز به چنین زمانی دارید. با توجه به این زمان های تلف شده اگر مسافت سفر کوتاه باشد بهترین گزینه خودرو خواهد بود چون گاهی مواقع ، با کمی اختلاف  با زمان های تلف شده  می توانید  با خودرو  به مقصد برسید.

در پرواز با هواپیما یا سفر با قطار تاخیرات و لغو برنامه سفر وجود دارد که می تواند زمان مفید سفرتان را  ساعت ها و حتی یک  روز کوتاه تر کند.

اما اگر این  دو شیوه  حمل و نقل  با هم مقایسه شود  می توان  گفت که  سفر با قطار همیشه کند تر از هواپیما  است  چون باید  توقف های پیش بینی نشده و  همین طور توقف های ایستگاهی  قطار های مسافری برای عبور قطار های باری در نظر داشت.

هزینه سفر    

 مقایسه هزینه سفر با روش های مختلف حمل و نقل ،  بستگی به محاسبه هزینه های کل مدت سفر و تعداد نفرات دارد و به دو دسته تقسیم می شود ، هزینه های بین راهی و هزینه های مقصد. در صورت استفاده از خودرو ، عوامل موثر در هزینه های بین راهی  عبارت است از هزینه مصرف سوخت- با توجه به طول مسافت سفر-  تعویض روغن ،  نواقص  پیش بینی نشده ،  استهلاک خودرو ، هزینه های غذایی ، خرید های بین راهی .

هزینه های مقصد هم به دو دسته تقسیم می شود: هزینه محل اقامت ، غذا ، مصرف سوخت وخرید های پیش بینی نشده. ممکن است در مقصد خانواده های فامیل و یا دوستان از شما پذیرایی کنند که در این صورت بعضی از هزینه ها از جمله هزینه محل اقامت و غذایی حذف می شود و یا احتمال کاهش آنها وجود دارد. مزیت مهم سفر جاده ای با خودرو ، برنامه های تفریحی بین راهی است چون محدویتی در توقف و سیاحت سفر وجود ندارد.

درسفر هوایی هزینه بلیط رفت و برگشت مهم ترین عامل هزینه است . در این شیوه هزینه هاو جاذبه های سفر بین راهی کاملا” حذف می شود و اضافه بر این وقتی در مقصد پیاده می شوید خودروتان را هم در اختیار ندارید .اما اگر به قصد دیدار فامیل می روید این مشکل هم قابل حل است چون ممکن است از خودروی فامیل و یا دوستان استفاده کنید. در هرحال ، اگر از وسایل نقلیه عمومی یا خصوصی مقصد هم استفاده شود با کمی محدویت ، در مقایسه با خودروی شخصی  از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است . چون بسیاری از هزینه های بین راهی و مقصد  حذف می شود. باید در نظر داشته باشد که سایر هزینه های سفر جاده ای و هوایی درمدت اقامت در  مقصد ، یکسان است .

راحتی

به استثنای صندلی های درجه یک هواپیما  ، سایر صندلی ها راحت نیستند. با این حال ، امکان چرت زدن ، جا به جا شدن و گاهی هم  راه رفتن وجود دارد. ممکن است با تنظیم صندلی خودرو ،  راحت تر از کسانی باشند که در هواپیما نشسته اند  اما باید ساعت ها در موقعیت ثابت باقی بمانید مگر این که راننده دیگری پشت فرمان بنشیند و یا این که برای استراحت و خوردن غذا در مکانی توقف کنید.

وقتی با هواپیما ،  قطار و یا اتوبوس  سفر می کنید .شما می توانید کارتان را با رایانه انجام دهید ،  مطالعه کنید ،  چرت بزنید و حتی بخوابید به ویژه اگر  کابین شما در قطار مجهز به تخت خواب  باشد.مسلم است که در سفر با خودرو ممکن است همراهان شما فرصت مطالعه و خواب داشته باشند اما شما از این راحتی ها محروم هستید.

قطار شبانه تخت خواب دار ، اغلب راحت تر از پرواز با هواپیما است . دلیلش این است که  شما می توانید  بخوابید . در پرواز های  طولانی و شبانه با هواپیما  ممکن است مدت پرواز  یک ساعت و نیم تا دو ساعت باشد . در حالی که ممکن است قطار بیش از ده ساعت در راه باشد. اما شما می توانید  با انتخاب قطار تخت خواب دار  استراحت کافی داشته باشید .پس در سفر های شبانه ، قطار مناسب ترین وسیله حمل است. کسانی هستند که مسایل امنیتی فرودگاه ، مشکلات مربوط به واپایش چمدان ها و خاموش بودن تلفن همراه را دوست ندارند و مهم تر این که یک شب  هم هزینه هتل ندارند.

ملاحظات زمانی سفر

در مسافت های طولانی اگر همه چیز با برنامه باشد  ، سفر هوایی  بسیار سریع تر از خودرو است. مگر این که پرواز ها تاخیر داشته باشد و یا این که لغو شود. بنابراین  ملاحظات زمانی را هم باید در برنامه ریزی سفر خود در نظر داشته باشید. به ویژه اگر مسافت سفر هم کوتاه باشد. در پرواز های داخلی ،  برای انجام تشریفات پرواز،  حداقل یک ساعت قبل باید در فرودگاه حضور داشته باشید. اگر چمدانی هم داشته باشید باید برای واپایش  و تحویل آن به قسمت بار  سی دقیقه به زمان قبلی اضافه کنید. مدت زمان حرکت از محل کار یا منزل به فرودگاه ، زمان تلف شده در ترافیک هم از ملاحظات زمان سفر با هواپیما است . بنابراین اگر فاصله سفر کوتاه است با در نظر گرفتن اتلاف وقت های  سفر هوایی ، ممکن است شما با خودرو سریع تر و زود تر به مقصد برسید.

مشکلات پیش بینی نشده

تغییرات جوی یا آب و هوا ،  نگرانی مشترکی است که در مورد سفر جاده ای و هوایی وجود دارد. عکس سفر هوایی ، شما می توانید با توجه به شرایط آب و هوایی مسیر سفر با خودرو را تنظیم کنید ولی  در مسافرت هوایی قادر به انجام این کار نیستید. در سفر با خودرو همه چیز تحت واپایش شما است .حتی اگر به دلیل شرایط جوی نا مساعد مجبور به توقف شوید در انتخاب هتل و غذا آزادی عمل دارید اما اگر به دلیل شرایط جوی تاخیری در ساعت  پرواز شما رخ دهد متاسفانه شرکت هواپیمایی هیچ هزینه ای را قبول نمی کند و شما در انتخاب هتل و وسایل نقلیه عمومی محدود به امکانات و تسهیلات  فرودگاهی می شوید و باید کلیه  هزینه های غذایی  و سایر هزینه های ناشی از تاخیر پرواز را خود بپردازید.

اگر درسفر جاده ای ، خودروی شما نقص فنی پیدا کند مسلم است که هزینه های تعمیر  و دیگر هزینه های طول مدت تعمیر خودرو از جمله  تامین ایمنی  و محل اسکان و غذا به عهده شما خواهد بود. اما اگر پرواز شما به  دلیل نقص فنی هواپیما به تاخیر بیفتد وتاخیر هم طولانی باشد  اصل بر این است  که شرکت هواپیمایی هزینه های اسکان و غذایی شما را تقبل کند.

تصمیم گیری

هر فردی در سفر، هزینه ، توقعات و نیازهای خاص دارد ممکن است با توجه به نوع سفر این عوامل فرق کند. برای مثال ، اگر در سفری بچه های کوچک همراه دارید ممکن است نگرانی اصلی شما ثابت نگه داشتن برنامه سفر باشد. چون ممکن است با تغییر برنامه ،  مدت سفرتان طولانی و باعث خستگی و ناراحتی بچه ها شود. . وقتی که با دوستان  هم سفر هستید ممکن است نگرانی شما هزینه های سفر باشد. بنابراین باید با توجه به رده سنی اطلاعات را جمع آوری و بر اساس آن تصمیم به سفر بگیرید.

در پایان امید است این نکات مثبت و منفی  به شما کمک کند تا بهترین شیوه حمل و نقل را برای سفر خود و خانواده تان  انتخاب کنید. اگر شما از نظر زمانی  ، هزینه ، راحتی  و سایر موارد تجزیه تحلیل درستی از سفر داشته باشید قادر هستید برای رسیدن به مقصد بهترین راه را  برای گذراندن تعطیلات انتخاب کنید.

 

تازه‌های کسب و کار