قطعات تولید داخل، ثبت سفارش خارجی نمی شوند

صنعت حمل و نقل آنلاین: سعید رسولی مدیر عامل راه آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی امروز در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی که با حضور ۵۲ شرکت از خانواده راه آهن برگزار شد، بیان کرد: هشتمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی امسال با حضور شرکت‌های حمل و نقلی با دست پرتر نسبت به نمایشگاه هفتم و با حضور پر رنگ‌تر شرکت‌های حمل و نقلی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین،معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: راه آهن عزم و اراده بسیار قوی در تولید داخل دارد و با راه اندازی سامانه جامع رونق و جهش تولید ۴ هزار و ۶۰۰ هزار قطعه که توسط شرکت‌های دانش بنیان بارگذاری کرده و در اختیار عموم مصرف کنندگان قرار داده‌اند.

مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه قطعاتی که در این فهرست درج شده‌اند، ثبت سفارش خارجی نمی‌شوند افزود: در آن سامانه یک هزار و ۴۰۰ قطعه که وارداتی است با مشخصاتش بارگذاری شده و در اختیار عموم شرکت کنندگان قرار گرفته است.

او بیان کرد: راه آهن از تولیدکنندگان داخلی برای تولید قطعات حمایت قاطعانه‌ای می‌کند و ما برای جهاد خودکفایی ریلی و داخلی سازی حمایت می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در راستای حمایت از تولید داخل، جلسه‌ای را با معاون وزیر صمت با موضوع تهیه یک بسته حمایتی و عملیاتی با استفاده از منابع داخلی کشور در دستور کار قرار داده‌ایم.

او با بیان اینکه با تکیه بر توان داخلی سند عملیاتی حمایت از تولید داخل در حوزه ریلی بین شرکت راه آهن، وزارت راه، وزارت صمت و وزارت نفت در حال تدوین است، افزود: این سند تا یک هفته آینده با حضور مسئولان و معاونان سه وزارتخانه نهایی می‌شود و به تصویب می‌رسد.

رسولی بیان کرد: شرکت راه آهن برای خودکفایی در صنعت ریلی امروز بهترین اقدامات را در دستور کار خود قرار داده و کارگروه‌های جهادی تشکیل شده است و طبق این فهرست اقدامات و مسائل اولویت دار را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیر عامل شرکت راه آهن تاکید کرد: نمایشگاه نباید محل دید و بازدید باشد بلکه باید سندی برای قرارداد‌های اجرایی و تفاهم نامه‌ها باشد.

او با بیان اینکه در نمایشگاه امسال مراسم تحویل یک دستگاه ریل باس به شرکت بهره بردار داریم، گفت: همچنین چندین نمونه تفاهم‌نامه ساخت واگن در داخل با سفارش شرکت‌های ریلی امضا شد.

این مقام مسئول یادآور شد: امسال تفاهم نامه راه آهن و بورس کالا را داشتیم که بین شرکت راه آهن و بورس کالا امضا شد که البته یک اقدام ارزنده‌ای به شمار می‌رود.

رسولی با بیان اینکه امسال،  سال بسیار سختی برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی و شرکت‌های سازنده بوده چراکه هزینه‌ها برای آن‌ها بسیار افزایش یافت، گفت: اما این شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های حمل و نقل مسافری کم نیاوردند و با قدرت فعالیت خود را ادامه دادند.

او بیان کرد: امیدواریم تسهیلات کرونایی که برای شرکت‌های حمل و نقلی در نظر گرفته شده هرچه سریعتر توسط بانک‌ها پرداخت شود.

مطالب رپورتاژ