گام نخست در سیاست‌گذاری حمل و نقل و لجستیک

  مهدی صفری مقدم

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل­‌های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی

 

 

طی یک سال اخیر شاهد آغاز و شکل­‌گیری مجموعه تحولاتی در 3 حوزه اساسی از زنجیره ارزش فعالیت‌­های سیاست‌گذاری و برنامه‌­ریزی کلان بخش حمل و نقل و لجستیک کشور بودیم که بواسطه این مجموعه تحولات، مقطع کنونی را می­‌توان نقطه عطفی در فعالیت­‌های این حوزه طی سال­‌های اخیر در کشور دانست.

یکم؛ سیاست‌گذاری و تعیین راهبردها:

موج نخست این مجموعه تحولات در حوزه سیاست‌گذاری و ترسیم راهبردهای کلان بخش حمل و نقل شکل گرفت. گام آغازین این موج با تدوین و ابلاغ “سند استراتژی­‌های بخش حمل و نقل” به همه شرکت‌­ها و سازمان‌­های ذی‌ربط در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و خارج از آن توسط وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای عالی هماهنگی ترابری کشور بروز و ظهور یافت. این برای اولین بار در کشور است که چنین سندی تهیه و در شورای‌عالی هماهنگی ترابری به عنوان بالاترین مرجع سیاست‌گذاری بخش حمل و نقل به تصویب می­‌رسد. این سند با رویکرد چالش محور (Issue Base) به بررسی موضوعات استراتژیک بخش حمل و نقل پرداخته و با شناسایی شش چالش استراتژیک مشخص شده است. 

 

در شکل زیر در صدد توسعه اهداف و استراتژی­‌های مناسب برای فائق آمدن بر این چالش‌­ها برآمده است.

 

 

بر این اساس 7 هدف استراتژیک، 25 استراتژی و 154 اقدام استراتژیک به عنوان مجموعه راهکارهای پیشنهادی طراحی و ارایه شده است که در نهایت از میان آنها اهداف و استراتژی­‌های ذیل به عنوان موضوعات اصلی و محوری که ضروری است بر آنها تمرکز شود، ازسوی شورای‌عالی ترابری به تصویب رسیدند …

ادامه این نوشتار را می‌توانید در شماره 369 ماهنامه صنعت حمل و نقل بخوانید.

مطالب رپورتاژ