موتورسیکلت برقی

کاهش آلودگی هوا در گرو موتور سیکلت های برقی

کاهش آلودگی هوای تهران تنها با حذف موتورسیکلت های دیزلی ممکن است.

از روزهای ابتدایی مردادماه، ثبت نام طرح ترافیک موتورسیکلت‌های پایتخت در سامانه شهرداری تهران آغاز شده ونتایج بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد کنترل آلایندگی این وسایل نقلیه می‌تواند تغییرات مهم و محسوسی در کیفیت هوای پایتخت داشته باشد.

«وحید حسینی» مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: موتورسیکلت­ های کاربراتوری در حال تردد در شهر تهران از جمله مهم­ترین عوامل در آلودگی هوای این شهر هستند. این وسایل بر اساس اندازه‌گیری های بعمل آمده در هر کیلومتر 15گرم آلودگی هوا تولید می‌کنند که عددی بسیار زیاد به نسبت حجم آنها در مقایسه با سایر وسایل نقلیه محسوب می شود.

 

به گفته این استاد دانشگاه صنعتی شریف، نتایج تحقیقات بعمل آمده نشان می­دهد در صورت جایگزینی این ناوگان با موتورسیکلت برقی می­توان انتظار داشت میانگین غلظت ذرات معلق بطور محسوسی کاهش پیدا کند. این نتایج با بهره‌گیری از سامانه جامع مدل­ سازی و پیش­بینی آلودگی هوای شهر تهران بدست آمده که مهم­ترین ابزار دقیق و علمی موجود در زمینه مدیریت و تصمیم­سازی آلودگی هوای شهر است.

 

آنگونه که حسینی گفته، یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های آلودگی هوای تهران طی سال‌های اخیر، از 21 آذر تا 10 دی ماه سال 94 رخ داد که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره به بررسی نقش موتورسیکلت‌ها پرداخته است. بر اساس نتایج بدست آمده، موتورسیکلت­های در حال تردد در محدوده طرح کاهش(زوج و فرد) تا 20درصد در غلظت ذرات معلق تاثیر داشته­اند. بر اساس پژوهش به‌عمل آمده در واحد مدل­سازی و پیش­بینی این بحران دوره‌ای آلودگی مورد بررسی قرار گرفته و مهم­ترین عوامل تاثیرگذار در آن بازه آلوده شناسایی شده تا سهم هر یک در ایجاد بحران مشخص شود. براساس نتایج بدست آمده مشخص گردید موتورسیکلت­های کاربراتوری در حال تردد در محدوده طرح کاهش تا 20درصد در غلظت ذرات معلق در این محدوده نقش داشته­اند. بیشترین تولید آلودگی هوای موتورسیکلت­ها در محدوده­های مرکزی و پر ترافیک شهر است.

مطالب رپورتاژ