وزیر راه و شهرسازی: تا سال ۱۴۰۰ نباید ناوگان غیراستاندارد در شبکه ریلی داشته باشیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال جهش تولید باید با روش های متفاوت کارها پیش رفته و برای سرعت بخشی لازم است از بروکراسی اداری کاسته شود.

به گزارش سایت خبری صنعت حمل و نقل، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از ۸۸ دستگاه ناوگان تولید داخل و بازسازی و بهسازی شده به شبکه ریلی با اشاره به اینکه موضوع حائز اهمیت در این اتفاق خودباوری و ایجاد ارزش افزوده در منابع مالی و انسانی است، اظهار داشت: در سال گذشته که سال رونق تولید بود موفق شدیم ۷۸۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی به شبکه اضافه کنیم و امسال هم در سال جهش تولید این هدفگذاری نه بر اساس یک حرکت عادی و طبیعی، بلکه باید با روش‌های متفاوت انجام شده و کار به سرعت پیش رود و بروکراسی اداری کاهش یابد. هدف‌گذاری این است که تا پایان سال جاری،  ۲۰۰۰ دستگاه دیگر تولید و نوسازی شده و به ناوگان شبکه ریلی اضافه شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه برنامه جهت تولید به رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه اعلام شده و مورد تایید قرار گرفته است، تصریح کرد: در این خصوص باید قراردادهای مرتبط با تبصره ۱۸ قانون هر چه سریع‌تر به امضا رسیده تا  فرصت استفاده آن از بین نرود.  در این زمینه راه‌آهن باید تا پایان ۱۴۰۰ کاری کند که دیگر ناوگان غیراستاندارد چه از نظر ظاهری و چه از نظر فعالیت کارکردی در شبکه نداشته باشیم،  چون مردم ما حق دارند که کیفی‌ترین ناوگان را در اختیار داشته باشند.

اسلامی، اهمیت افزایش سرعت سیر ناوگان ریلی و رساندن خطوط فرعی به سرچشمه‌های بار را از دیگر موارد مهم شبکه ریلی دانست و گفت: سال ۹۸ عملکرد باری ما در حوزه حمل و نقل ریلی ۵۸ میلیون تن بود درحالی‌که در برنامه ششم توسعه ۱۰۰ میلیون تن سهم ریل از حمل و نقل بار هدفگذاری شده که باید خطوط فرعی بیشتری به مراکز چشمه بار منتقل شود.

وی درباره واگذاری مجدد تراورس به شرکت راه‌آهن گفت: این شرکت قبلاً در فرآیندهای اشتباهی خصوصی‌سازی شده بود و دقت لازم انجام نشده بود. ما همواره مشکلاتی داشتیم که باعث کاهش بهره‌وری وظایف راه‌آهن شده بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این تصمیم سازمان خصوصی‌سازی در راستای تسهیل اقدامات این سازمان بوده که باید وضعیت تراورس شفاف‌سازی شده و مجدداً برای واگذاری آن، تصمیم جدیدی اتخاذ شود. پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، واگذاری سهام تراورس در قالب بازار سرمایه است که به صورت سهامی عام در بازار سرمایه عرضه شده ولی باید بخش حاکمیتی این شرکت از بخش اجرایی آن جدا شود.

وی در خصوص بسته ۸۰۰۰ میلیارد تومانی حمایتی شرکت‌های حمل و نقلی آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا گفت: این بسته به بانک‌ها ارائه شده و بخش اول آن را شرکت‌های حمل و نقلی اعم از ریلی، جاده‌ای و هوایی در خردادماه دریافت خواهند کرد که سود این تسهیلات ۱۲ درصد خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این شرکت‌ها نباید تعدیل نیرو کرده باشند و لیست بیمه تأمین اجتماعی بهمن ماه شرکت‌های مشمول، ملاک عدم تعدیل نیرو در تخصیص این تسهیلات خواهد بود.

اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها، قطارها و اتوبوس‌ها گفت: به همه شرکت‌ها پروتکل‌های مربوطه ابلاغ شده و ملزم به رعایت پکیج بهداشتی به مسافران هستند. ضدعفونی‌ها نیز مستمراً باید چه در ترمینال‌ها و چه در وسایل حمل و نقلی انجام شود. اگر مواردی از تخلف گزارش شود، بسته به نوع تخلف با آنها برخوردهای قانونی مانند تعلیق شرکت یا مسیر پروازی و مسیر مورد تردد خواهیم کرد.

وی درباره مسافری که از هواپیمای بوشهر تهران اخراج شده بود، گفت: این خانم مسافر در هنگام پرواز اعلام کرده بود که به کرونا مبتلاست و طبق ضوابط ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی)، خلبان موظف به جلوگیری از سوار شدن مسافر مشکوک به کروناست که این اتفاق نیز رخ داد و فیلم آن هم موجود است.

وزیر راه و شهرسازی درباره پروازهای چین و منشأ انتقال ویروس کرونا از طریق این پروازها گفت: ما هیچ حقیقتی را از مردم پنهان نکرده‌ایم و صادقانه مسائل را با مردم در جریان می‌گذاریم. زمانی که کرونا در چین شایع شد، قرار شد یک پرواز اختصاصی به ووهان رفته و دانشجویان ایرانی مقیم این شهر را به کشور منتقل کند و این اتفاق عیناً رخ داد.

اسلامی افزود: همچنین اخیراً بخشنامه کرده‌ایم تا پروازهایی که از مبدأ آمریکای شمالی یا اروپا به ایران می‌آیند، از همه مسافران تست کرونا گرفته شده و متعهد می‌شوند ۱۴ روز در قرنطینه بمانند. ما هیچ اختلافی با با وزارت بهداشت نداریم چرا که آن ها فرمانده همه ارگان‌ها در بخش مبارزه با کرونا هستند و تصمیمات گرفته شده توسط این مجموعه لازم الاجراست.

وی درباره گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص هواپیمای مسافری تهران یاسوج گفت: گزارش کمیسیون اصل ۹۰ هنوز به دست ما نرسیده است و نظارت بر بخش هوایی جزو وظایف ذاتی سازمان هواپیمایی است. هیچ فردی در حوزه هوانوردی اجازه اظهارنظر ندارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در پرواز تهران یاسوج سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ به من مراجعه کرد و از من خواست تا کمیته سوانح سازمان هواپیمایی، گزارش خود را منتشر نکند تا گزارش این کمیسیون منتشر شود. من هم به سازمان هواپیمایی منتقل کردم که تا قبل از انتشار گزارش کمیسیون اصل ۹۰، گزارش کمیته سوانح را اعلام نکند این در حالی است که گزارش کمیته سوانح سازمان هواپیمایی زیر نظر نماینده ایکائو تهیه شده است. این گزارش‌ها را با هم مقایسه و سپس اظهارنظر می‌کنیم.

مطالب رپورتاژ