همایش فرصت­های سرمایه­ گذاری و تأمین مالی در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی

صنعت حمل و نقل آنلاین: همایش فرصت­های سرمایه­گذاری و تأمین مالی پروژه­های حمل و نقل ریلی با حضور دکتر سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، دکتر شاهپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر نوراله بیرانوند معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن، مهندس مازیار یزدانی معاون امور فنی و امور زیربنایی راه آهن و جمعی از سرمایه­گذاران داخلی و خارجی روز یکشنیه 11 آذر در سالن همایش­های صدا و سیما برگزار شد. در این مراسم تفاهم نامه­ی دو جانبه همکاری مشترک جهت تأمین سرمایه مالی پروژه­های صنعت حمل و نقل ریلی از طریق بازار سرمایه بین شرکت راه آهن و سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز تفاهم نامه­ی سه جانبه میان استانداری سیستان و بلوچستان، اتاق بازرگانی زاهدان و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در توسعه و تأسیس خط بین‌المللی ایران – پاکستان با هدف توسعه حمل‌ونقل ریلی و ترانزیت به امضا رسید.

دکتر سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در همایش فرصت­های سرمایه­گذاری و تأمین مالی در حوزه­ی حمل و نقل ریلی با اشاره به اهداف کلان برنامه­­ی ششم توسعه خاطرنشان کرد سهم حمل و نقل ریلی بار بایستی به 30 درصد کل بار موجود در کشور ارتقا یابد و افزود: در تمامی برنامه­های توسعه­ایی کشور از برنامه­ی سوم تا برنامه ششم توسعه بر الویت حمل و نقل ریلی تأکید شده است و از سوی دیگر ضرورت­های اقتصادی کشور نیز ایجاب می­کند برای کاهش تلفات جاده­ای و کاهش مصرف سوخت انتقال بار از جاده به ریل صورت گیرد. بنابر این توسعه­ی حمل و نقل ریلی شعار نیست بلکه یک وظیفه­ی ملی برای کشور به شمار می­آید. اگر یک تن کیلومتر بار از جاده به ریل منتقل شود بالغ بر 35 سی سی صرفه­جویی سوخت روی می­دهد که با توجه به ظرفیت فعلی راه آهن قابلیت انتقال 30 میلیارد تن کیلومتر بار به ریل وجود دارد که اگر مصرف 35 سی­سی و نرخ سوخت 70 سنت را در نظر بگیریم رقمی حدود 750 میلیون دلار صرفه­جویی در مصرف سوخت را شاهد خواهیم بود.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران قیمت متوسط هزینه­ی حمل بار را بر روی جاده هر کیلومتر 340 تومان عنوان کرد و گفت: این میزان در حمل ریلی در هر کیلومتر 80 تومان است اما شاهد هستیم هنوز تفکرات فعالان حوزه­ی اقتصاد نسبت به ریل حساس نشده در حالی که فقط در حوزه فولاد حدود 35 میلیارد دلار طرح توسعه­ی فولاد را داریم که تا شش سال آینده قرار است حمل شود یعنی حدود 210 میلیون تن بار می­شود که در خوش­بینانه­ترین حالت سهم جاده حدود 140 میلیون تن و سهم ریل حداکثر 60 میلیون تن خواهد بود در صورتی که باید همه­ی این بار به روی ریل منتقل شود. با توجه به اینکه در شرایط فعلی افزایش نرخ سوخت در کشور وجود ندارد ولی همچنان به دلیل صرفه اقتصادی بیشتر می­بایست حمل بار به سمت ریل سوق یابد. در این راستا راه آهن تلاش کرده است برای افزایش بار به سمت ریل حق دسترسی را از 57 درصد به 19 درصد کاهش دهد که بر این اساس مقدار بار بر روی ریل تا 50 درصد افزایش یافته است. در سال 96 به میزان 133 میلیون تن بار از کشور صادر و بالغ بر 40 میلیون تن بار به کشور وارد شده که حدود 72 میلیون تن بار صادراتی و وارداتی می­تواند از طریق مرزهای ریلی کشور انتقال یابد. برای ارتقای بهره­وری ریلی در کشور 1200 کیلومتر خط دوم ریلی را افتتاح و حدود یک هزار کیلومتر نیز تا هفته دولت سال 98 افتتاح خواهیم کرد.

دکتر شاهپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش فرصت­­­های سرمایه­گذاری و تأمین سرمایه بخش ریلی با بیان اینکه سازمان بورس عضو ISCO شده است تأکید کرد: طی شش ماه اخیر سیاست رتبه­بندی در بازار بورس اجرایی شده و عضویت در سازمان ISCO پیام مهمی برای سرمایه­گذاری بین­المللی است تا بدانند استانداردهای بازار بورس ایران با استانداردهای بازار بورس بین­المللی همخوانی دارد. بنابر این سرمایه­گذاران خارجی حوزه ریلی هم می­توانند اطمینان کنند که استانداردهای بازار ایران مطابق استانداردهای بازارهای بین­المللی است و اگر ورقه­ای خریداری شود همه­ی حمایت­ها از آنها نیز انجام خواهد شد همچنین بایستی برای دارندگان اوراق امنیت لازم ایجاد شود که در این راستا مجوزهای بازار سرمایه در خصوص رتبه­بندی اوراق اعتباری صادر شده که با ضمانت نامه­ی بانکی صفر منتشر  می­شود اما رتبه­ی هر ورقه تعیین کننده ریسک آن خواهد بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از امضای تفاهم نامه تأمین سرمایه بین سازمان بورس و راه آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: این سازمان آمادگی انتشار اوراق مسکوک برای اجاره لکوموتیو و واگن را دارد انتشار اوراق صنعت برای ریل و آزاد راهها نیز مطرح است. سازمان بورس ورقه بدهی قابل تبدیل به سهام را دارد و راه آهن هم می­خواهد ورقه بدهی قابل تبدیل به ظرفیت حمل و نقل هم ارایه دهد که در این خصوص مشکلی ندارد. از سال 90 تا 95 کل اوراق منتشر شده در بخش ریلی برای بازار سرمایه بالغ بر 9 میلیارد تومان بوده که در سال 96 این رقم به 125 میلیارد تومان و در سال 97 نیز تاکنون بالغ بر 160 میلیارد تومان موافقت اصولی برای انتشار اوراق در حوزه ریلی اخذ شده است. نهایت تاکنون حدود 400 تا 500 میلیارد تومان برای توسعه­ی ریلی تأمین سرمایه صورت گرفته که این رقم ناچیزی برای این بخش است.

دکتر نوراله بیرانوند معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در همایش فرصت­های سرمایه­گذاری و تأمین مالی در صنعت حمل و نقل ریلی از تدوین ساز و کارهای مناسب برای تسهیل شرایط سرمایه­گذاری در بخش ریلی خبر داد و افزود: توسعه­ی ریلی به عنوان یکی از زیرساخت­های ایجاد سیستم حمل و نقل پایدار همواره مد نظر تصمیم گیرندگان و تصمیم­سازان کشور اعم از دولت و مجلس بوده است و با توجه به جایگاه منطقه­ای ایران به عنوان پل ارتباطی غرب و شرق و شمال و جنوب با محوریت تکمیل کریدورهای بین­المللی ریلی در برنامه­های توسعه­ایی کشور گنجانده شده است. یکی از چالش­های جدی برای اجرای این برنامه­ها تأمین مالی و سرمایه­گذاری است که در راه آهن برای تحقق آن، برنامه­هایی را تدوین کرده از جمله امروز در این همایش در هفت سرفصل با تعداد 28 عنوان این فرصت­ها را معرفی خواهیم کرد. بر این اساس برای تأمین مالی پروژه­های ریلی همه­ی منابع ممکن پیش­بینی شده که ما در راه آهن برای تأمین منابع مالی و مشارکت در سرمایه­گذاری ساز و کارهای لازم را برای تشویق بخش خصوصی تدوین کرده­ایم، خوشبختانه با رشد و تکمیل ابزارهای نوین مالی در حوزه­ی بازار سرمایه استعداد و پتانسیل بسیاری در آن وجود دارد که از سال گذشته با تعاملی که با بازار سرمایه، شرکت­های تأمین سرمایه و بیمه­ها موفق شدیم اعتماد لازم را در سیستم بانکی، بازار سرمایه و فاینانسورهای خارجی را جلب کنیم.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ظرفیت­های بازارهای سرمایه و تأمین مالی در حوزه­ی ریلی خاطر نشان کرد: در این همایش پانل­هایی برای تشریح پروژه­ها و چگونگی تأمین مالی آنها ارایه می­شود و همچنین در خصوص الگوی جدی توسعه­ی ایستگاههای مسافری تحت عنوان TOD یا حمل و نقل همگانی سپس در حوزه­ی لجستیک و مراکز حمل بار و ترمینال­ها به معرفی فرصت­های سرمایه­گذاری در حمل و نقل چند وجهی پرداخته می­شود. در کنار این پانل­ها برگزاری دو کارگاه یکی در خصوص تبصره 18 و دیگر کارگاه تبصره­ی 19 است در این کارگاه ها بهره­برداری سرمایه­گذاران برای بخش ریلی با توجه به تبصره 18 و 19 که در بودجه سال 98 مصوب شده است تشریح خواهد شد. در ضمن سازمان برنامه و بودجه با تخصیص مبلغ سه هزار میلیارد تومان برای توسعه­ی بخش ریلی کشور موافقت کرده است.

مهندس مازیار یزدانی معاون فنی و امور زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزاری این همایش را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: یکی از مقوله­های مهم در راه آهن توسعه زیربناها بوده که پروژه­های متعددی در این رابطه داریم از جمله افزایش ظرفیت، افزایش ایمنی و مدرن­سازی که تا حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. پیام واضح ما به سرمایه­گذارانی که به حوزه ریلی علاقمند هستند این است که راه آهن پروژه­های خطوط دوم خود را به عنوان آورده­هایش ارایه کرده و سرمایه­گذاران می­توانند با تکمیل این پروژه­ها هر چه سریعتر آنها را به مرحله بهره­برداری برسانند و سود عایدی از این شبکه­های جدید را در حوزه­ی بار یا مسافر کسب کنند. در این همایش بیش از ده سرمایه­گذار خارجی و نیز سرمایه­گذاران متعددی از داخل کشور حضور یافته­اند که شرکت راه آهن علاوه بر ایجاد پانل­هایی برای تعریف پروژه­ها و نیز چگونگی سرمایه­گذاری در آنها، اقدام به برگزاری نشست­های تخصصی برای تشریح نحوه­ی تأمین منابع کرده است.

مطالب رپورتاژ