هزینه سوخت هواپیماها یارانه‌ای است

صنعت حمل و نقل آنلاین: نماینده مجلس یازدهم گفت: ایرلاین‌ها علت اصلی افزایش قیمت بلیط را ارزبری بالای صنعت هوانوردی و افزایش نرخ ارز اعلام می‌کند، اما با بررسی می‌توان دریافت که بخشی کوچکی از هزینه‌های ایرلاین‌ها مرتبط با ارز است.
رحمت‌اله نوروزی نماینده مجلس یازدهم: افزایش چشمگیر قیمت بلیط پروازهای هوایی را غیرقابل قبول دانست و گفت: متأسفانه در شرایط کنونی شاهدیم که نرخ بلیط هواپیما در چند هفته اخیر حدود 100 تا 300 درصد افزایش یافته، این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی بارها در این مدت اعلام کرده‌اند که ایرلاین ها اجازه افزایش قیمت را ندارند.

بخشی کوچکی از هزینه‌های ایرلاین‌ها مرتبط با ارز است

ایرلاین ها علت اصلی افزایش قیمت بلیط را ارزبری بالای صنعت هوانوردی و افزایش نرخ ارز اعلام می کنند، اما با بررسی می‌توان دریافت که بخشی کوچکی از هزینه‌های ایرلاین‌ها مرتبط با ارز است.

ایرلاین ها هزینه سوخت هواپیما را به صورت یارانه‌ای دریافت می‌کنند
وی گفت: در شرایط کنونی شرکت‌های هواپیمایی، هزینه سوخت هواپیما را به صورت یارانه‌ای دریافت می‌کنند، از طرفی هزینه دستمزد خلبان و پرسنل هواپیما نیز به صورت ریالی پرداخت می‌شود؛ حال این سوال پیش می‌آید که یک ایرلاین سالانه چه میزان تجهیزات خریده و چه مقدار ارزبری دارد که قیمت‌ها را به این میزان بالا می‌برند.

لزوم بررسی عملکرد مالی ایرلاین ها

نوروزی بر لزوم ورود سازمان تعزیرات، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور به عملکرد مالی ایرلاین‌ها تأکید کرد و گفت: قطعا عملکرد مالی شرکت‌های هواپیمایی باید مشخص شود، باید شفاف شود که آیا میزان ارزبری ایرلاین‌ها مبتنی بر واقعیت است یا خیر. به طور حتم دستگاه‌های نظارتی باید از افزایش بی‌رویه قیمت بلیط هواپیما جلوگیری کنند.
در مجلس نیز کمیسیون عمران مجلس و فراکسیون اقتصاد سفر به پرونده افزایش قیمت بلیط هواپیما ورود کرده‌اند، به نظر من کمیسیون اصل 90 مجلس نیز باید این مسئله بسیار مهم را مورد بررسی قرار دهد.

مطالب رپورتاژ