نشست مانور مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بندر امیرآباد: ظرفیت و پتانسیل‌های فراوانی در نوار ساحلی کشور وجود دارد

معاون مهندسی و توسعه زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر از سازمان‌های پیشرو در پدافند غیرعامل است چرا که در طرح توسعه بنادر موضوعات ایمنی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، محمد رضا اله یار در نشست مانور مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بندر امیرآباد که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، تصریح کرد: ظرفیت و پتانسیل های فراوانی در نوار ساحلی کشور وجود دارد که در صورت استفاده از این ظرفیت ها، شاهد  توسعه پایدار مناطق ساحلی، رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به جایگاه قانونی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور و متولی صدور ساخت و سازهای ساحلی و دریایی است، طرح مدیریت یکپارچه سواحل کشور در اوایل دهه ۸۰ برای همه سواحل با در نظر گرفتن مسایل زیست محیطی و پدیده های دریایی، مطالعات اجتماعی و امنیتی، تدوین شد.  

اله یار ادامه داد: در راستای طرح مدیریت یکپارچه سواحل کشور، موضوع پدافند غیرعامل مورد توجه قرار گرفت و مطالعات محور آن آغاز شد، بدین جهت در گام اول این امر در استان هرمزگان و تنگه هرمز انجام و برنامه عملیاتی آن  تدوین شد، همچنین سال گذشته موضوع پدافند غیرعامل به تایید شورای برنامه ریزی استان قرار گرفت و به عنوان سند بالادستی توسعه سواحل هرمزگان در نظر گرفته شد.

معاون مهندسی و توسعه زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در گام بعد مطالعات مربوط به پدافند غیرعامل در بوشهر، استان های شمالی و در حال حاضر در سواحل مکران در حال انجام است، مطالعات استان بوشهر ۸۰ درصد، استان های شمالی در حدود ۷۰ درصد و استان سیستان و بلوچستان در حدود ۳۰ درصد انجام شده و امسال مطالعات استان خوزستان نیز شروع خواهد شد.

اله یار ضمن تأکید بر اهمیت موضوع پدافند غیرعامل در توسعه بنادر کشور، تصریح کرد: سازمان بنادر از سازمان های پیشرو در پدافند غیرعامل است و این امر در طرح توسعه بنادر اهمیت بسزایی دارد چرا که در طرح توسعه بنادر موضوعات ایمنی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل جایگاه ویژه ای دارد. به عنوان مثال، در مطالعات انجام گرفته، تمام بنادر باید به سامانه های اعلام و اطفای حریق تجهیز شوند که این امر در حال حاضر به طور کامل در بنادر کشور محقق شده است.

همچنین در این نشست تخصصی، چنگیز جوادپور؛ مدیر بحران، پدافند غیرعامل و HSE سازمان بنادر و‌دریانوردی با اشاره به اینکه برق یکی از نکات مهم  و اساسی در بنادر است که این امر در پدافند غیرعامل هم دیده شده است، گفت: در حوزه بندری و دریایی سرویس های مخابراتی، الکترونیکی، سایبری و نرم افزاری  وابستگی زیادی به برق دارند لذا لازم است آسیب ها در این زمینه شناسایی شود تا در این بخش شاهد قطعی برق نباشیم.

وی افزود: دو مانور با همکاری سازمان پدافند غیرعامل، برق منطقه ای خوزستان، هرمزگان و معاونت مهندسی و زیربنایی سازمان بنادر انجام و نواقص و ایرادات در این حوزه شناسایی شد و مورد مطالعه قرار گرفت، در این میان مطالعات پدافند غیرعامل در بنادر حیاتی و اصلی تمام شده و  مطالعات بنادر حساس نیز تا پایان سال به اتمام می رسد؛ برنامه هایی که برای مانورهای آینده خواهیم داشت بر اساس نتایج مطالعات در بنادر یاد شده خواهد بود.

جوادپور با اشاره به برنامه های آتی سازمان بنادر در زمینه پدافند غیرعامل، گفت: امسال برنامه سیستم فرماندهی سانحه که به صورت آزمایشی در بنادر شهید رجایی و امام خمینی(ره) با همکاری دانشگاه مالک اشتر نصب شده بود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این سیستم در آینده ای نزدیک در سایر بنادر در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین محمدعلی اصل سعیدی پور؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با اشاره به جایگاه بندر امیر آباد به عنوان یکی از بزرگترین بنادر عملیاتی کشور، گفت: حساسیت بالایی در این بندر از نظر خطرات و مشکلات احتمالی  وجود دارد و همواره باید آمادگی کامل برای مقابله با خطرات وجود داشته باشد.

وی در خصوص اجرای مانور مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بندر امیرآباد افزود: پدافند غیر عامل دو هدف اساسی را دنبال می کند، یک؛ آمادگی سیستم در شرایط اضطراری و دو؛ میزان مصونیت و نفوذپذیری آسیب ها است.  

مطالب رپورتاژ