نخستین پرواز بوئینگ 747 باری پس از تعمیرات اساسی

نخستین پرواز بوئینگ 747 باری پس از دو ماه تعمیرات اساسی (اورهال)، فردا به مقصد دبی خواهد بود. بوئینگ 747 باری متعلق به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توسط متخصصان و مهندسان داخلی هما و در آشیانه شماره یک ایران‌ایر به مدت دو ماه در فرودگاه مهرآباد تحت تعمیرات

اساسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین، رحیم باغبان مدیر آشیانه شماره یک ایران ایر با تاکید بر این نکته که‌ بوئینگ 747 آمریکایی 50 سال عمر دارد بیان کرد: بوئینگ 747 با 50 سال عمر در سال 2008 میلادی وارد شرکت هما شد.

ما در کادر تعمیراتی و پروازی بیش از 50 سال قدمت داریم، هما سه آشیانه تعمیر و نگهداری در مهرآباد و دو آشیانه در فرودگاه امام دارد و آماده ارائه خدمات به همه ناوگان هوایی کشور و شرکت‌های خارجی در حوزه تعمیر و نگهداری هستیم.

وی در ادامه با تاکید بر شرایط سخت تحریم ها گفت: این هواپیما پس از نیاز به تعمیرات اساسی توسط مهندسان و متخصصان پر تلاش داخلی در شرکت هما در شرایط فعلی تحریم‌ها و چالش های ناشی از آن مورد تعمیرات اساسی قرار گرفت.

رحیم باغبان از نیم قرن قدمت تعمیرات اساسی در شرکت هما سخن به میان آورد و گفت: شرکت هما بیش از نیم قرن در امر بازسازی و تعمیرات اساسی هواچیما تجربه دارد.

وی در ادامه افزود: چندین سال گذشته مدیرعامل بوئینگ از ایران به دلیل آنکه هواپیمای بوئینگ را تا 50 سال با ایمنی بالا توانسته سرپا نگه دارد و پرواز داشته باشد قدردانی و تشکر کرد.

وی به پهن پیکر بودن بوئینگ 747 اشارهر کرد و گفت: این هواپیما از جمله هواپیماهای پهن پیکر است و در حوادثی همانند زلزله، سیل، اقدامات بشردوستانه و کمک به هر نیاز کشور، استفاده می‌شود.

به عنوان مثال در زلزله کرمانشاه این هواپیما کمک زیادی برای مردم بود. این هواپیما در خدمات هلال احمر، سیل شمال، زلزله کرمانشاه و سیل چابهار استفاده شد، ضمن آنکه امکان حمل احشام زنده را نیز دارد.

حداکثر وزن بار این هواپیما (747 باری) برای مسیرهای کوتاه 110 تن است که با وزن حداکثر 380 تن امکان تیک آف دارد.

باغبان از شرایط سخت شیوع ویروس کرونا و همچنین در کنار آن تحریم های تحمیلی در دوران دوماهه تعمیرات گفت: تلاش بسیاری کردیم تا با وجود تحریم‌ها و شیوع کرونا تعمیر اساسی این هواپیما در مدت دو ماه انجام شود.متخصصان و مهندسان و همکاران این بخش با تلاش  بی وقفه مطابق با استانداردهای جهانی قطعات هواپیما را باز و تماما چک کرده ومجدد بر سر جای خود قرار دادند. تمامی تعمیرات آن در کارگاه های تخصصی هما طبق استانداردهای کارخانه سازنده مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر آشیانه شماره یک ایران ایر در پاسخ به این سوال که آیا تعمیرات هواپیمای بوئینگ با 50 سال سن صرفه اقتصادی دارد یا نع گفت:  برای هواپیما سال ساخت مهم نیست.

این هواپیما برای یک دوره 6 ساله و یا یک سایکل پروازی خاص آماده شده است، سایکل و ساعت پروازی مهم است و تا زمانی که سایکل پروازی داشته باشد امکان پرواز دارد.

باغبان در پاسخ به سوال خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین که آیا تعمیرات اساسی صرفه ارز دارد یا نه گفت: حتما صرفه ارزی خواهد داشت که این  تعمیرات انجام میشود.

وی در ادامه در خصوص چالش های تامین قطعات بیان کرد: هواپیماهای برجامی زمین گیر نداریم، شاید به دلیل نبود یک قطعه مدت زمان تعمیر از دو هفته به یک ماه رسیده باشد اما هواپیمای زمین گیر نداریم.

وی با بیان این که شرکت هما آمادگی لازم را برای خدمات تعمیر و نگهداری و تعمیر اساسی برای هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی دارد، گفت: چندین سال گذشته دو فروند هواپیمای متعلق به شرکت‌های لوفت‌هانزا و KLM از نوک بال با یکدیگر برخورد کردند که در نهایت از ما خواستند تا هر دو هواپیما را تعمیر کنیم.

 

مطالب رپورتاژ