معاون وزیر راه و شهرسازی: آغاز کار تیم زمین‌شناسی در محل رانش زمین در منطقه ۴ آزادراه تهران-شمال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از آغاز بررسی‌های گروه زمین‌شناسی حاضر در محل رانش زمین در منطقه چهار آزادراه تهران-شمال خبر داد و گفت: نتایج بررسی و زمان بازگشایی این منطقه به زودی اعلام می‌شود.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با حضور در برنامه شبکه سوم سیما با اشاره به اتفاقات رخ داده در منطقه ۴ آزادراه تهران‌-شمال و رانش زمین اظهار داشت: این رانش در منطقه ۴ آزادراه تهران – شمال و نزدیک به چالوس رخ داده است که از سال ۹۲ زیر بار ترافیک قرار دارد.

وی افزود: بافت خاک، ریزدانه همراه با مصالح اختلاط درشت‌دانه است و  دلیل استعداد رانش دارد؛ ترانشه‌هایی که آزادراه از آن عبور کرده است، از بستر خود جدا شدند، بخشی از آن روی بستر جاده در باند برگشت ریخته است و بخشی هم هنوز امکان حرکت دارد.

خادمی با بیان اینکه  «حدود ۵۰ هزار مترمکعب خاک بر روی جاده ریخته شده است که برداشت و پاکسازی آن مشکل چندانی ندارد» گفت: اما با توجه به احتمال ریزش بخش جدا شده در بالا دست بر اثر  رانش، خاکبرداری حدود ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار متر مکعب برای بازگشایی و تثبیت محور وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن رد و تکذیب اخبار منتشر شده مبنی بر رانش زمین در منطقه یک آزادراه تهران-شمال تصریح کرد: منطقه یک آزادراه تهران-شمال با ایمنی بالا در حالا ارائه خدمت به مردم است اما متخصصان زمین‌شناسی و راهسازی می‌دانند که منطقه البرز همواره با چنین ریزش‌هایی مواجه است، به طوریکه در سال‌های قبل در جاده هراز ۲ میلیون متر مکعب ریزش اتفاق افتاد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان داشت: اگر در این منطقه گالری یا تونل احداث می‌شد شاید بخشی از ریزش‌ها کنترل می‌شد، اما به لحاظ فنی و اقتصادی نمی‌توان تمام سطح جاده را با گالری پوشاند. به همین دلیل در این مقطع جاده ترانشه زده شده است، اما در بارندگی‌های شدید، آب در لایه‌های زمین نفوذ کرده و باعث بروز چنین اتفاقی شده است.

خادمی البته ما موضوع را به دست کارشناسان و مشاوران داده‌ایم که راهکارهایی درباره این منطقه به ما ارائه بدهند، ولی احداث تونل برای جلوگیری از رانش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، هر کیلومتر تونل در یک باند ۷۰۰ تا ۸۰۰  میلیارد ریال هزینه دارد.

وی با اشاره به میزان خسارت وارده به منطقه ۴ آزادراه تهران-شمال گفت: بهره‌برداری و نگهداری از این آزادراه بر عهده شرکت آزادراه تهران – شمال است، البته مشاور طراح پروژه و کارشناس به محل اعزام شدند، سر ترانشه‌های بالادست را بررسی می‌کنند و حجم لازم خاک‌برداری را به دست می‌آورند. اگر لغزش زیر جاده باشد، باید جاده تثبیت شود هزینه‌ها بیشتر است، اما اگر در بالادست باشد با ۳۰۰ هزار متر مکعب خاک‌برداری کار به انجام می‌رسد.

خادمی تأکید کرد: این رانش خاک موجب انسداد باند برگشت مسیر چالوس به مرزن‌آباد در منطقه ۴ شده است، اما در راستای ارتقای ایمنی بیشتر این مسیر مسدود است.

وی همچنین درباره زمان بازگشایی محور توضیح داد: اگر گوه لغزشی زیر بستر جاده است و حاده نیاز به تثبیت داشته باشد، زمان بیشتری لازم دارد طی روزهای آتی نتایج کارشناسی و زمان بازگشایی اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود.

مطالب رپورتاژ