۳۰ میلیارد یورو صرفه‌جویی ارزی و رشد۵۲ درصد نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین، سعید رسولی در مراسم پنجمین مرحله بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی با حضور وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امروز ۷۰ دستگاه ناوگان ریلی جدید با ارزشی بالغ بر ۷۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد که در همین تعداد بالغ بر ۳۰ میلیارد یورو صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است و نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد رشد داشته‌ایم.

وی افزود: اتفاقات خوبی در حوزه ریلی در حال رخ دادن است که می‌توان به خودکفایی در تولید چرخ مونوبلوک اشاره کرد که هم اکنون در محور جنوب به عنوان یکی از فنی‌ترین محورهای ریلی در حال سیر و انجام تست گرم است و پس از طی مراحل و دریافت تأییدیه‌های نهایی به صورت صددرصد در داخل تولید شده و وابستگی قطع می‌شود.

رسولی ادامه داد: همچنین سیستم ترمز ملی هم در داخل تولید شده و در ناوگان بهره‌برداری شده در مهرماه امسال روی هشت دستگاه واگن سوار شده و به بهره‌برداری می‌رسد. در این زمینه نیز می‌توانیم به صورت صددرصد تولید سیستم ترمز ملی را انجام داده و از واردات به صورت کامل قطع وابستگی کنیم.

رسولی اضافه کرد: یکی دیگر از کارهای خوبی که در حوزه ریلی انجام شده راه‌اندازی سامانه جامع حمایت از تولید ملی در شرکت راه‌آهن است که هم اکنون در دو بخش برای عموم قابل دسترسی است در بخش اول این سامانه قطعات تولید داخل با مشخصات فنی و نام تولید کننده وجود دارد و ۴۰۰۰ قطعه تولید شده در داخل کشور در حوزه ریلی در این بخش بارگذاری شده و همه می‌توانند به راحتی متوجه شوند که این قطعه در کدام شرکت تولید شده و چگونه می‌توان آن را تهیه کرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان این‌که بسیاری از مشکلات با راه‌اندازی این سامانه رفع شده است، خاطر نشان کرد: قبلا مشکلاتی وجود داشت و آن این که زمانی که تولید کنندگان در داخل کشور به قطعه‌ای نیاز داشتند و آن را ثبت سفارش کرده و وارد می‌کردند، برای دریافت تاییدیه‌ها به راه‌آهن مراجعه می‌کردند و وقتی به آنها می‌گفتیم این قطعه در داخل کشور تولید می‌شود آنها از این مساله اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند، اما در حال حاضر این مشکل دیگر وجود ندارد و می‌توان به راحتی به تولیدات داخلی دسترسی داشت.

وی ادامه داد: بخش دیگر این سامانه به قطعاتی اختصاص دارد که هنوز در داخل کشور تولید نشده است که تاکنون ۴۰۰ قطعه در این بخش معرفی شده و از این به بعد نیز تکمیل خواهد شد. البته برای این بخش فراخوان لازم برگزار می‌شود و هم‌اکنون مذاکرات خود را با تولید کنندگان، صنعتگران و شرکت‌های دانش بنیان آغاز کردیم چرا که هدف ما قطع کامل وابستگی به صورت ۱۰۰ درصدی در حوزه ریلی و رسیدن به خودکفایی است و مطمئن هستیم که این هدف قابل دستیابی خواهد بود، بنابراین مذاکرات مفصلی انجام داده‌ایم و عنوان مثال وزارت دفاع در این زمینه اعلام آمادگی کامل کرده و در آینده اخبار خوبی منتشر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به راه اندازی نمایشگاه دائمی جهاد خودکفایی صنعت ریلی برای برقراری ارتباط مستقیم بین مصرف کننده و تولید کننده اظهار کرد: با وجود حمایت‌های صورت گرفته از خودکفایی در صنعت ریلی می‌خواهیم هرچه بیشتر از تولید ملی حمایت شود و بانک‌ها در این زمینه ارائه‌ی تسهیلات اعتبارات خود را سرعت دهند تا بتوانیم امسال به هدف‌گذاری ساخت و بهره‌برداری از ۲۰۰۰ دستگاه ناوگان ریلی برسیم چرا که در شرایط کنونی تقاضای بیش از ۸۰۰۰ دستگاه ناوگان جدید ریلی علاوه بر آنچه در دستور کار شرکت‌هاست وجود دارد و امیدواریم با حمایت‌های بیشتر بتوانیم سهم حوزه ریلی را در بخش‌های مختلف مسافری و باری ارتقاء دهیم.

در ادامه این مراسم ضمن برقراری ارتباط به صورت ویدئو کنفرانس با برخی تولید کنندگان ناوگان ریلی و طرح مشکلات و مسائل آنها مانند نقدینگی و برخی مشکلات در حوزه واردات کالاهای مورد نیاز برای ساخت ناوگان به صورت نمادین از دو دستگاه ناوگان مسافری بهره‌برداری شد.

خبرنگار: الهام زرقانی

مطالب رپورتاژ