محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی: صدور گواهینامه صلاحیت اپراتوری؛ هدفگذاري آموزش در بخش حمل و نقل جاده‌اي

وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت و اهمیت صدور گواهینامه صلاحیت اپراتوری در بخش حمل و نقل جاده‌ای کشور از طریق ارائه آموزش حرفه‌اي و رتبه‌بندی رانندگان بار و مسافر تاکید کرد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آیین امضای تفاهم‌‌نامه همکاری آموزشی میان این سازمان و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به اهداف امضای این تفاهم‌نامه اظهار داشت:

 با طراحي يك نقشه راه صحيح و اثربخش، آموزش در بخش حمل ونقل بايد منجر به تربيت افرادي داراي مهارت شغلي و عملكرد متناسب با نياز بازار كار حرفه‌اي براي توسعه شاخص‌هاي كسب و كار شود.

در اين مسير بايد رتبه‌بندی رانندگان بار و مسافر نيز لحاظ و از طريق ايجاد ارتباط با عملكرد دوران فعاليت در بازار كار، سوابق عملکرد مثبت یا منفی آنها در کارنامه رانندگان درج و مبناي اعتبار صدور گواهینامه صلاحیت شغلي و همچنين ادامه فعاليت آنها باشد.

اسلامی با اشاره به نیاز کشور به شرکت‌های حمل‌و‌نقل بزرگ مقیاس تاکید کرد:

این اقدام در راستای ایجاد قدرت لجستیک ملي و شركت‌هاي توانمند داراي برند لجستيك هدفگذاري شده و در دست پیگیری است که يكي از الزامات اساسي تحقق آن، تربيت نيروي انساني حرفه‌اي براي مشاغل مختلف مورد نياز از جمله رانندگان داراي مهارت و متعهد لازم براي جذب و فعاليت در نظام حمل‌و‌نقل ترکیبی و لجستیک یکپارچه حرفه‌ای است.

وزیر راه و شهرسازی گفت:

در نظام حمل و نقل کشور باید شرکت‌های بزرگ مسئولیت راهبري بازار خدمات حمل ونقل را برعهده داشته باشند تا از وضعیت کنونی سنتی مبتني بر مهارت تجربی به یک سیستم نوین برپایه ارزیابی عملکرد ارتقاء يابيم.

معاون وزیر راه و شهرسازی: تشریح نقش حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه تولید و اشتغال

عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در آیین امضای تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای با اشاره به نقش حمل‌ونقل جاده‌ای در زمینه اشتغال اظهار داشت:

۹۰ درصد بار و مسافر از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای جابجا می‌شود و ۸۰۰ هزار نفر وظیفه جابجایی بار و مسافر این حوزه را بر عهده دارند به‌گونه‌ای که ماحصل تلاش این قشر زحمتکش، جابجایی سالانه بالغ بر ۶۰۰ میلیون تن بار در جاده‌ها است.

وی با بیان این که «جابجایی این حجم از کالا برای بخش صنعت و نظام تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است»، افزود:

۴۶۰۰ شرکت حمل و نقل مسافر به صورت ۱۰۰ درصد خصوصی مسئولیت جابجایی مردم در سفرهای برون شهری را بر عهده دارند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد:‌

در صورت ارتقای كيفيت آموزش در بخش حمل و نقل جاده‌ای به واسطه همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای، شاهد تحول شگرفی در حوزه بهره‌وری و توسعه اقتصادي کشور خواهیم بود.

شایان ذکر است تفاهم‌نامه همکاری آموزشی بین سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با حضور وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضاء شد.

براساس این گزارش، ارتقای مهارت و دانش فنی شاغلان و متقاضیان ورود به حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، کاهش خسارت‌های مالی و جانی ناشی از حوادث رانندگی جاده‌ای وافزایش رضایت‌مندی آحاد جامعه از خدمات نیروی انسانی حمل‌ونقل جاده‌ای از اهداف امضای این تفاهم‌نامه است و رانندگان حرفه‌ای ناوگان بار و مسافر (سبک و سنگین) در حوزه بین‌المللی، برون شهری و روستایی، مدیران، متصدیان، مدیران فنی و کارکنان شرکت‌های حمل و نقل و مشاغل وابسته به حمل و نقل جاده‌ای متصدیان و مسئولان فنی مراکز معاینه فنی کشور و مهمانداران شاغل در اتوبوس‌های بین شهری و پراتورهای ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری و راه‌سازی جامعه هدف آموزش در این تفاهم‌نامه همكاري محسوب می‌شوند.

مطالب رپورتاژ