نمره قبولی به عملکرد سازمان بنادر در دوران تحریم

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین: محمد سرگزی با اشاره به اینکه اقتصاد کلان کشور مبتنی بر حمل و نقل دریایی است، اظهار داشت: توجه به حوزه دریایی و بندری باید به طور جدی از سوی دستگاه های اجرایی و مرتبط کشور مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم شرایط مطلوبی را در راستای بهبود وضعیت در این بخش داشته باشیم.

وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی باید با کمک ظرفیت های قانونی و اجرایی کشور در راستای توسعه هرچه بیشتر و بهتر بنادر کشور گام بردارد و زیرساخت های مورد نیاز بنادر کشور را ایجاد کند.

سرگزی با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی در قانون گذاری، عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از دستگاه های اجرایی با سابقه در کشور است و اهداف و برنامه های مشخصی به منظور توسعه حوزه بندری و دریایی دارد، بنابراین این سازمان و مجلس شورای اسلامی باید در کنار یکدیگر قرار گرفته و با بررسی قوانین، ضمن احصاء نقاط ضعف، نسبت به بازبینی قوانین مربوطه و یا تدوین قوانین جدید اقدام کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه توسعه بنادر و حمل و نقل دریایی زیربنای پویایی اقتصاد کشور هستند، گفت: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران مجلس خود را در کنار و همراه سازمان بنادر و دریانوردی می بینند و باید به بهترین شکل ممکن در راستای بهبود روند صادرات، واردات، تامین کالاهای اساسی و…از مسیر بنادر اقدام کنیم.

سرگزی با تأکید بر اینکه اعتقاد داریم سازمان بنادر و دریانوردی یکی از زیربناهای توسعه اقتصادی کشور است، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی با تمام قوا و به منظور تحقق اهداف ترسیم شده حوزه بندری و دریایی در کنار سازمان بنادر و دریانوردی است.

وی در مورد عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط سخت تحریم و اعمال شدیدترین فشارهای اقتصادی از سوی آمریکا، سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه بندری و دریایی نمره قابل قبولی می گیرد چرا که فعالیت ها و اقدامات بسیار مناسبی را انجام داده است و عموما اگر موانعی هم در فرایند جابجایی کالا وجود دارد ناشی از سایر دستگاه ها است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد اهمیت اتصال ریل به بنادر، تأکید کرد: توسعه بنادر با اتصال ریل کامل می شود و یکی از بنادر بسیار مهم ما در برهه زمانی کنونی بندر شهیدبهشتی چابهار است و با تکمیل پروژه راه آهن چابهار-زاهدان و اتصال آن به منطقه میلک، بندر چابهار به شاهراه صادرات و واردات کالای کشور افغانستان تبدیل خواهد شد.

سرگزی پروژه راه آهن چابهار-زاهدان را در تقویت بندر چابهار و توسعه استان سیستان و بلوچستان اثرگذار دانست و افزود: در شرایط کنونی یکی از موانع و مشکلات بندر چابهار، انتقال کالا به بندر یا بالعکس است، زیرا زیرساخت های جاده ای استان سیستان ظرفیت و توان حمل و نقل گسترده کالا را ندارد و این مسئله موجب افزایش تصادفات جاده ای در این مناطق شده است، از این رو پروژه راه آهن می تواند به تسهیل کردن انتقال کالا کمک شایانی کند.

وی ادامه داد:  یکی از کشورهای فعال در این عرصه، کشور افغانستان است که در چند ماه اخیر بخشی از صادرات و واردات خود را از طریق بندر چابهار صورت داده اما به دلیل نبود زیرساخت های ترانزیتی و انتقال کالا، میزان کنونی با چشم انداز و اهداف در نظر گرفته شده، فاصله زیادی دارد، حال در صورت انتقال خط ریلی چابهار به زاهدان، خراسان و سپس انتقال به منطقه مرزی میلک، بندر چابهار می تواند به کریدور  و شاهراه صادرات و واردات کالا کشور افغانستان تبدیل شود.

مطالب رپورتاژ