عبور از بحران آبی با کاهش 20 درصدی مصرف

صنعت حمل و نقل آنلاین: حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه فضای بسیار گسترده‌ای در حوزه طرح‌های بهره‌برداری وجود دارد، اظهار کرد: جلوگیری از آلوگی آب، تولید پساب، بازچرخانی، هوشمندسازی، مدیریت انرژی، بهره‌برداری و ارتقای تاسیسات موجود اقداماتی است که می‌توان از آنها از بخش خصوصی بهره جست.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بخش خصوصی در انجام فعالیت‌های مربوط به حوزه آب و فاضلاب عنوان کرد: با انجام تدابیری به دنبال این هستیم تا به جای انعقاد قراردادهای کوچک به سراغ قراردادهای بلندمدت برویم. چرا که تاکنون قراردادهای سرمایه‌گذاری آن طور که باید پیشرفت نداشته و لازم است گام‌های بزرگتری در این حوزه برداشته شود.در شرایط فعلی لازم است سیستم‌های آب و فاضلاب ارتقا پیدا کند و تصفیه‌خانه‌های مان به تصفیه‌خانه‌های مدرن تبدیل شود. وی گفت: مدیریت تقاضا و مصرف موضوع دیگری است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد. چرا که در حال حاضر نمی‌توان به تنهایی برای تامین خدمات پایدار به منابع مالی اکتفا کرد.

جانباز میزان تخصیص های صنعت آب و فاضلاب را ۴۰ هزار میلیارد تومان دانست و افزود: در حال حاضر چالش‌های متعددی در حوزه بهره‌برداری در صنعت آب و فاضلاب وجود دارد که می‌توان به تغییر اقلیم و خشکسالی اشاره کرد. البته باید گفت که در حال حاضر خشکسالی‌های موجود در کشور یک حادثه غیرمترقبه نیست و باید بپذیریم که ایران در یک اقلیم گرم و خشک قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت مقوله سازگاری با کم‌آبی گفت: با توجه به کاهش بارندگی و افزایش جمعیت و تقاضا لازم است که برای حل چالش‌های آبی به موضوع سازگاری با کم‌آبی توجه شود و در این حوزه بایدهم از نظرتجهیزات و هم نیروی انسانی و فرهنگ عمومی جامعه را سازگار کنیم البته از نظرتجهیزات علی‌رغم اینکه اقدامات خوبی تاکنون انجام شده، اما هنوز نیازمند فعالیت گسترده در این حوزه هستیم.لازم است خدمات با کیفیت به مشترکان ارائه شودو استفاده از شبکه‌های اجتماعی موضوعی است که می‌تواند ما را در رسیدن به ارائه خدمات باکیفیت یاری کند.با توجه به شرایط کم‌آبی توصیه می‌شود که مشترکان مدیریت مصرف را سرلوحه کار خود قرار دهند چراکه به راحتی می‌توان با کاهش ۲۰ درصدی مصرف شرایط پیک را مدیریت کرد.وی افزود: عمدتا ۷۵ درصد مشترکان آب رعایت الگوی مصرف دارند و در صد کمی از مشترکان هستند که می‌توان آنها را پرمصرف خطاب کرد. البته در شهرهایی که تنش آبی وجو د دارد، سعی کرده‌ایم با انجام اقداماتی همچون مدیریت فشار کاهش آب بدون درآمد و مدیریت مصرف شرایط را متعادل‌تر کنیم.جانباز همچنین در خصوص جزئیات طرح قطع آب مشترکان پرمصرف اظهار کرد: پیشنهادی در کارگروه تخصصی سازگاری با کم‌آبی مطرح شده که در صورت تصویب مشترکان پرمصرف در گام نخست جریمه می‌شوند و در صورت ادامه انشعاب آنها قطع خواهد شد.

وی درپایان با بیان اینکه پیشنهادی برای جریمه مشترکان پرمصرف به این کارگروه تخصصی تقدیم شد گفت: در صورت تصویب و اجرا، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد شاهد بازدارندگی خواهیم بود؛ به گونه‌ای که جریمه مشترکان در پله‌های نخست ۱۰ تا ۲۰ درصد است و در پله‌های بالا یعنی مشترکانی که آب مصرفی آنها چند برابر الگوی مصرف باشد، تعرفه‌ها به قیمت تمام شده آب می‌رسد.

 

مطالب رپورتاژ