ظرفیت صدور خدمات فنی مهندسی دریایی به دیگر کشورها

صنعت حمل و نقل آنلاین:  مراسم اختتامیه سیزدهمین همایش بین ­المللی سواحل، بنادر و سازه­های دریایی با حضور مهندس محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، دکتر رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، مهندس محمدرضا الهیار معاون مهندسی سواحل، بنادر سازمان بنادر و جمعی از دست­اندرکاران حوزه دریایی داخلی و خارجی برگزار شد در این همایش سه‌روزه 17 انجمن و سازمان ملی و بین­المللی و کارشناسانی از 33 کشور جهان به همراه فعالان و دست­اندرکاران دریایی کشور حضور داشتند، همچنین علاوه بر برپایی نمایشگاه دستاوردها و توانمندی­های حوزه سواحل و بنادر، بیش از ده نشست تخصصی و شش کارگاه آموزشی نیز برگزار شد و در پایان از فعالان منتخب در بخش سواحل و بنادر و سازه­های دریایی تقدیر شد.

مهندس محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم اختتامیه سیزدهمین همایش بین­المللی سواحل، بنادر و سازه­های دریایی سازمان بین­المللی دریانوردی را مهم‌ترین مرجع قانون­گذاری دریایی و آژانس تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد ذکر کرد و افزود: وقتی در چنین مرجعی بر حقانیت کشور ایران تاکید می‌شود و اعلام می‌دارد محدودیت‌های ایجادشده برای صنعت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با کنوانسیون سازمان بین­المللی دریانوردی مطابقت ندارد ظاهرا به نظر می­رسد رأی این سازمان در محکومیت تحریم­هایی که دولت آمریکا اعمال کرده است برای این کشور سندیت ندارد. درحالی‌که این رأی، دستاورد بزرگی برای کشور ما به شمار می­آید. این حقانیت پس از تأیید سازمان IMO در سند خروجی اجلاس شورای 121 سازمان بین ­المللی دریانوردی ذکر شده و قاعدتاً ایران می­تواند در مراجع دیگری که می­خواهد پیگیری و به این خروجی استناد کند. البته این رأی بیشتر جنبه­ی توصیه‌ای دارد ولی مشخص می­کند محتوای سندی که در کنوانسیون IMO به آن اشاره شده که نبایستی کشورها اعمال تبعیض­آمیز در دریافت خدمات کشتیرانی داشته باشند. وی از این همایش به‌عنوان رویداد مهمی در حوزه­ی دریایی منطقه نام برد و تصریح کرد: در این اجلاس دو مرجع بین ­المللی پیانک و انجمن بین­ المللی تحقیقات آب شرکت داشتند و در تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسید مقرر شد پس از طی مراحل قانونی سازمان دریانوردی ایران نیز به انجمن بین­ المللی تحقیقات آب بپیوندد.

مهندس محمد خلیلی مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان و دبیر اجرایی سیزدهمین همایش سازه­های دریایی، سواحل و بنادر با اشاره به حضور هفده سازمان و انجمن بین­المللی در این همایش گفت: برای اولین بار در این همایش شاهد بودیم که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام موسوم به ISC وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بارگذاری مقالات ارایه شده در این همایش را انجام داد. همچنین شاهد حضور بیش از شصت مهمان خارجی از 33 کشور جهان بودیم که از دیگر ویژگی­های این همایش بود. اختصاص فضای نمایشگاهی حدود دو هزار مترمربع برای عرضه­ی توانمندی­ها و اقدامات در حوزه­ی سواحل و بنادر با حضور 54 شرکت، سازمان و دانشگاه و نیز رونمایی از چهار طرح و برنامه در حوزه­ی مهندسی سواحل و بنادر از دیگر دستاوردهای همایش سیزدهم بوده است. برگزاری بیش از ده نشست تخصصی بین شرکت‌ها و سازمان‌ها با شرکت‌های خارجی و داخلی که یکی از اهداف اصلی چنین همایش­هایی است با مشارکت دست­اندرکاران صورت پذیرفته است. از سوی دیگر برگزاری تعداد شش کارگاه آموزشی در موضوعات مختلف به‌عنوان حلقه­ی اتصال علم و دانش ازیک‌طرف و تجربه و صنعت از طرف دیگر با استقبال چشمگیری برگزار شد.

دکتر محمدرضا رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ایران در سیزدهمین همایش سواحل، بنادر و سازه­های دریایی از نگاه ویژه مجلس به بخش دریایی کشور خبر داد و افزود: مجلس شورای اسلامی نگاهی ویژه به حوزه دریایی کشور دارد و سازمان بنادر و دریانوردی در انعقاد قراردادهای تجاری با شرکت­ها و موسسات اختیارات کامل دارد. با توجه به این امر که بیش از 90 درصد حمل و نقل کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می­گیرد و حدود 45 درصد اقتصاد کشور به حوزه­ی دریایی وابسته است اما هنوز از این ظرفیت‌ها به‌خوبی بهره‌برداری نشده است. متاسفانه علیرغم ظرفیت­های فراوانی که در حوزه دریایی وجود دارد شاهد هستیم که مدیریت واحدی برای سواحل و حمل و نقل دریایی کشور وجود ندارد. بر همین اساس به دنبال ایجاد وزارت دریانوردی و بنادر در کشور هستیم. وی ظرفیت صادرات فنی و مهندسی در حوزه­ی دریایی کشور را بالغ‌بر 30 میلیارد دلار در سال برآورد کرد و گفت: شرکت­های توانمند و مهندسان ایرانی می­توانند در کشورهای مختلف دنیا خدمات مطلوبی ارائه دهند؛ اما این فضا تاکنون مهیا نشده است که عمده­ی این فرصت می­بایست از طریق وزارت امور خارجه مهیا شود، همچنین برای سرمایه­گذاری و مشارکت در ساخت و تجهیز بنادر ایران از شرکت‌های خارجی استقبال می‌شود در این رابطه مجلس هم به دولت مجوزهای لازم را داده است.

مهندس محمدرضا الهیار عضو هیات مدیره و معاون مهندس و توسعه­ی امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سابقه­ی طولانی این همایش آن را مهم‌ترین همایش سواحل، بنادر و سازه­های دریایی در منطقه عنوان کرد و افزود: این همایش با حضور اندیشمندان و دانشگاه‌های داخلی و خارجی، موسسات پژوهشی، دستگاه‌های اجرایی، مشاوران و پیمانکاران و سازندگان تجهیزات بندری و دریایی برگزار شد که هدف اصلی آن ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات و دانش فنی در این حوزه بود. ازآنجایی‌که ایران در حوزه مدیریت و مهندسی سواحل و ساخت‌وسازهای دریایی از موقعیت ممتازی برخوردار است با برگزاری این همایش دوسالانه درصدد هستیم پتانسیلی که در کشور وجود دارد را در عرصه­ی بین­المللی ارایه کنیم و قطع به‌یقین می­تواند به رشد دانش مهندس دریایی دنیا کمک کند. وی از حضور متخصصان و اندیشمندان 36 کشور در این همایش خبر داد و خاطرنشان کرد: انجمن­های مهمی در این همایش حضور یافتند ازجمله انجمن جهانی زیرساخت‌های حمل و نقل آبی، اتحادیه بنادر و لنگرگاه­های IOPH، آب و هواشناسی دریای خزر، انجمن چراغ‌های دریایی، سازمان جهانی هواشناسی، کمیسیون ملی یونسکو، موسسه­ی جهانی هیدرولیک، انجمن جهانی هیدروگرافی و نیز انجمن­های ایرانی مانند انجمن هیدرولیک، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، انجمن مهندسی دریایی، انجمن علوم و فنون دریایی، انجمن مهندسی سازه به‌عنوان حامیان معنوی در این همایش حضور یافتند. از سوی دیگر علاوه بر ارایه مقالات تخصصی در این حوزه کارگاه‌های آموزشی نیز تشکیل شد و موارد تخصصی توسط صاحب‌نظران مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

مطالب رپورتاژ