ضرورت پنجره ملی لجستیک در تسهیل تجارت

گفت‌وگو با دکتر خسرو سرایی، مدیرکل امور لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی

 

امروزه کشورها با توجه به موقعیت جغرافیایی و استعدادهای زیرساختی خود برای آسان‌سازی جریان جابجایی کالا در سطوح ملی و فراملی دست به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت زده‌اند. زیرا حجیم بودن تبادلات کالا در سطح بین‌المللی ایجاب می‌کند راهکارهای جدید و هوشمند برای کاهش ترافیک و روان‌سازی این مبادلات طراحی شود. در این میان دیر سالی نیست که علم لجستیک به دانشگاه‌ها راه یافته و از آن، نیروهای صاحب‌فکر برای طراحی کانون‌های لجستیکی به بازار کسب‌وکار تجاری راه یافته‌اند.

 در کشور ما نیز چند سالی ست که بازیگران کسب‌وکار به اهمیت این کار پی برده‌اند و در جهت تحکیم زیرساخت‌های لجستیکی به جد دارند گام برمی‌دارند. یکی از نشانه‌های آن این است که در بسیاری از نهادهای حمل و نقلی کشور در ساختارهای سازمانی خود واحدهایی در قد و قواره اداره کل شکل داده‌اند تا امور کاری‌شان در بستر لجستیک حرکت کند. زیرا به‌درستی دریافته‌اند که ایجاد کانون‌های لجستیکی در اتصال حلقه‌های شبکه حمل و نقل کشور و کاهش هزینه‌ها و سرعت در کار تا چه حد حیاتی است. درواقع مراکز لجستیکی چندوجهی حلقه اتصال بین نقاط مختلف تجاری و صنعتی هستند که انعطاف‌پذیری جابجایی‌ها را فراهم می‌کنند.

امروزه بسیاری از کشورها برای توسعه زیرساخت‌های لجستیکی در تلاش هستند تا با نقشه راه درست، علمی و مدیریت کارآمد در این زمینه پیش بروند. در همین خصوص و به دلیل اهمیت موضوع لجستیک در کشور با دکتر خسرو سرایی، مدیرکل امور لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی به گفت‌وگو نشستیم. در این گفت‌وگو به مسائلی نظیر ایجاد بنادر هوشمند و توسعه لجستیک چندوجهی، ضرورت تشکیل اداره کل حمل و نقل چندوجهی و لجستیک در سازمان بنادر و دریانوردی، برنامه‌ها و اقداماتی که در خصوص افزایش ظرفیت بنادر پرداخته شد:

سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص ایجاد بنادر هوشمند و توسعه لجستیک چندوجهی چه اقداماتی انجام داده است؟

 حمل‌ونقل دریایی کالاها نقش کلیدی در تجارت خارجی به‌ویژه تجارت فرا قاره‌ای دارد و طبق یافته‌های میدانی هزینه حمل از نقطه تولید تا نقطه مصرف برای کشورهایی که محصور در خشکی هستند، حدود 10 تا 15 درصد بیش از کشورهایی می‌باشد که دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد دارند. ازآنجایی‌که در تولید کالا اعم از صنعتی، کشاورزی، بهداشتی و معدنی در عرصه جهانی رقابت شدیدی حاکم شده است، تولیدکنندگان خصوصاً تولیدکنندگان کالاهای کم‌ارزش و فسادپذیر در مقایسه با دهه‌های گذشته در شرایط بسیار سخت‌تری ادامه حیات می‌دهند، بنابراین تولیدکنندگان متقاضیان اصلی خدمات لجستیک هستند، اما در کشور ما با کاهش هزینه‌ها در حمل و نقل، مواردی همچون مدیریت بهینه زمان در زنجیره تأمین و بهبود فضای کسب‌وکار راهکارهایی هستند که سبب ماندگاری در بازارهای جهانی می‌شوند. در کشور ما نیز بنادر از جنبه اقتصاد ملی و به‌منظور حمایت از فعالیت‌های اقتصادی جایگاه ویژه‌ای دارند…

 

شرح کامل این گفت‌وگو را می‌توانید در شماره ۳۶۹ ماهنامه صنعت حمل و نقل مطالعه کنید.

 

مطالب رپورتاژ