ضرورت بازسازی اعتماد عمومی در روزگار کرونایی

صنعت حمل و نقل آنلاین: طبق اعلام روابط عمومی سازمان طرح و ترافیک شهرداری تهران در شب اول اجرای محدودیت‌های ترافیکی در اول آ‌ٰذر، پلاک 60 هزار خودرو که محدودیت ها را رعایت نکردند، به عنوان متخلف ثبت و 200 هزار تومان جریمه شدند.

با یک حساب سرانگشتی، برای این متخلفان در 24 ساعت، حدود ۱.۲  میلیارد تومان قبض جریمه صادر شده است. این محدودیت‌ها فعلا ادامه دارد و در شب‌های آینده مبالغ بیشتری از جریمه به حساب شهروندان نوشته خواهد شد.  اما این مبالغ را چه سازمانی دریافت می‌کند و صرف چه اموری خواهد شد؟

آیا به متخلفان پیش از صدور جریمه پیامکی در خصوص تخلف آن‌ها ارسال می‌شود تا هشیار شده و این محدودیت‌ها را راعایت کنند ؟

آیا برای اعمال و اجرای محدودیت‌های تردد، شبکه حمل و نقل عمومی آن قدر کارآمد هستند تا واگن‌های مترو و اتوبوس‌ها بتوانند نیاز شهروندان را پاسخگو باشد؟

مترو و اتوبوس پس از ساعت 22 شب و خودروهای شخصی پس از ساعت 21 شب اجازه تردد ندارند. آن دسته که شب‌کار هستند و توان پرداخت هزینه اسنپ و آژانس را ندارند چه چاره‌ای خواهند داشت؟

چه نهادی بر باز یا بسته بودن شرکت‌های خصوصی غیر ضروری و کسب‌وکارهای خرد نظارت می کند؟

این‌ها بخشی از پرسش‌های متعددی است که نیازمند شفاف سازی از مسئولان در این روزگار کرونایی است.

 

اقداماتی برای اعمال محدودیت‌ها

عیسی فرهادی معاون استاندار و فرماندار تهران در جلسه کمیته ستاد قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا از ارسال پیامکی با مضمون “تردد در ساعت غیرمجاز و اعلام گزارش جهت اعمال قانون” برای رانندگانی که محدودیت‌ها را جدی نمی گیرند خبر داده است.

وزیر کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی نیز در پی این محدودیت‌ها اعلام کرده  برای افرادی که در نوبت شب مشغول به کار هستند از طرف کارفرمایان فهرستی تهیه و به نیروی انتظامی اعلام شود تا جریمه نشوند. همچنین فعالیت تاکسی‌ها، آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی بلامانع اعلام شده است.

سردار حسینی جانشین رییس پلیس راهور ناجا تهران و کرج در خصوص اعمال این محدودیت‌ها، تردد میان شهر‌های تهران و کرج و شهر‌های اقماری را بلامانع دانست و محدودیت ورود و خروج در استان‌های تهران و البرز را تنها در خط مرزی اعلام کرد یعنی محدودیت‌ها از نعلبندان و بعد از فرودگاه امام خمینی‌(ره) است.

اسحاق جهانگیری از این طرح به عنوان اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ ایران نام برد. سعید نمکی وزیر بهداشت اولین روز محدودیت‌های فراگیر و تعطیلات سه گروه شغلی 2 و 3 و 4 را  یکی از حیاتی‌ترین تاریخ‌ها برای مدیریت کرونا اعلام کرد.

بارها زیرنویس شبکه 6 خبر به نقل از نمکی گفته شد که اگر مردم رعایت نکنند، بازی را می بازیم و به مرگ‌های 4 رقمی خواهیم رسید. با توجه به حاد بودن موضوع، مقرر شد برای متخلفانی که پس از ساعت 21 از خوردوی شخصی استفاده می‌کنند به ازای هر ٢۴ ساعت یک جریمه به مبلغ 200 هزار تومان در نظر گرفته شود.

در خصوص شرکت‌های خصوصی نیز محدودیت‌هایی اعمال شد تا رفت و آمدها محدود و کنترل بیشتری داشته باشند. در شهر‌های قرمز از جمله تهران فعالیت‌ شرکت‌های خصوصی تعطیل اعلام شد و فقط کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی استثناء بودند و می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

استاندار تهران، انوشیروان محسنی بندپی دورکاری کارکنان را نیز دو دسته ادارات استانی و ملی اعلام کرد و در دستگاهی مبنای حضوری حداکثر یک سوم مطرح شود، باید خدمات ضروری ارائه شود.

مناف هاشمی معاون حمل و نقل سازمان طرح و ترافیک شهرداری تهران ثبت تخلف ٦٠ هزار خودرو در ساعت ممنوعيت تردد از طریق دوربین‌های ترددشمار در یکشنبه شب و دوشنبه صبح 2 و 3 آذرماه را اعلام کرده است.

هرچند رصد تردد در اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های مترو نشان از کاهش سفرها دارد. كاهش ٢٠٠ هزار مسافر را در روز يكشنبه ٢ آذر ماه در خطوط مترو و کاهش ۴۰۰ هزار مسافران در ناوگان اتوبوسرانی به ثبت رسیده است.

واکنش عجیب مردم به محدودیت‌های کرونایی

پیش‌تر رییس دولت از “محدودیت‌های سخت‌گیرانه” سخن گفته بود تا همه گرو‌های مشاغل به غیر از گروه یک که تامین کننده مایحتاج مردم هستند تعطیل شوند. بارها در رسانه‌ها اعلام شد که همه اصناف و بخش خصوصی به غیر از تولیدکنندگان و اداره‌های دولتی آن هم با حضور یک سوم کارمندان تعطیل خواهد بود.

حال آن‌که مشاهدات اجمالی حاکی از واکنش متفاوت شهروندان به این محدودیت‌هاست. در روز اول اعمال محدودیت‌ها و تعطیل اعلام شدن سه گروه شغلی در صبح روز شنبه اول آذرماه در اتوبان‌های سطح شهر با ترافیک سنگین خودروها مواجه بودیم. در اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو جمعیت بسیاری در زمان اوج  سفر تردد کردند و مسافران شانه به شانه در کنار هم ایستادند. خبری از صندلی خالی و علامت‌گذاری شده و رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی هم نبود. این واکنش عجیب مردم به محدودیت‌های کرونایی تا به امروز ادامه دارد.

بسیاری از شرکت‌های خصوصی که خط تولید ندارند به صورت نامحسوس فعالیت کاری خود را ادامه می‌دهند و بسیاری از مغازه‌داران با کرکره‌های نیمه باز اعلام می‌کنند که باز هستیم.

آنچه ضرورت دارد بازسازی اعتماد عمومی به اعمال محدودیت‌ها از سوی مقامات دولتی است و این ممکن نخواهد بود مگر این که نتیج عملی طرح ها و برنامه گهای تدوین شده در جامعه نمود عینی داشته باشد.

… این گزارش تکمیل می شود…

مطالب رپورتاژ