ضرورت اعتمادسازی در گردشگری آنلاین

صنعت حمل و نقل آنلاین: نشست هم‌اندیشی فعالان گردشگری الکترونیکی و سامانه‌های برخط خدمات سفر با هدف شناسایی و رفع مشکلات این حوزه به همت جامعه گردشگری الکترونیک ایران و با حضور پروانه سلحشوری نماینده مجلس و عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی رفیعی  معاون گردشگری استان تهران، سرهنگ مهدی کاکوان رییس پلیس پیشین فتا و مدیرکل ستاد ناجا، سرهنگ گودرزی معاون پلیس فتا و عضو هیات مدیره جامعه گردشگری الکترونیکی ایران، حسن انصاری رییس جامعه گردشگری الکترونیک به همراه جمعی از فعالان و مدیران سامانه­های برخط خدمات سفر دی ماه گذشته در هتل بزرگ تهران برگزار شد.

حسن انصاری رییس جامعه گردشگری الکترونیک ایران خواستار همکاری و هماهنگی بیشتر سامانه‌ها و نیز حمایت دستگاه­های مرتبط برای توسعه فعالیت‌های سامانه‌های مجازی و کمک به بهینه سازی فضای کسب و کار و نیز جلوگیری از رقابت‌های غیرحرفه­ای شد که موجب خسارت به سرمایه­ گذاران این مجموعه می­شود. وی از دستگاه‌های مرتبط خواست نسبت به کاهش بروکراسی اداری و سازمانی و نیز حمایت‌های مالی و مالیاتی و تنظیم قراردادهای استاندارد خدمات برای توسعه این بخش تاثیرگذار در اقتصاد گردشگری فعالیت و تلاش بیشتری کنند.

در این نشست سرهنگ محمد مهدی کاکوان رییس سابق پلیس فتای تهران و از مدیران ناجا گفت: صنعت گردشگری ایران باید به صنعت اول منطقه تبدیل شود. وی با اشاره به ضرورت حضور گردشگری در فضای مجازی گفت: حضور افراد متخصص از صنعت گردشگری و دارای اشراف به عرصه الکترونیک و IT موجب شده تا فضای مجازی را که لازمه فعالیت این افراد است توسعه و رونق ببخشیم. وی در این رابطه توضیحات و راهکارهایی پیرامون همکاری‌های بیشتر جامعه گردشگری الکترونیک و سازمان متولی برای ساماندهی بهتر این عرصه با همکاری پلیس فتا ارایه کرد.

سرهنگ  کاکوان با اشاره به اشتغالزایی صنعت گردشگری گفت: امیدوارم این صنعت به زودی به صنعت برتر منطقه تبدیل شود. ضرورت حضور گردشگری در فضای مجازی بیش از گذشته احساس می­شود و باید در این زمینه از تخصص افرادی که هم «آی­تی»  و هم گردشگری را می­شناسند، سود برد.

در ادامه این نشست، سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس و عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری به آمادگی مجلس و همکاری با جامعه گردشگری الکترونیک برای پیش‌بینی قوانین لازم اشاره کرد و گفت: مدتی است مجلس در خصوص روان‌سازی فعالیت‌ها در صنعت گردشگری برای رونق بخشیدن به این صنعت پویا که در بسیاری از عرصه‌ها مغفول مانده، طرح تشکیل کمیسیون ویژه را در دستور برنامه خود قرار داده است. وی گفت: ما توانستیم در برنامه ششم توسعه، سه ماده واحده برای توسعه این بخش اضافه کنیم و برای اجرایی شدن آن در کمیسیون مجلس پیگیر خواهیم بود.

سلحشوری با اشاره به اینکه توسعه گردشگری موجب حفظ میراث فرهنگی و رونق صنایع‌دستی خواهد شد گفت: با جدیت تلاش می کنیم طرح وزارتخانه شدن گردشگری هم­تراز با سایر دستگاه‌های تاثیرگذار در مجلس را به تصویب برسانیم و در این راستا با افزایش ظرفیت‌ها و جایگاه سازمان متولی گامی برای بهبود بیشتر این صنعت برداریم.

در همین راستا علی رفیعی معاون گردشگری استان تهران نیز با اشاره به مقررات فعالیت در فضای مجازی برای فعالان حوزه گردشگری گفت: استان تهران با ثبت بیش از ۶۵۰ پرونده، پرمخاطب‌ترین اداره کل برای ثبت تقاضای سامانه‌های خدمات سفر برای دریافت گواهینامه بوده است.

وی با اشاره به برخی از شرکت‌های خارجی در ایران برای ارایه خدمات فروش آنلاین بیان کرد: متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم نظارت کافی در این عرصه داشته باشیم لذا با همکاری جامعه، می‌توان در بهبود شرایط کسب و کار خدمات سفر نتایج مطلوبی را به دست آورد.

رفیعی با اعلام اینکه تاکنون از ۶۲۰ تقاضا تنها ۱۵ شرکت موفق به دریافت گواهینامه­های خود شدند گفت: ما خواستار رعایت مقررات و حفظ حقوق بین شرکت‌ها، سامانه‌ها و گردشگران هستیم و در این امر نیز باید رسیدگی بیشتری صورت بگیرد. معاون گردشگری استان تهران در ادامه گفت: استان تهران با ثبت بیش از ۶۲۰ تقاضا برای فعالیت در فضای مجازی پرمخاطب­ترین شهر در این زمینه بوده است. وی با انتقاد از نبود نظارت کافی و سیستم جامع برای فعالیت در حوزه مجازی شرکت­های ارایه دهنده خدمات سفر گفت: یک شرکت عراقی توانسته بود در ایران به فروش بلیت بپردازد و این حاکی از آن است که ما نتوانسته­ایم در این زمینه فعال باشیم.
رفیعی با اشاره به ارایه «نماد تی» برای فعالان حوزه گردشگری تاکید کرد: نباید زمینه­هایی را فراهم کنیم که رشد غیرمجازها بیش از مجازها باشد. وی با تاکید بر همکاری­های صورت گرفته با پلیس فتا گفت: ما برای ارایه گواهینامه در مرحله نخست تاییدیه پلیس فتا را می­خواهیم. رفیعی همچنین تصریح کرد: ما نگاه سهل­تری در این حوزه داریم و می­خواهیم که ایمنی مردم و جامعه در این حوزه بیشتر حفظ شود.

در ادامه این نشست حسین‌زاده دبیر جامعه گردشگری الکترونیک ایران گفت: از تفاوت­های مهم کسب و کار اینترنتی گردشگری با سایر صنوف این  است که در سامانه‌های خدمات سفر، جابه‌جایی انسان‌ها انجام می­شود در صورتی که در سایر صنوف کالا جابه­جا می کنند. بنابراین ضرورت و حساسیت‌های ویژه­ای برای اعتمادسازی وجود دارد و باید به همین جهت، سلایق و علایق خاص مردم بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

حسین‌زاده دبیر جامعه گردشگری الکترونیک ایران با توجه به استقبال سامانه‌های بزرگ برای همکاری در کارگروه خدمات رزرواسیون آنلاین بیان کرد: با حضور فعال­تر همکاران موضوعات مالیاتی، نرخ‌های غیرواقعی و رفتارهای غیرحرفه‌ای و یا رقابت‌های ناسالم و بسیاری از مسایل، احصا و از طریق دستگاه‌های مرتبط ساماندهی و اقدامات قانونی انجام خواهد شد. در ادامه این نشست هر یک از مدیران سامانه‌های بزرگ فروش آنلاین توضیحاتی پیرامون مشکلات جاری با هتل­ها، گردشگران و مالیات و خسارت‌های ناشی از نرخ‌های غیر واقعی در فضای کسب و کار اینترنتی ارایه دادند.

حسین‌زاده در ادامه یادآور شد: پس از تلاش دو ساله‌ جامعه در ابتدای دولت تدبیر، طرح اعطای نشان اطمینان گردشگری در سال ۹۲ به تایید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسید و سپس به کلیه ادارات ابلاغ شد اما پس از تشکیل پرونده بیش از ۶۰ شرکت به دلیل جابه‌جایی معاون گردشگری، این طرح به مدت دو سال متوقف شد. هر چند دوباره بر اساس دستورالعمل جدید به جریان افتاده است.

در این رابطه خزایی یکی از مدیران سامانه‌های مطرح بیان کرد: هزینه‌های قابل توجه این کسب وکار و اشتغالزایی بیش از ۵۰ نفر در هر سامانه از یک طرف و  از طرف دیگر عدم حمایت کافی از سوی دستگاه­های ذیربط و نیز عدم توجه و رعایت اصول حرفه‌ای از سوی سازمان­های تازه کار، بخش عمده­ای از مشکلات این عرصه است.

همچنین حاضران در این نشست پیشنهادات و راهکارهای مختلفی را برای در دستور کار فوری قرار گرفتن جامعه و سازمان‌های مرتبط ارایه دادند.

در ادامه افشاری یکی از مدیران سامانه‌های گردشگری گفت: وحدت و همدلی و هماهنگی بیشتر و نیز تهیه قراردادهای هماهنگ در چارچوب‌های کلی و همکاری مدیران ارشد سامانه‌های مرتبط در نرخ­گذاری و برگزاری جلسات منظم هفتگی می­ تواند تاثیر خوبی در ایجاد فضای سالم کسب و کار به وجود آورد.

حسن تقی زاده انصاری رییس هیات مدیره جامعه گردشگری الکترونیک ایران در این نشست با ارایه گزارشی از فعالیت­های جامعه گردشگری الکترونیک گفت: نرخ رقابتی از جمله مسایل سامانه­های فعال در امر خدمات سفر است.

او با اشاره به دست و پا گیر بودن مقررات هتل­ها گفت: باید با همه هتل­ها توافق­های کلی انجام بدهیم و قوانینی اتخاذ کنیم که حقوق طرفین رعایت شود.

انصاری در ادامه با اشاره به حمایت دستگاه‌های مرتبط برای توسعه فعالیت‌های سامانه‌های مجاز گفت: یک دستگاه تنها متولی این امر نیست بلکه همه باید برای توسعه فعالیت در فضای مجازی تلاش کنند.

وی همچنین به تقلیل­های مالیاتی و کاهش ارزش افزوده برای دفاتر خدمات مسافرتی اشاره کرد و گفت: سازمان امور مالیاتی با موارد قانونی می­تواند ارزش افزوده تعیین شده برای دفاتر خدمات مسافرتی و تورهای ورودی را از ۹ درصد به ۱ درصد تقلیل دهد.

در این نشست تخصصی همه مدیران حاضر در جلسه با امضای صورت جلسه‌ای متعهد به رعایت موضوعات مورد توافق برای حفظ حقوق همکاران و گردشگران شدند. همچنین تعدادی از مدیران نیز مسوولیت پذیرفتند که به بررسی و رصد روزانه بازار اینترنتی بپردازند و مشکلات و مسایل به­وجود آمده از سوی جامعه گردشگری الکترونیک را به سازمان‌های مرتبط منتقل کنند. به همین جهت، از این پس هر دو هفته یک بار جلسات سامانه‌های آنلاین خدمات سفر در محل جامعه گردشگری الکترونیک برای رفع مسایل و بهینه سازی شرایط کسب و کار برگزار می­ شود.

 

 

مطالب رپورتاژ