شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل

واکاوی کارشناسی ماهنامه از بازگشت تحریم‌های آمریکا روی صنعت حمل و نقل دریایی کشور

 

در پی خروج آمریکا از توافقنامه برجام، جریان کسب و کار و داد و ستد داخلی و بین‌المللی ایران درگیر تحولاتی شد که شیرازه امور را تحت تاثیر خود قرار داد. صعود مداوم وافسارگسیخته قیمت‌های ارز و طلا، عقب‌نشینی شرکت‌های پرقدرت بین‌المللی نظیر توتال و زیمنس از برنامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیرساختی و در نهایت ایجاد ابهامات جدی در نقل و‌ انتقالات پولی و مالی توسط بانک‌های بین‌المللی و در کنار آن بروز بحران در صنایع خودروسازی و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها از دست آوردهای نخست این خروج بود.

هم‌اکنو ن شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که به مصداق این بیت از شعر حافظ:

                                شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل

                                کجا  دانند  حال  ما  سبکباران   ساحل‌ها

در چنین حال و هوایی می‌بینیم که مقامات و مسئولان هر دو کشور ایران و آمریکا برای راه‌جوئی به روزنه‌های تدبیر و تدبر همچنان با شاخ و شانه کشیدن به یکدیگر، هیزم این آتش را انبار می‌کنند، بی آنکه برای حل موضوع فکری به کار گرفته شود. در دل این کشمکش‌ها حمل و نقل دریایی که سهم زیادی از داد و ستد ما را در برمی‌گیرد و عملا پیشانی تجارت خارجی کشورمان به شمار می‌رود، در معرض بیش‌ترین آسیب‌ها قرار گرفته است.

این روزها بحث امنیت عبور و مرور و بیمه کشتی‌های حامل نفت و کالا در کنار فشار شدید آمریکا به دیگر کشورها  برای خودداری از خرید نفت ایران از موارد مورد بحث کارشناسان و صاحب‌نظران شده است و این که چه راهکارهای قانونی برای دور زدن این تحریم‌ها می‌تواند وجود داشته باشد. از سوی دیگر اتحادیه اروپا به شدت تلاش دارد تا توافقنامه برجام حفظ شود و برای این کار حاضر شده است تا تضمین‌های لازم برای جبران خسارات احتمالی ناشی از تحریم‌های آمریکا به شرکت‌های بزرگ اروپایی طرف قرارداد ایران بدهد، ولی به نظر می‌رسد که به دلیل وابستگی این شرکت‌ها به بازار آمریکا و ساز و کارهای حقوقی حاکم بر فعالیت آنها، تضمین‌های اتحادیه اروپا چندان کارساز نباشد.

بنابراین در حال حاضر شركت‌های كشتیرانی و مالکان کشتی‌ها برای حفظ تعادل مالی و ایجاد توازن در موقعیت سختی قرار گرفته و با دشواری‌های بسیار روبرو شده‌اند. دل نگرانی آنان از كاهش میزان بهره‌وری از ناوگان‌های دریایی خود که موجب انباشت سرمایه و محدود شدن فعالیت نیروی انسانی در این بخش  می‌شود چندان هم  بیراه نیست. برای مقابله با بازگشت تحریم‌های آمریکا لازم است همه ابعاد آن توسط متخصصان و کارشناسان شناسایی شود و با ترسیم نقشه راه کارآمد و مبتنی با نظام حقوق بین‌المللی و با بکارگیری سیاست‌های اجرائی لازم، آثار تحریم‌ها را کاهش داد.

در خصوص بررسی تاثیر تحریم‌های آمریکا در حمل  و نقل دریایی گزارش اصلی شماره 365 ماهنامه را به این موضوع اختصاص دادیم و هیات کارشناسی ماهنامه با حضور کارشناسان دیگر بخش‌های حمل و نقل دریایی در نشستی که در دفتر ماهنامه صورت گرفت از زوایای مختلف به تاثیر بازگشت تحریم‌‌های آمریکا روی بخش‌های مختلف حمل و نقل دریایی پرداختند و راه‌حل‌ها و پیشنهادات خود را ارائه دادند.

در این نشست، کارشناسان ماهنامه آقایان دکتر فریبرز رئیس دانا اقتصاددان و دبیر هیات کارشناسی،کاپیتان محمدرضا روشندلی کارشناس دریایی، مهندس بهروز غروی کارشناس حمل‌ و‌ نقل، دکتر عرفان لاجوردی کارشناس حقوق بین‌الملل به همراه خانم مریم وحدت معاون اداره کشتی و (P&I) بیمه مرکزی، آقایان مهندس سید علی استیری رئیس هیئت مدیره “موسسه رده بندی آسیا، دکتر مسعود پل‌مه دبیرکل انجمن شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته، مهندس امین فیضی چکاب دبیر انجمن مهندسی دریایی و دکتر فریدون شفیعی کرجی کارشناس بیمه دریایی حضورداشتند.

شرح کامل این نشست را می‌توانید در شماره 365 ماهنامه صنعت حمل و نقل مطالعه کنید.

مطالب رپورتاژ