سهم ایران با ایجاد برند سازی و افزایش ترانزیت در منطقه

صنعت حمل و نقل آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت افزایش سهم ایران از اتحادیه اقتصادی اوراسیا با برندسازی تجاری معتبر و قدرت ترانزیتی، ضرورت در استفاده از ظرفیت حمل و نقل ترکیبی را الزامی دانست.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در انزلی بیان کرد: باید راهکارهای عملیاتی در جهت دهی به توسعه و بهبود ارتباطات اقتصادی ایران با سایر اقتصادها در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه شود.

 

 

گسترش ارتباطات در حوزه تجاری و اقتصادی

جمهوری اسلامی ایران با تصویب و ابلاغ موافقتنامه کنونی برای همکاری با اتحادیه اروپا و آسیا گام اولیه و اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در همه حوزه‌های تجاری و اقتصادی با اعضای این اتحادیه برداشته است.  این تشکل اقتصادی و منطقه‌ای فرصت بی نظیری برای کشور به وجود آورده است. آسیای مرکزی و قفقاز و عمده کشورهای عضو اوراسیا به مثابه بخشی از حوزه تمدنی ایران هستند.

این موضوع فراتر از معادلات مربوط به واحدهای ملی و مرزهای جغرافیایی و سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ژئوپولیتیکی برخوردار است. تلاش مضاعف در بازارهای هدف و اعتمادسازی در جامعه مصرف و جامعه تولیدکننده از الزامات است و باید بتوانیم به یک بازار پایدار دست یابیم.

 

 

استفاده از ظرفیت های حمل و نقل ترکیبی

با برخورداری از قدرت لجستیک همواره با استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل ترکیبی در تداوم رساندن کالاها به بازارهای مقصد هم به صورت هدفمند در تدارکات صادراتی و هم در بحث ترانزیت که فرصت‌های بیشماری در کشور وجود دارد باشیم. ایران با ایجاد برندهای تجاری معتبر و قدرت ترانزیتی باید بتواند سهم خود را در منطقه به ویژه با استفاده از مزیت‌های مناطق آزاد افزایش دهد.

عضویت در اتحادیه راه آهن های کشورهای آسیایی

در مناطق حاشیه دریای خزر مزیت‌هایی همچون قرار گرفتن در کنار دریا و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال-جنوب وجود دارد و با توجه به تعاملات فی مابین بنادر دریای خزر و از همه مهمتر الحاق راه آهن جمهوری اسلامی ایران و عضویت در اتحادیه، راه‌آهن کشورهای آسیایی است.

 

 

چشم انداز ۵۰ تن ترانزیت در منطقه

تعاملات چهارجانبه یا ۵ جانبه راه‌آهن با همدیگر و مبادلات بندری این فرصت را به وجود آورده که ما بتوانیم هجمه ترانزیتی را که در منطقه خزر می‌تواند به کشورهای آسیای میانه حاشیه دریای خزر و ترکیه و اروپا را از یک سمت به سمت دیگر که در این سال‌ها ۱۰ میلیون تن بوده به سرعت حداقل ۵۰ میلیون تن ترانزیت در این منطقه افزایش دهیم.

توسعه زیرساخت، افزایش ظرفیت ریلی

برای ما در وزارت راه و شهرسازی الزاماتی داشته که برای این هدف گذاری سه کار موازی رو دنبال کنیم. توسعه زیرساخت‌ها یکی از این هدفگذاری ها است.
گسترش ظرفیت ریلی در بخش‌های شرقی و غربی و شمالی و جنوبی از دیگر اهداف است. امروز هم در پیشبرد برنامه اتصال چابهار و همچنین راه‌آهن قزوین -رشت به آستارا و همچنین به بندر انزلی هستیم. امیدواریم در زمان بندی مشخص شده به این اهداف دست یابیم.

تسریع در حرکت کالا

در تلاشیم چه در دریا، هوا و در خشکی حرکت کالا و خدمات تجاری را با یک منطق، شیوه و با یک الگوی واحدی انجام دهیم تا بدون توقف از این مسیرها را برای جابجایی کالا و خدمات استفاده شده و سهم ایران از اقتصاد بین المللی افزایش یابد. وزیر بعد از حضور در مراسم افتتاحیه این همایش و سخنرانی، با حضور در اسکله از روند فعالیت ها در این مجموعه دیدن کرد.

وی همچنین روند انجام کنارگذر انزلی به طول 16 کیلومتر و عرض حدود 25 متر را مورد بازدید قرار داد و با اشاره به متوسط پیشرفت فیزیکی 55 درصدی بر تسریع در انجام این پروژه به منظور تسهیل دسترسی مردم تاکید کرد. همچنین از عملیات زیرسازی پروژه راه آهن رشت – کاسپین –  انزلی بازدید کرد .

 

 

۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی قطعه اول

سرپرست حوزه راه سازی گیلان در این زمینه طی گزارشی از روند اجرای پروژه گفت: قطعه اول به طول 36 کیلومتر بیش از ٧٠ درصد پیشرفت فزیکی دارد . قطعه اول به طول 36 کیلومتر بیش از ٧٠ درصد پیشرفت فزیکی دارد . محمد پردل نژاد بیان کرد: در قطعه دوم به طول ١٨ کیلومتر حدود 31 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
از مجموع ٣٦ کیلومتر ٣ کیلومتر ریل گذاری شده چهار کیلومتر آماده روسازی است و عملیات زیرسازی آن به پایان رسیده و بقیه طبق زمانبندی طرح ادامه یافته و انجام می شود.

مطالب رپورتاژ