خودروسازی ایران مظهر آلودگی هوا و تحقیر ملی

میزگرد شماره 360

 بررسی اثرات حذف تولیدخودروهای آلاینده درکاهش آلودگی هوا در نشست کارشناسی ماهنامه صنعت حمل و نقل

 

       اگر در کشورهای پیشرفته صنعت خودروسازی، تجلی توانمندی و تکنولوژی بالا به شمار می­رود، این صنعت، اما در کشور ما خود را به صورت نماد ناکارآمدی مدیریت در همه بخش­ها نشان می­دهد. از تعداد کشته­ های فاجعه آمیز تصادفات در جاده ­های کشور گرفته تا ترافیک سنگین کلانشهرها و در نهایت آلودگی غیرقابل تحمل هوا، همه نشان از بی­ مسوولیتی­ های مطلق مدیران و برنامه ­ریزان کشور دارد. تعطیلی ­های مداوم و اغلب چند روزه مدارس در کنار به خطر افتادن سلامتی شهروندان به ­ویژه افراد سالمند و کسانی که ناراحتی ­های قلبی دارند، هزینه ­هایی نیست که بتوان به راحتی آن­ها راجبران کرد.

در حالی که ظاهرا تصمیم گرفته شده است که بیش از 15مدل خودرو به دلیل آلایندگی از خط تولید خارج شود، متقابلا روشن نیست که آیا تولید خودروهای جایگزین می­تواند در کاهش آلودگی موثر افتد یا نه؟ به نظرمی­رسد تا هنگامی که سیاست­ های منجمد در تدبیر امور- چون چهل سال گذشته که کشور را در جامعه جهانی به گوشه انزوا رانده است- ادامه یابد در بر همین پاشنه خواهد چرخید و مردمان کلانشهرهای ما همچنان آرام آرام به سوی مرگ خاموش پیش خواهند رفت.

در این شماره، از رده خارج شدن تولید شماری از خودروهای آلاینده، موضوع بحث هیات کارشناسی ماهنامه قرار گرفته است.

هر چند تلاش بسیار صورت گرفت تا نمایندگان کارخانجات خودروسازی برای ارایه دیدگاه­ های خود در جلسه حضور داشته باشند، ولی پاسخ مثبتی دریافت نشد و به نظر می­رسد که قرار است مدیران صنعت خودروسازی ما همچنان چراغ خاموش به کار خود ادامه دهند و در مقابل سوالات کارشناسان ماهنامه صنعت حمل و نقل پاسخگو نباشند.

در جلسه این شماره ماهنامه دکتر فریبرز رییس دانا اقتصاددان و دبیر هیات کارشناسی، دکتر عرفان لاجوردی، مهندس محمدرضا کامیاب، مهندس علی اکبرعادلی و دکتر عباس حاج ابراهیمی از دیگر کارشناسان ماهنامه دیدگاه­ های خود را در رابطه با موضوع مهم  وضعیت صنعت خودروسازی در ایران و ارتباط مستقیم آن با میزان آلایندگی هوا مطرح کردند. در پایان میزگرد دکتر فریبرز رییس دانا با جمع بندی نظرات مختلف کارشناسان به نتایج مهمی رسیده است که تامل برانگیز است…

ادامه مطلب میزگرد را در شماره 360 ماهنامه صنعت حمل و نقل دنبال کنید

مطالب رپورتاژ