ترانزیت؛ بازار سودآوری کشورهاست

 

الزام افزایش تعرفه های سازمان بنادر نسبت به تورم
به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین: تاثیرات منفی ویروس کرونا تمهیداتی از سوی اکثر کشورها در طیف حمل و نقل با کشتی و اقداماتی نظیر قرنطینه خدمه و کشتی‌ها را در پی داشته است. بنابراین با بروز شرایط اخیر، شاهد افزایش بیکاری در بین شرکت‌های کشتیرانی و کاهش واردات و صادرات کالاها از طریق بنادر کوچک و بزرگ بوده‌ایم.
برای بنگاه‌های اقتصادی همانند شرکت تعاونی مبشر نورودریا که براساس سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی فعالیت می‌نماید کارمندان بسیاری دارد، کاهش حجم فعالیت در بنادر موجب کاهش درآمد این شرکت و عدم افزایش تعرفه‌های سازمان بنادر نسبت به تورم، این شرکت را متضرر کرده است. برای رفع مشکلات اقتصادی باید تلاش مضاعف در راستای جذب بیشتر ترانزیت انجام شود و از این بازار سودآور، بهره بیشتری برد. در همین خصوص خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین گفتگویی با حمید شهسواری داشته است.
جایگاه شرکت خدمات دریایی و بندری مبشر نور دریا در مقایسه با سایر پورت اپراتورهای بندری را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟ حجم سرمایه‌گذاری و برنامه‌های توسعه‌ای این مجموعه را در بنادرکشور تشریح نمایید؟
شرکت‌های کارگزار بندری در اسکله شهید رجائی، همه دارای تخصص و تجربیات لازم می‌باشند، امّا در این بین شرکت مبشر نور دریا نظر به سابقه زیاد و فعالیت طولانی در اسکله از جمله تخلیه و بارگیری کشتی‌های فله و کانتینری، بارشماری، تالی نویسی، بارچینی و تنظیم نقشه بارچینی کشتی و تسویه اسنادی شناورهای کانتینری، سوپروایزری عملیات تخلیه و بارگیری شناورهای کانتینری علاوه بر ترمینال‌داری و انبارداری تجربه‌ای مضاعف دارد، به عبارتی هم تجربه عملیات کشتی و شناور و هم تجربه عملیات پشتیبانی و ترمینال داری را دارد. مجموعه کارکنان این شرکت همگی دارای تخصص لازم می‌باشند. این شرکت در سال 1396 بعنوان ترمینال اپراتور نمونه کشور شناخته شد و تاکنون چندین بار بعنوان شرکت برتر در حوزه ایمنی و HSE بنادر هرمزگان شناخته شده است، با احداث دو ترمینال کانتینری در بندر شهید رجائی و تجهیزات کامل ویژه کانتینر و حمل کانتینر و انبار مسقف و موارد دیگر به ارزش روز، تاکنون بیش از 280 میلیارد تومان در اسکله شهید رجائی سرمایه‌گذاری نموده و برنامه‌های زیادی جهت سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌ها در بنادر کشور داریم.
باتوجه به ضرورت‌های بکارگیری تجهیزات استراتژیک بندری، چه برنامه‌هایی برای بکارگیری تجهیزات به روز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تدارک دیده‌اید‌؟
این شرکت هم اکنون تجهیزات لازم و نرم افزار کانتینری جامعی را در اختیار دارد که در صورت نیاز آنرا تکمیل یا اضافه خواهد کرد، در این زمینه هیچگونه مشکلی وجود ندارد‌.
با توجه به تجربیات فنی و اجرایی نهادینه شده درمجموعه مبشر نور دریا به نظر می‌رسد حضور مبشر در بازارهای خارجی و بنادر بین‌‌الملل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بتواند ظرفیت‌های تازه‌ای ایجاد نماید. آیا مطالعات اقتصادی در این زمینه انجام شده و برنامه مشخصی را تدارک دیده‌اید؟

بازارهای بین‌المللی در حال حاضر بدلیل بیماری کووید 19 و کاهش رشد اقتصادی دارای رکود می‌باشند و کوچک شده‌اند، ما روی مارکت های کشورهای مختلف و مناطق گوناگون جهان مطالعه کرده‌ایم امّا برای اینکه به این بیزینس وارد شویم نیاز به رفع شدن چند مانع می‌باشد. آمادگی لازم برای حضور در بازارهای مختلف جهانی همراه با اطلاعات کافی جهت جلوگیری از زیان و از دست دادن سرمایه وجود دارد.
تحریم‌های اعمال شده درعملکرد بندری شرکت مبشر و طرح‌های توسعه‌ای آن به ویژه درخصوص مشارکت‌ها با شرکت‌های خارجی چه تاثیری داشته است؟
برای بنگاه های اقتصادی مانند ما که براساس سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی فعالیت می‌نمائیم تعداد کارکنانمان زیاد می‌باشد. بخاطر کم شدن حجم فعالیت در بنادر و در نتیجه کاهش درآمد و عدم افزایش تعرفه‌های سازمان بنادر نسبت به تورم، متضرر شده‌ایم. در حوزه بنادر و کالای کانتینری و غیر نفتی اسکله شهید رجائی بندر مقصد می باشد و تقریبا مقصد تمام کانتینرهای وارداتی و ترانزیتی است. در اینجا بنظرم باید سهم کمتری برای خارجی‌ها قائل شویم و بگونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تمام منفعت آن به ایرانی‌ها و شرکت‌های داخلی برسد چون مقصد دریایی کالا می‌باشیم‌. باید تلاشمان را برای جذب بیشتر ترانزیت انجام دهیم و از این بازار سودآور، بهره بیشتری ببریم.
مشارکت آن مجموعه در طرح‌های توسعه بندری که نقش محوری درتوسعه محور شرق دارد چیست؟
با بالارفتن ظرفیت بنادر و توسعه بندری، نقش مجموعه ما و دیگر مجموعه‌های کارگزار بندری که تجربه و مهارت کافی را دارند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند‌، این شرکت هم گام با توسعه بنادر‌، برنامه‌های گسترده‌ای به شکل سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های لازم را دارد که امیدواریم به مرحله اجرا برسد‌.

در خصوص رسوب کالا در بنادر با چه چالش‌هایی روبه رو هستید و چشم انداز خدمات بندری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عملا سال‌هاست ما با رسوب کالا در بنادر مواجه نیستیم و این معضل گریبان‌گیر بندر شهید رجائی نیست. متوسط ماندگاری کالا در بندر شهید رجائی زیر یکماه است در حالیکه در سابق، مثلا از سال 1388 قبل از زمان توسعه بندر شهید رجائی و ورود بخش خصوصی، متوسط ماندگاری کالا و کانتینر در بندر بیش از 4 ماه بود، با امکانات کم و فضای محدود بندر قفل شده بود اما امروزه متوسط ماندگاری زیر یکماه است و با ظرفیتی کمتر از ظرفیت بندر کار می‌شود . خدمات بندری و تخلیه و بارگیری امروزه خود یک رشته علمی و تخصصی است که با آمدن تکنیک‌های جدید و ماشین آلات متنوع و نرم افزارهای دقیق‌تری در این زمینه ساخته می‌شود، نسبت به گذشته اکنون بنادر ایران خیلی مجهز می‌باشند و مدت زمان تخلیه و بارگیری کشتی در بنادر ایران بسیار کوتاه شده است، حجم سرمایه‌گذاری بسیار بالا بوده است و توان بنادر ایران خیلی افزایش یافته، در زمینه نوبت‌دهی شناورها، اسنادی و فرآیند کانتینر و امور گمرکی و تقریبا همه امور، الکترونیکی شده است. اکنون دغدغه صاحبان کالا برای ترخیص کالایشان و حمل تا مقصد بسیار کم است و مانند گذشته نیست و روز به روز با آمدن فناوری‌های نوین بهتر خواهد شد.

مطالب رپورتاژ