بیم و امید سهامداران خرد در بازار سرمایه

هفته‌ای که گذشت با وجود انتشار خبرهای خوب، سهام‌داران بازار سرمایه با بیم و امید سهام‌داری کردند. با قطعی شدن پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جذابیت سرمایه گذاری در بازارهای موازی بازار سهام کاسته شد، کاهش تدریجی قیمت دلار و سکه این امید را ایجاد کرد که بازار سهام به تدریج با ورود نقدینگی تقویت شده و شاخ بورس بیش از پیش صعودی شود.

شاخص بورس با ۱۰ هزار واحد رشد، روز چهارشنبه ۵ آذر به ۱/۳۶۷ میلیون رسید  و ۳۱۰ میلیارد تومان توسط افراد حقیقی وارد بازار سرمایه شد که گروه فلزات اساسی میزبان دریافت بیشترین پول بودند.  بازار حالا در انتظار چند خبر خوب دیگر است که می‌تواند به ورود بیشتر نقدینگی به این بازار و عمق بخشیدن آن کمک کند.

با اثربخشی محدودیت‌هایی که به سبب همه گیری کرونا در شهرهای ایران ایجاد شده است تا زنجیره شیوع بیماری را قطع کند، انتشار خبر مشارکت ایران با روسیه برای تولید واکسن کرونا و همچنین اعلام وصول شدن طرح مجمع سهامداران حقیقی در مجلس شورای اسلامی از رویدادهای مهمی است که می‌تواند سهام‌داران را امیدوار کند رویکرد تازه‌ و با اطمینانی به بازار سرمایه داشته باشند.

بیشتر بخوانید

آیا عقب ماندگی بورس جبران می‌شود؟

به باور تحلیلگران بازار سرمایه، علایم تحریک ورود نقدینگی به بازار سرمایه جدی است و حکایت از  آن دارد که پول‌های تازه و قابل توجهی در حال بازگشت به بورس هستند.

به نظر می‌رسد چنانچه دولت و مجلس طرح وضع مالیات به بازارهای موازی از جمله مسکن و سکه را به جریان بیاندازند، جذابیت‌های دلالی و سفته بازی در این بازارها کاهش می‌یابد و نقدینگی به مکان حقیقی خود یعنی همان بازار سرمایه که کوچ می‌کند. 

یکی از نگرانی‌های سهام‌داران، رفتارهای ناصواب برخی شرکت‌های حقوقی است که با ایجاد صف‌های فروش برای سود بیشتر تنش‌هایی را به بازار وارد می‌کنند که می‌تواند تلاش برای ترمیم اعتماد عمومی به بازار سرمایه را خدشه دار کند. 

نقدینگی شرکت‌های حقوقی‌ها هرچند زیاد است و در تنظیم مناسبات حرفه‌ای در بازار نقش مهمی ایفا می‌کنند،  منتهی از جنبه انگیزه سود وارد بازار می‌شوند و  عملکرد دستوراتی از سوی دولت دارند،‌ با این وجود، رفتار سرمایه‌گذار حقیقی قوی‌ترین علامت برای بازار سرمایه خواهد بود و خوشبختانه در روزهای اخیر سهام گداران خرد میدان‌دار بازار سرمایه شده‌اند.

بورس
ورود نقدینگی سهامداران حقیقی در هفته منتهی به ۵ آذر نشانه‌های قوی برای عمق بخشیدن به بازار سرمایه است.

مطالب رپورتاژ