برگزاری اولین همایش فعالان حمل‌و‌نقل هوشمند

صنعت حمل و نقل آنلاین: مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل راهکاری جامع و یکپارچه بوده که در راستای توسعه خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا در حوزه حمل و نقل ارایه می‌شود. بهره‌گیری از این سامانه توسط سازمان‌ها سبب مدیریت بهینه وسایل نقلیه می‌شود. در این سامانه هر وسیله نقلیه به یک سخت‌افزار ردیابی مجهز شده و با به کارگیری این سخت‌افزار علاوه بر دریافت اطلاعات مکانی خودرو از طریق ماهواره‌های جی‌.پی.‌اس سایر اطلاعات قابل دریافت ناوگان مثل میزان سوخت، مسافت طی شده، وزن بار، دمای محفظه حمل بار، دور موتور و سرعت لحظه‌ای به‌وسیله حسگرهای نصب شده روی خودرو یا از طریق کامپیوتر خودرو دریافت و گردآوری و با استفاده از شبکه جی.اس.ام به نرم‌افزار مرکزی ارسال می‌شود. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل مبتنی بر ردیابی به کمک فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات و شبکه دیتا است و با بهره‌گیری از این سیستم می‌توان تمامی پارامترهای کارکرد ناوگان حمل و نقل را به صورت خودکار جمع‌آوری و تحلیل کرد.

 

اولین همایش فعالان حمل و نقل هوشمند به میزبانی ایرانسل و با همکاری فدراسیون حمل و نقل و لجستیک روز دوشنبه 17 تیرماه 98 و با استقبال چشمگیر مدیران شرکت‌های حمل و نقل، شرکت‌های خودروساز و شرکت‌های دانش‌بنیان در سالن همایش‌های شرکت ایرانسل برگزار شد.

در ابتدای همایش دکتر رضا آرمان‌پور مدیر راهکارهای راهبردی ایرانسل، با اشاره به اینکه امیدوار است برگزاری این‌گونه همایش‌ها منجر به هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل شود گفت: شرکت ایرانسل به‌عنوان یکی از اپراتورهای مخابراتی کشور با ارایه راهکارهایی سازمانی و دیجیتال به دنبال مدیریت نوین ارتباطات برای کسب و کارها است. تمرکز اصلی روی خدمات سازمانی همگام با فناوری‌های روز دنیاست تا اثربخش و مقرون به صرفه باشد.

او افزود: سیستم‌های حمل و نقل هوشمند از جمله مدیریت ناوگان ایرانسل با بکارگیری مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بر پایه فناوری ارتباطات و اطلاعات این امکان را فراهم کرده است که بخش‌های مختلف مدیریت ناوگان و مدیریت حمل و نقل باهم به صورت یکپارچه تعامل داشته باشند و این فناوری بر پایه تحلیل اطلاعات از بستر شبکه‌های ارتباطی  و مخابراتی ایرانسل به صورت یکپارچه صورت می‌گیرد.

سخنران بعدی همایش دکتر موسوی، جانشین دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته بود که با اشاره به اینکه اگر در کشور دو گزینه مهم که در بخش زیرساخت کشور باعث توسعه می‌شوند را نام ببریم یکی زیرساخت حمل و نقل است و دیگری ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در این همایش این دو زیرساخت حیاتی کنار هم هستند و این نشان‌دهنده آن است که این دو زیرساخت چقدر برای توسعه پایدار کشور ضروری و مهم هستند.

او گفت: ایران به دلیل قرار گرفتن در کریدورهای بین‌المللی هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی در حوزه حمل و نقل ویژگی‌های برجسته‌ای دارد و همین باعث می شود به این موضوع از منظر راهبردی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. به همین علت معاون توسعه فناوری به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد و ستادهای مختلفی در این معاونت فعالیت دارند و به خاطر اهمیت موضوع در معاونت تصمیم گرفته شد تا همه ستادهایی که از قبل بودند تجمیع شوند و زیر نطر ستادی به‌نام ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته فعالت خودشان را ادامه دهند.

در ادامه همایش مهندس خدامرادی مدیر بخش هوشمند حمل و نقل به تعریف سیستم ITS پرداخت و گفت: در بیشتر کشورهای پیشرفته وزارتخانه حمل و نقل وجود دارد و به‌صورت یکپارچه کارها انجام می‌شود ضمن اینکه در این کشورها سازمان رگولاتوری وجود دارد و برای بخش سند راهبردی تدوین شده دارند اما در ایران وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلفی در زمینه حمل و نقل فعالیت می‌کنند و آن یکپارچگی لازم را در اجرای برنامه‌ها ندارند که همین امر باعث شده در بسیاری از کارها بین این سازمان‌ها تداخل کاری پیش بیاید و برنامه‌هایی که تدوین شده‌اند به صورت کامل اجرایی نشوند.

مهندس محمد عیقرلو دبیر فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در ادامه همایش با اشاره به اینکه مخاطب اصلی سیستم‌های هوشمند در حوزه حمل و نقل صاحبان شرکت‌های حمل و نقلی هستند گفت: امیدوارم این‌گونه برنامه‌ها با همکاری تشکل‌های کارفرمایی فعال در حوزه حمل و نقل تداوم پیدا کند. متاسفانه به بخش خصوصی به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی در حوزه حمل و نقل در بخش هوشمندسازی هیچ توجهی نشده است و نظرات کارشناسی و نیازهای آنها مورد توجه قرار نگرفته است و تشکل‌هایی مانند فدراسیون حمل و نقل و لجستیک با 12 تشکل عضو یکی از اصلی‌ترین و کارشناسی‌ترین تشکل‌های موجود در این حوزه است که امید داریم نظرات تخصصی و کارشناسی ما در ادامه کار مورد توجه قرار بگیرد.

او گفت: در برنامه پنجم توسعه که قرار بود دستگاه‌های دولتی کاهش پیدا کند یکی از آرزوهای ما این بود که وزارت ترابری و ارتباطات شکل بگیرد وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت و همچنان انتظار داریم اگر وزارتخانه‌هایی قرار است ادغام شوند یا وزارتخانه جدیدی شکل بگیرد وزارت راه و ارتباطات باهم ادغام شوند.

عیقرلو ادامه داد: حمل و نقل 4 حوزه‌ای که نام برده شد نیست و ما حمل و نقل لوله‌ای داریم که مغفول مانده است و ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورها در این زمینه است و در بسیاری از مواقع این نوع حمل و نقل به صرفه‌تر از حمل و نقل جاده‌ای است. همچنین نقش ترانزیت در حمل و نقل بسیار پراهمیت است و در اقتصاد کشور نقش مهمی دارد و متاسفانه در برنامه‌هایی که ارایه می شود حمل و نقل ترکیبی دیده نشده است.

مطالب رپورتاژ