ایران چهار راه ترانزیتی اتصال آسیا به اروپا است

صنعت حمل و نقل آنلاین: رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران خبر از ظرفیت های منطقه اوراسیا داد و ایران را یک منطقه تأثیرگذار در اقتصاد جهانی دانست. ایران چهار راه ترانزیتی اتصال آسیا به اروپا است.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل یحیی رحیم صفوی در همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در انزلی اشاره به ساختار قدرت در نظام بین الملل در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و ژئو استراتژیک کرد و در ادامه بیان کرد: هم اکنون در دهه دوم قرن بیست و یکم ساختار قدرت در جهان آرام آرام به سمت نظم جدیدی در حرکت است.

افول قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آمریکا از درون سرزمین خود آنها تا بیرون این سرزمین در مقیاس جهانی قطعی است. آمریکا دیگر تنها ابرقدرت جهان نیست بلکه یک قدرت در کنار سایر قدرت‌های نوظهور جهان است. شکست هژمونی آمریکا، کاهش تأثیرگذاری تحریم‌ها و سایر ابزارهای اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای برای اعمال فشار حداکثری علیه دولت‌ها و ملت‌های مستقل و غیر همسو مثل ایران، روسیه و چین و برخی در دیگر کشورها ظاهر شده است.

امروز شاهد پیدایش قدرت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و امنیتی جدید در مقیاس منطقه‌ای در قاره اقیانوسیه و آسیا هستیم.
اهمیت انرژی‌های فسیلی نفت با امنیت انتقال آن، وجود انرژی جهان در حوزه ژاپن در دریای خزر تا خلیج فارس و اهمیت انتقال آن، منطقه اوراسیا را تبدیل به یک منطقه تأثیرگذار در اقتصاد جهانی کرده است.
مسیرهای امن غیرقابل کنترل توسط رژیم ایالات متحده آمریکا و تسلطی که آمریکایی‌ها با قدرت بحری خود در اقیانوس‌های آرام و اقیانوس اطلس دارند اتحادیه اقتصادی اوراسیا رابط پیوندهای خارج از این منطقه را برای ما تبدیل کرده است.

سران دولت‌ها، خبرگان تجارت جهانی خصوصاً در بخش حمل و نقل و اندیشمندان علوم اقتصاد سیاسی کشورهای عضو با تفاهم با یکدیگر نسبت به راهبردهای دولت‌های دشمن و رقیب و ضرورت اتخاذ راهبرد اقتصادی و سیاسی متناسب با نیازهای مشترک می‌توانند تأثیرگذار باشند.
داشتن ظرفیت‌های عظیم و متنوع استراتژیکی و امنیتی و داشتن شبکه حمل و نقل ریلی، دریایی و زمینی و وجود مناطق آزاد در کشورهای عضو می‌توانند این اتحادیه را تبدیل به یک اتحادیه همه جانبه درون قاره‌ای و فرا قاره‌ ای کنند.

موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی غیرقابل جایگزین جمهوری اسلامی در دنیا کم نظیر است. 

ایران به عنوان یک چهار راه ترانزیتی محور می‌تواند محورهای چین، قزاقستان، آسیای مرکزی و خاورمیانه را به مدیترانه و اروپا وصل کند. ترانزیت کالا ایران به روسیه و اروپا دیگر محور اقتصادی که در پیوند با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند مورد توجه قرار می‌گیرد.
دولت‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بخش‌های خصوصی و مناطق آزاد اروپا با تعامل با سازمان همکاری شانگهای چین، تبادل تجاری ایران به آن را افزایش دهند.
در حال حاضر کشورهای دیگر به شانگهای ۱۵ میلیارد دلار حجم مبادلات کالا دارند.
در حالی که روابط تجاری ایران در اتحادیه اوراسیا در حال حاضر یک میلیارد دلار طی دو سال گذشته بوده اما این دو اتحادیه می‌توانند روابط اقتصادی و سیاسی خوبی برگزار کنند.
ظرفیت‌های عظیم جمعیتی چند میلیاردی با وسعت سرزمینی و فضای بیش از ۴۰۰ میلیون نفر منابع و ذخایر فلزی و انرژی و تکنولوژی و توان فضایی و ماهواره‌های قدرت شبکه‌های حمل و نقل ریلی دریایی و سرزمینی و قدرت نظامی شبکه‌های اطلاع‌رسانی، داشتن روابط و زمینه‌های تمدن و فرهنگ شرقی از مهم‌ترین مزیت‌ها است.
ساختار جدید قدرت شرقی یا قدرت جهانی آسیایی بر مبنای فرهنگ، اقتصاد و جمعیت در قرن بیست و یکم پایه گذاری شده است.
ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌توانند یک نقش اصلی در این رابطه را برای یک قدرت اصلی و آسیایی کارگزاری کنند.

مطالب رپورتاژ