دبیرکمیته ملی اسکان بشر ملل جمهوری اسلامی ایران از قدیمی‌ترین اعضای برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد است

ایران قدیمی‌ترین اعضای برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد

صنعت حمل و نقل آنلاین: مشاور وزیر راه و شهرسازی، دبیرکمیته ملی اسکان بشر ملل جمهوری اسلامی ایران از قدیمی‌ترین اعضای برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد است و در همین خصوص در جریان انتخابات شورای اجرایی هبیتات در ماه‌های اخیر ایران به عنوان رئیس این شورا به مدت یک سال انتخاب شد.

ایران قدیمی‌ترین اعضای برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد

محمد مهدی مظاهری با اشاره به روز ملی اسکان بشر و همچنین تقارن این روز با هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد، بیان کرد: ایران یکی از قدیمی‌ترین اعضای برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد است.

وی افزود: خوشبختانه در همین خصوص در جریان انتخابات شورای اجرایی هبیتات در ماه‌های اخیر، ایران به عنوان رئیس این شورا به مدت یک سال انتخاب شد.

مظاهری گفت: این انتخاب ظرفیت بزرگی است که پیش روی ایران قرار دارد و امیدواریم سطح فعالیت‌ها و ارتباطات کشورمان با هبیتات تا حد امکان در برنامه‌های جدیدی که مدنظر داریم، ارتقا پیدا کند.

ارتقاء جایگاه آسیا در هبیتات

دبیر کمیته ملی اسکان بشر ملل جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: خوشبختانه ساختار کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران در حوزه وزیر راه و شهرسازی قرار دارد که این موضوع به ظرفیت‌های موجود پیش رو و ارتقاء جایگاه آسیا در هبیتات که به دنبال آن هستیم کمک زیادی خواهد کرد.

وی افزود: در همین راستا امروز اولین ارتباط کاری در دوره جدید بین مقام عالی وزارت و خانم میمونا محد شریف، مدیر اجرایی هبیتات برگزار شد. در این جلسه مطالب خوبی بین طرفین ردوبدل شد که امیدواریم در آینده ثمرات آن را شاهد باشیم.

سابقه طولانی ایران در عضویت هبیتات

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌امروز با توجه به سابقه طولانی ایران در عضویت هبیتات، با پیام دبیرکل سازمان ملل متحد و با حضور معاون دبیرکل سازمان ملل و مدیر اجرایی هبیتات، مقام عالی وزارت، معاون رئیس‌جمهور در امور خانواده و جمعی از اساتید دانشگاهی داخلی و خارجی، یک نشست ویدئویی را برای بزرگداشت روز ملی اسکان بشر برگزار خواهیم کرد.

مظاهری گفت: در همین زمینه امیدواریم در آینده این امکان فراهم شود تا نشستی با وزاری مسکن و شهرسازی کشورهای مختلف حداقل در سطح منطقه و آسیا، همراه با شهرداران، معاونان رئیس‌جمهور در بحث خانواده در ایران برگزار شود.

وی تصریح کرد: همچنین بنا داریم پروژه‌های تمام نشده یا نیمه‌تمام که قبلا زحمت کشیده شده زمان‌مند شوند تا در یک فرصت معین در زمان ریاست ایران در این شورا به سرانجام رسیده و نهایی شوند.

برنامه‌هایی برای ایجاد منابع مالی

دبیرکمیته ملی اسکان بشر ملل جمهوری اسلامی ایران افزود:‌ درحوزه منابع اقتصادی در بحث توسعه‌ای، برنامه‌هایی برای ایجاد منابع مالی وجود دارد تا بتوانیم از بنگاه‌های اقتصادی مثل NGOها و حمایت دولت‌های مختلف برای ورود بخش خصوصی در زمینه توسعه شهری استفاده و در این زمینه همکاری کنیم.

مظاهری در پایان گفت: توسعه تفاهمنامه‌ها با مبنای پژوهشی، علمی و دانشگاهی با توجه به وضعیت کرونا به شکل مجازی با توجه به شیوع ویروس کرونا باید گسترش پیدا کند.

در فعالیت‌های شهری و بین‌شهری حضور دولت‌های محلی و مشارکت آن‌ها در این مساله اهمیت زیادی دارد و می‌توان به این شکل از این موضوع به عنوان یک بازوی اجرایی برای هبیتات استفاده کرد.

مطالب رپورتاژ