مسیر ریلی خواف-هرات

احداث خط آهن بین‌المللی ایران (خواف-هرات) به پایان رسید

صنعت حمل و نقل آنلاین: برای ایجاد مقدماتی در خصوص نحوه برگزاری مراسم بهره‌برداری با حضور مقامات دوکشور مذاکراتی صورت گرفت.

بهره برداری آزمایشی یا تست خط از مسیر خط آهن خواف-هرات هفته گذشته صورت گرفت تا برای بهره برداری رسمی از این مسیر در خصوص موارد مرزی و گمرکی و موارد مربوط به تشریفات خطوط مرزی تعاملاتی صورت گیرد و از سوی دیگر اگر خط نیاز به اصلاحات داشت در مدت زمان کوتاه تا روز افتتاح اصلاحات انجام شود.

 در این عبور آزمایشی500 تن بار سیمان توسط قطار باری به صورت واقعی به مقصد روزنک داخل خاک افغانستان شد و قطار مسافربری برای تست خط و تعیین سرعت نیز وارد که در این قطار مسافری، مسئولین و کارشناسان راه آهن ج.ا.ا و شرکت ساخت حضور داشتند که وارد ایستگاه روزنک شدند و مسئولین راه آهن افغانستان در روزنک به استقبال آن‌ها آمده بودند.

خیراله خادمی در گفتگو با خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین در خصوص احداث مسیر ریلی خواف-هرات که یکی از برنامه های توسعه شبکه ریلی کشور بوده بیان کرد: از برنامه های اصلی وزارت راه و شهرسازی، احداث مسیر ریلی خواف-هرات است.

در کنار توسعه خطوط در داخل کشور می بایست مراکز استان‌ها به شبکه ریلی اتصال پیدا کنند.

در 3 تا 4 سال گذشته 5 شبکه ریلی به مراکز استان ها اتصال پیدا کرد و در سال‌های آینده نیز توسعه این خطوط ریلی ادامه دارد.

توسعه خطوط ریلی بین المللی و اتصال خاک ایران به شبکه ریلی کشورهای همسایه

یکی از برنامه های اساسی ما توسعه و اتصال شبکه ریلی به کشورهای همسایه است که در طرح‌ها و برنامه‌های آینده شرکت ساخت است.

اتصال خط آهن ایران به افغانستان

خادمی با اشاره به اولین طرح و برنامه احداث شبکه ریلی بین المللی تصریح کرد: اولین برنامه آن بود که کشور افغانستان را به شبکه ریلی وصل کنیم که کار این خط به اتمام رسیده و به بهره‌برداری می‌رسد. بهره‌برداری آزمایشی از این پروژه نیز انجام شده است.

اتصال خط آهن ایران به عراق

از برنامه‌های مهم شرکت ساخت، توسعه خطوط ریلی و اتصال آن به کشور عراق است یعنی از شلمچه به بصره و از کرمانشاه به سمت خسروی و سپس به خاک عراق و همچنین اتصال کریدور شمال به جنوب و اتصال رشت به آستارا و کشور آذربایجان و از آن طریق به شبکه ریلی اروپا و روسیه می‌باشد.

اولین پروژه برون مرزی شرکت ساخت، پروژه مسیر ریلی خواف به هرات بود که این پروژه به طول 225 کیلومتر در قالب 4 قطعه طراحی شد. دو قطعه از این 4 قطعه در خاک ایران یعنی از خواف تا مرز شمتیغ به طول 78 کیلومتر بود که باید به نقطه صفر مرزی می رسیدیم که در قالب همین طرح اجرا شد.

یک قطعه از دوقطعه‌ای که داخل خاک افغانستان هست یعنی حد فاصل شبه مرزی شمتیغ تا ایستکاهی در داخل خاک افغانستان به نام ایستگاه روزنک  به طول 62 کیلومتر از محل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران با تعهدی که نسبت به ساخت این خط به کشور افغانستان داشت ساخته شد.

از 225 کیلومتر خط ریلی خواف-هرات، 140 کیلومتر که در تعهد جمهوری اسلامی بوده بخشی در خاک ایران و بخشی در داخل خاک افغانستان به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری می‌باشد. کشور افغانستان به شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران متصل شد و شرایط برای حمل کالا و مسافر از افغانستان به داخل ایران و سایر نقاطی که متصل به ایران است مهیا شد.

ظرفیت این خط سالانه حدود 6 میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر است.

طبق پیشي‌بینی‌هایی که انجام شده در سال‌های اولیه حدود 3 میلیون تن بار در سال و حدود 300 تا 400 هزار نفر مسافر بین کشور ایران و افغانستان جابه‌جا می‌شوند.

هزینه احداث خط خواف-هرات

خادمی اشره ای به ارزش روز انجام این پروژه کرد و در ادامه مبلغ اعتباری هزینه شده برای این خط را حدود 450 میلیارد تومان اعلام کرد.

مبلغ اعتباری هزینه شده برای این خط را حدود 450 میلیارد تومان است که از منابع اعتباری دولت هزینه شده و ارزش به روز آن به دلیل اینکه در سنوات مختلف کار انجام شده ارزش به روز این پروژه حداقل 1800 میلیارد تومان است.

اهداف احداث خط خواف – هرات

اهداف مهم احداث خط آهن خواف-هرات توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  بین ایران و افغانستان بوده است.

از اهداف و مزایای دیگر این طرح افزایش صادرات و واردات کالا در هر دو کشور می‌باشد.

دسترسی مناسب ریلی کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به سایر مناطق بین المللی از جمله آب‌های آزاد جنوب ایران و منطقه قفقاز و کشور ترکیه و در آینده کشور عراق و همچنین کشورهای اروپایی است که برای کشور افغانستان بسیار مهم است.

افغانستان کشوری است که محصور در خشکی است و تنها مسیر برای رسیدن به آب‌های آزاد، خاک ایران است بنابراین اتصال ریلی آن بسیار مهم و موثر است.

شکوفایی فعالیت های عمرانی  و اقتصادی در منطقه شمال غرب ایران و شمال غرب افغانستان از اهداف این خط بوده است.

کاهش هزینه‌های نسبی حمل و نقل و رفع انحصار حمل و نقل کالا از طریق جاده بین ایران و افغانستان از اهداف این پروژه است.

همه مبادلات کالایی که امروز صورت می‌گیرد صرفا از طریق جاده است.

به خصوص غلاتی که از بنادر جنوبی ایران به افغانستان می‌آید از طریق جاده‌ عبور می‌کند و انحصار جادهه شکسته خواهد شد و بخشی از حمل بار از طریق ریل صورت خواهد گرفتو باکاهش هزینه‌ها مواجه خواهیم بود.

از جمله مزایای حمل بار از طریق ریل ارزان تر بودن آن است.

از سوی دیگر کاهش مصرف سوخت را خواهیم داشت زیرا مصرف سوخت در ریل کمتر از جاده خواهد بود.

مهمترین بحث افزایش ایمنی در ترابری جاده‌های منطقه شرق کشور است که قطعا بخشی از صادرات و وارداتی که داخل خاک افغانستان صورت می‌گیرد از جاده به ریل، ایمنی تردد در جاده را افزایش خواهد داد.

یکی از مناطق معدنی مهم کشور ایران و افغانستان، معادن منطقه سنگان ایران است که ادامه آن در خاک افغانستان است و از همان محدوده این مسیر ریلی حرکت می‌کند و مواد معدنی آهنی که از بزرگترین معادن سنگ آهن است از طریق ریل حمل خواهد شد.       

خادمی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به حجم مبادلات کالا و جا به جایی مسافر در مسیر خواف-هرات، دو خطه کردن این مسیر در برنامه‌های آینده هست یا نه، بیان کرد:

امروز یک خط احداثی مسیر خواف – هرات کفایت می‌کند و اگر زمانی شرایطی پیش آید که حجم بار و مسافر افزایش یابد امکان دوخطه کردن این مسیر هست، این مسیر از نظر جغرافیایی خیلی کوهستانی نیست و تقریبا یا تپه ماهور یا صاف است اما امروز یک خط بودن این مسیر جوابگوی نیاز هر دو کشور هست.

البته ناگفته نماند که برا یدو خطه کردن مسیر خواف-هرات باید در ابتدا مسیر ریلی بافق – مشهد دوخطه شود و ظرفیت این مسیر افزایش یابد. پس از آنکه بهره‌برداری از چابهار صورت گیرد ” اکثر غلات و محصولات و کالاهایی که به داخل افغانستان وارد می‌شود از طریق بندر چابهار است” زیرا نزدیکترین بندر است. در سال آینده که چابهار به شبکه ریلی متصل شود ظرفیت خط افزایش خواهد یافت.

85 کیلومترخط ریلی خواف هرات، داخل خاک افغانستان و در تعهد دولت افغانستان هست و از کشور افغانستان در خواست داریم تا سریع تر ساخته شود و این مسیر به هرات برسد تا بتواند بهره وری بیشتری از این مسیر داشته باشیم.

مطالب رپورتاژ