آزادراه شرق اصفهان، حلقه اتصال بین آزادراه مرکزی در شمال و جنوب اصفهان

 

 

صنعت حمل و نقل آنلاین: معاون وزیر راه و شهرسازی خبر از افتتاح آزادراه شرق اصفهان با سرمایه گذاری 70 درصدی صندوق بازنشستگی کشوری داد.
به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، خیرالله خادمی امروز در نشست خبری بیان کرد: 3400 کیلومتر مسیر ریلی جدید در حال ساخت داریم که 8 پروژه به طول 1560 کیلومتر به عنوان جهش تولید اولویت‌دار هستند.
در بخش آزادراهی 1345 کیلومتر آزادراه در حال ساخت داریم که در قالب 21 پروژه است. 9 پروژه آزادراهی به طول 651 کیلومتر به عنوان اولویت تعیین شده که در قالب جهش تولید تا سال 1400 تحویل می‌شود.
7800 کیلومتر مسیر بزرگراهی در حال اجرا داریم که 1761 کیلومتر آن به عنوان پروژه جهش تولید در قالب 32 پروژه اولویت‌دار است.
جمعا 24 هزار میلیارد تومان پروژه در بخش ریلی بزرگراهی و آزادراهی داریم که در بخش ریلی و بزرگراهی مشارکت دولت صد درصد و در بخش آزادراهی مشارکت دولت و بخش خصوصی است.

در بخش ریلی برای 8 پروژه 4780 میلیارد تومان اعتبار ریالی مورد نیاز بود و 300 میلیون یورو اعتبار ارزی دادند. اعتبار آزادراه‌ها در قالب آن 9 پروژه 8413 میلیارد تومان و در بخش راه و بزرگراه 4254 میلیارد تومان است.
با احتساب یورو 12 هزار تومانی حدود 24 هزار میلیارد تومان ارزش همه پروژه‌های ریلی، بزرگراهی و آزادراهی در اولویت ما است که با احتساب نرخ‌های امروز حداقل 50 درصد این رقم افزایش می‌یابد. برای اتمام این پروژه‌ها 35 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

آماده افتتاح آزادراه شرق اصفهان

این پروژه پیش از این سرمایه گذار قبلی داشت و 29 درصد هم پیشرفت فیزیکی داشت، اما به دلیل اختلاف نظر سرمایه‌گذار و وزارت راه چندین سال پروژه متوقف بود و در سال 95 طی صورتجلسه پروژه با همین وضعیت تحویل وزارت راه شد. پس از آن سرمایه‌گذار جدید این پروژه را تحویل گرفت و امروز آماده افتتاح است.
در کل 1300 میلیارد تومان با احتساب سرمایه گذاری سرمایه گذار قبلی در این پروژه آزادراهی هزینه شده است اما ارزش روز پروژه بیش از 2 هزار میلیارد تومان است.
اخذ عوارض در این آزادراه به صورت الکترونیک خواهد بود و نرخ عوارض هم با بررسی کمیته فنی تا پیش از افتتاح که پنجشنبه همین هفته خواهد بود اعلام می‌شود.
دوره بازگشت سرمایه این آزادراه حدودا 15 سال است.
آزادراه شرق اصفهان، حلقه اتصال بین آزادراه مرکزی ما در شمال و جنوب اصفهان است. ما از تهران تا اصفهان میسر آزادراهی داریم، از اصفهان تا شیراز هم مسیر آزادراهی داریم و این حلقه تکمیل کننده این کریدور آزادراهی است.
آزادراه شرق اصفهان ترافیک سنگین بوشهر، شیراز و بندرعباس که تا پیش از این وارد اصفهان می‌شد را به بیرون از اصفهان هدایت می‌کند. این مسیر موجب کاهش 35 کیلومتری مسیر موجود خواهد شد و 80 دقیقه طول مسیر را کاهش می‌دهد.
آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه خرم آباد ـ بروجرد، آزادراه منجیل ـ رودبار، آزادراه ایزدخواست ـ شیراز، آزادراه تبریز ـ صوفیان، آزادراه مراغه ـ هشترود، باند غربی منطقه 2 تهران ـ شمال و منطقه 2 آزادراه گرمسار ـ تهران از پروژه‌هایی است که در قالب جهش تولید افتتاح خواهد شد.

مطالب رپورتاژ